Þări retrogradate din greşeală, declaraţii uluitoare, pierderi de miliarde din simple erori de tastare, erori contabile de zeci de miliarde de euro. La Tribune a întocmit un catalog al gafelor din lumea financiară.
2 noiembrie 2011: S&P coboară ratingul Franţei
Cunoscuta agenţie de rating americană a anunţat că Franţa, a doua putere economică europeană, şi-a pierdut preţiosul calificativ AAA. Este clar că, în contextul unei crize a datoriilor care provoacă nervozitate maximă pe pieţe, toată lumea stă cu ochii pe calificativele agenţiilor de rating, iar autorităţile franceze au explodat. S&P a recunoscut că a greşit: a admis că „din cauza unei erori tehnice” agenţia a trimis unora dintre clienţii săi, „automat” un mesaj în care se sugera că ratingul Franţei a fost schimbat.
August 2006: Un yen pentru 610.000 de acţiuni
Un trader de la casa japoneză Mizuho Securities a vândut, din neatenţie, 610.000 de acţiuni ale unei firme de recrutare proaspăt listată la bursă pentru doar un yen. Sistemul informatic al bursei nu a permis traderului să anuleze ordinul, iar acesta a trebuit să răscumpere acţiunile, suferind, evident, pierderi însemnate.
5 martie 2011: DSK şi limbajul „colorat”
În momentele în care se punea problema primului împrumut pentru Grecia, şeful FMI de la acea vreme, Dominique Strauss Khan, a cam uitat ce funcţie ocupă când şi-a dat drumul la gură. „Realitatea e că oamenii aceia sunt în rahat. Grav. Au tot cârpit, deşi ştiu prea bine că nu se plătesc impozite, e un sport naţional în Grecia să nu-ţi plăteşti impozitele.”
Mai 2010: Ce-mi e milionul, ce-mi e miliardul
Timp de patru minute, indicele Dow Jones a căzut sub pragul psihologic de 10.000 de puncte. Cauza: „fat finger”, în engleză, adică o greşeală de tastare. Un trader al Citibank voia să tranzacţioneze 16 milioane de acţiuni Procter&Gamble, dar a apăsat greşit şi ordinul a intrat cu 16 miliarde de acţiuni. În acel moment, valoarea de piaţă a producătorului de detergent s-a înjumătăţit.
Martie 2006: Prea multă publicitate
Pe 2 martie 2006, Google a estimat, într-o prezentare în faţa analiştilor, că veniturile din publicitate vor ajunge, în 2006, la 9,5 miliarde de dolari, de la 6 miliarde de dolari în 2005. Google a trebuit ulterior să explice autorităţii americane de supraveghere a pieţelor de capital (SEC) că a fost o eroare şi că, în realitate previziunile companiei sunt de doar 6,8 miliarde. Evident, bursa a reacţionat imediat.
1 noiembrie 2011: A transferat şi cash-ul odată cu activele toxice
După ce a naţionalizat banca specializată în finanţări ipotecare Hypo Real Estate, aflată în faliment, Berlinul a transferat activele toxice şi pe cele considerate ne-strategice unei noi instituţii, deţinute de stat (FMS Wertmanagement-FMSW). Ulterior s-a descoperit că pasivul acestei „bad bank” FMSW a fost crescut, din greşeală, cu 55,5 miliarde de euro. Nu s-a calculat cash-ul colateral asociat unui portofoliu de derivative financiare. Practic Germania s-a trezit mai bogată (sau mai puţin îndatorată) cu 55,5 miliarde de euro, adică 2,6% din întreaga sa datorie publică.
Iulie 1998: A uitat cotul pe tastatură
În 1998, un trader de la Salomon Brother a introdus de 145 de ori acelaşi ordin de vânzare, pentru că i-a rămas cotul pe tastatură. Cum, la acea vreme, controlul nu era atât de strict, dobânda la obligaţiunile pe zece ani emise de statul francez a scăzut cu 1,4 puncte.