Din 10 angajatori, doi subvenţionează transportul şi şase dau tichete de masă. Tot mai puţine companii din România oferă bonusuri salariale, iar valoarea acestora a scăzut în anii de criză, arată studiul "PayWell" referitor la beneficiile angajaţilor, prezentat de compania de consultanţă PricewaterhouseCoopers (PwC).
Dacă în perioada 2006-2008 ponderea companiilor care acordau bonusuri oscila între 87% şi 93%, în 2011, aceasta a scăzut la 45%. Mai mult, în urmă cu cinci ani ponderea bonusurilor în totalul veniturilor era de 24%, pentru ca în 2011 aceasta să scadă la 12%. Cele mai drastice scăderi în ceea ce priveşte bonificaţiile se regăsesc în acordarea de tichete de masă, cadouri şi facilităţile de descoperit de cont.
Potrivit studiului, 78% din companii acordau tichete de masă, 74% ofereau cadouri şi 51% intermediau facilitatea de descoperire de cont. În 2011, aceste proporţii au scăzut la 66% (tichetele de masă), 50% (cadourile), respectiv 40% (descoperitul de cont). Creşteri ale numărului de companii care acordă bonusuri s-au întâlnit doar la asigurările de viaţă şi de sănătate.
Fiscalitate extremă
O altă concluzie a studiului „Paywell" ar fi aceea că firmele au acordat, în acest an, bonusuri cu valori mult mai mici decât cele pe care le planificaseră anul trecut. Spre exemplu, în companiile profilate pe producţia şi distribuţia de bunuri de larg consum era planificată o pondere medie de 17% a bonusurilor în totalul veniturilor, dar s-au acordat efectiv beneficii doar la nivelul a 4% din venit. În industrie şi producţia de autovehicule, proporţia a scăzut de la 16% (ţinta stabilită) la 3% (bonusuri acordate), iar în domeniul serviciilor financiare - de la 18% la 6%. Una dintre explicaţiile pentru aceste reduceri ar fi aceea că fiscalitatea ce apasă pe bonificaţiile salariale este extrem de puternică, fiecărui leu acordat revenindu-i 1,8 lei ca taxe şi impozite aferente.