Au, nu au treabă, gălăţenii au pus anul trecut mâna pe pix (sau creion) şi au reclamat sau sesizat la Consiliul Judeţului diverse aspecte care i-au deranjat. Ceea ce a dat ceva de muncă unui sector al instituţiei. Potrivit "Raportului cu privire la modul de îndeplinire a atribuţiilor preşedintelui Consiliului Judeţului Galaţi", recent publicat pe site-ul instituţiei, "activitatea de soluţionare a petiţiilor a rămas o activitate de bază a Consiliului Judeţului Galaţi". Adică, la un calcul sumar în fiecare zi cel puţin un petiţionar a bătut ipotetic la uşa instituţiei pentru a sesiza o problemă.
Suntem informaţi astfel că dreptul de petiţionare face parte din categoria drepturilor care privesc direct relaţia cetăţenilor de pretutindeni cu autorităţile publice. Reglementarea acestui drept cetăţenesc de tradiţie în sistemul juridic românesc este făcut deopotrivă de art. 51 din Constituţia României cât şi de Ordonanţa Guvernului României nr.27 din 30 ianuarie 2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, aprobată prin Legea nr.233, din 23 aprilie 2002. Legislaţia stabileşte modul de exercitare de către cetăţeni a dreptului de a adresa autorităţilor şi instituţiilor publice petiţii formulate în nume propriu, precum şi modul de soluţionare a acestora, ceea ce duce la o mai bună soluţionare a problemelor cetîţenilor. Orice cetăţean sau orice organizaţie legal constituită a putut să adreseze Consiliului Judeţului Galaţi petiţii (adică reclamaţii, cereri, sesizări sau propuneri) formulate în scris sau prin poşta electronică. Corelativ acestui drept apare obligaţia autorităţii publice judeţene de a examina şi răspunde la petiţii în termenele şi condiţiile stabilire prin lege. petiţiile greşit îndreptate au fost trimise, în termen de cel mult 5 zile de la înregistrare, autorităţilor sau instituţiilor publice în ale căror atribuţii intră rezolvarea problemelor sesizate, se mai spune în prezentarea publică.
Plecând de la aceste elemente aflăm şi că în anul 2013, Consiliul Judeţului Galaţi a primit un total de 297 de petiţii. Un număr de 280 de petiţii au fost adresate direct instituţiei şi alte 17 documente asemănătoare După analiza acestora în forul competent s-a stabilit că doar 85 de petiţii din totalul primit (adică 28,62%) au revenit spre soluţionare Consiliului. Astfel, mai mult de jumătate dintre petiţii au fost transmise către alte autorităţi sau instituţii publice cu atribuţiuni de soluţionare. Una dintre concluziile pe care au tras-o reprezentanţii Consiliului Judeţului Galaţi în raport arată că dacă petiţiile trimise, în marea lor majoritate nu au fost de competenţa lor, dar au fost adresate instituţiei, ele dau dovada unei declaraţii de încredere în autoritatea publică ce funcţionează la nivelul judeţului.