15 NOIEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Defecţiunile tehnice constituie o cauză importantă a accidentelor, determinând 6% din totalul accidentelor de automobil, ceea ce înseamnă anual 2.000 de decese şi mult mai multe accidentări. În ceea ce priveşte accidentele de motocicletă, 8% din totalul acestora sunt legate de defecţiuni tehnice.
Potrivit CE, principala problemă este aceea că pe şosele există prea multe vehicule cu probleme tehnice. Câteva studii recente elaborate în Marea Britanie şi Germania indică faptul că un procent de până la 10% din autovehicule prezintă în orice moment o defecţiune care le-ar împiedica să treacă cu succes de controlul tehnic. În plus, conform regulilor actuale, multe defecţiuni tehnice cu implicaţii grave pentru securitate (cum ar fi ABS şi controlul electronic al stabilităţii) nu sunt nici măcar verificate.
Normele UE în vigoare care stabilesc standardele minime pentru controlul vehiculelor datează din 1977, cu actualizări minore. De atunci, însă, automobilele, conduita şoferilor şi tehnologia au evoluat foarte mult.
Obiectivul noilor propuneri este acela de a salva peste 1.200 de vieţi anual şi de a evita peste 36.000 de accidente cauzate de probleme de ordin tehnic. ”Dacă vă aflaţi la volanul unei maşini care nu îndeplineşte condiţiile tehnice necesare pentru a circula, atunci reprezentaţi un pericol atât pentru dumneavoastră înşivă, cât şi pentru ceilalţi pasageri din automobil – membri ai familiei, prieteni sau colegi de serviciu. Şi, mai mult decât atât, îi puneţi în primejdie şi pe ceilalţi participanţi la trafic. Lucrurile sunt cât se poate de simple: nu dorim pe drumurile noastre maşini care pot deveni letale”, a declarat vicepreşedintele CE, Siim Kallas, responsabil cu transporturile.
Printre principalele elemente ale noilor măsuri propuse se numără verificarea obligatorie a scuterelor şi motocicletelor în întreaga UE, întrucât motocicliştii şi conducătorii de scutere, în special cei tineri, reprezintă grupul de participanţi la trafic cu cel mai mare risc, precum şi creşterea frecvenţei inspecţiilor tehnice periodice în cazul automobilelor vechi. În cazul automobilelor care au între 5 şi 6 ani, numărul accidentelor grave cauzate de defecţiuni tehnice creşte semnificativ.
Totodată, se are în vedere creşterea frecvenţei controalelor pentru autoturisme şi camionete cu kilometraj foarte mare, deoarece aceste tipuri de autovehicule vor face obiectul unor controale similare celor aplicate în cazul taxiurilor sau al ambulanţelor, şi îmbunătăţirea calităţii controalelor prin stabilirea unor standarde minime comune în ceea ce priveşte defecţiunile, echipamentele şi inspectorii.
Alte norme se referă la obligativitatea verificării componentelor electronice de siguranţă şi combaterea manipulării kilometrajului prin înregistrarea falsă a kilometrilor parcurşi.
În toate cazurile, măsurile propuse stabilesc standarde minime comune pentru controlul autovehiculelor la nivelul UE, statele membre având libertatea de a impune reguli mai stricte, dacă este cazul.


Articole înrudite