Începând din 2015, universităţile gălăţene, la fel ca toate instituţiile universitare, care trebuie să se adapteze noilor provocări de pe piaţa muncii, pot dezvolta propriile centre de consiliere şi orientare pentru studenţi dar pot şi aplica la sistemul de mobilităţi academice, pe baza legislaţiei favorabile. Măsurile sunt necesare şi sunt reglementate, din această lună, de Ministerul Educaţiei Naţionale, potrivit informării reprezentanţilor Alianţei Naţionale a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR),
"După luni bune de negocieri cu Ministerul Educaţiei Naţionale, ANOSR a obţinut noi beneficii pentru studenţii din România, care să contribuie la facilitarea accesului lor pe piaţa muncii şi la o mai bună adaptare la mediul universitar prin centrele de consiliere şi orientare în carieră din universităţi şi, totodată, să le îmbogăţească experienţa de învăţare prin mobilităţi academice interne. Au fost publicate în Monitorul Oficial două metodologii care aduc reglementări noi în sistemul de învăţământ superior, una care defineşte cum ar trebui să funcţioneze centrele de consiliere şi orientare în carieră din universităţi, iar cealaltă care reglementează mobilităţile interne şi internaţionale, inclusiv transferul definitiv de la o universitate la alta", a declarat Cristi Popescu, preşedintele ANOSR, la sfârşitul săptămânii trecute. Documentele au fost publicate In Monitorul Oficial din 24 noiembrie şi intră în aplicare din acel moment.
Noua metodologie, care reglementează activitatea centrelor, introduce obligativitatea de a avea minimum 1 angajat la 2.000 de studenţi, oferă norme clare privind activităţile care trebuiesc desfăşurate de centre, adăugând inclusiv obligativitatea de a oferi servicii de consiliere psihologică pentru studenţii cu probleme de natură psihică.
De asemenea, pentru a facilita o alegere informată a elevilor, centrele de consiliere şi orientare în carieră vor încheia parteneriate şi cu liceele pentru a-i consilia pe elevi cu privire la viitoarea facultate pe care vor să şi-o aleagă. Universităţile vor realiza metodologii proprii pentru centre, plecând de la metodologia naţională, având astfel posibilitatea să adauge noi prevederi, în funcţie de contextele locale.
Metodologia pentru mobilităţi academice aduce şi ea o serie de beneficii pentru studenţi susţin reprezentanţii ANOSR. Printre cele mai importante, un beneficu clar este posibilitate de a studia un semestru sau un an universitar la o altă universitate din ţară. Pe lângă definirea mult mai clară a mobilităţilor externe, care până acum se desfăşurau în mare parte prin programe Erasmus, metodologia introduce şi obligativitatea realizării unei compatibilităţi a programelor de studiu între universităţile la care se fac mobilităţile atât la începutul mobilităţii, cât şi la sfârşitul ei, pentru ca studenţii să ştie de la început dacă trebuie sau nu să dea examene de diferenţe la întoarcere.