Bugetul alocat pentru sărbătorile de iarnă este pentru 64,6% dintre respondenţi mai mic comparativ cu cel de anul trecut, conform datelor celui mai recent studiu de piaţă realizat de către MEDNET Marketing Research Center. Studiul a fost realizat pe un eşantion reprezentativ pentru Bucureşti şi oraşele cu peste 100.000 locuitori, în perioada 7-12 decembrie 2011. Au fost intervievate telefonic 801persoane cu vârsta cuprinsă în intervalul 18-65 ani. Marja de eroare a studiului este de ±3,45%.
Studiul de piaţă arată că din ce în ce mai mult actuala criză financiară afectează şi Sărbătorile de Iarnă ale românilor, bugetul mediu alocat pentru Crăciun şi Revelion fiind de 1046,75 lei (comparativ cu 1052,48 lei în anul 2010 şi 1523,29 lei în 2009), 64,6% dintre respondenţi afirmând că acest buget este mai mic decât cel din 2010.
Pentru produsele alimentare ocazionate de Sărbătorile de Iarnă, orăşenii intenţionează să aloce, în medie, 422,27 lei (comparativ cu 491,54 lei în 2010 şi 556,13 lei în 2009).
Comparând cu anul trecut, produsele nealimentare specifice Sărbătorilor de Iarna (haine, încălţăminte, cosmetice etc.) au o pondere mai mare în bugetul de cheltuieli, orăşenii alocând, în medie 397,72 lei acestei categorii de produse (comparativ cu 302,07 în anul 2010 şi 321,09 lei în 2009).
În ceea ce priveşte călătoriile/excursiile organizate în perioada Sărbătorilor de Iarnă, în jur de 15% dintre persoanele intervievate au alocat buget pentru acest tip de cheltuieli, suma medie fiind de 1.332,41 lei (comparativ cu 1.351,79 lei în 2010 şi 1.312,50 lei în 2009).
O altă categorie de cheltuieli generată de Sărbătorile de Iarnă este cea a "ieşirilor în oraş/ la restaurant”. Pentru aceasta, persoanele intervievate intenţionează să aloce, în medie, 366,64 lei (comparativ cu 302,55 lei în 2010 şi 346,28 lei în 2009).
Cu toate că procentul celor care intenţionează să ofere cadouri cu ocazia Sărbătorilor de Iarnă este în uşoară creştere comparativ cu anul trecut (82,4% în 2011 vs. 80,5% în 2010), suma medie alocată pentru acestea este mai mică. În acest context, bugetul pentru cadouri are o valoare medie de 348,87 lei (comparativ cu 413,10 lei în anul 2010 şi 526,82 lei în 2009).
Tipurile de cadouri pe care respondentii intenţionează să le cumpere sunt: articolele de îmbrăcăminte/ încălţăminte (45,8%), cosmetice/ parfumuri (34,8%), ciocolată/ cafea (29,2%), jucării (28,6%) etc.
Se observă o orientare preponderent practică a acestor cadouri (haine, încălţăminte), dar şi o creştere a interesului pentru obiecte mai ieftine (ciocolată, cafea, cosmetice, jucării) în detrimentul celor cu valoare mare (bijuterii, ceasuri, electrocasnice).