28 SEPTEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Terapie modernă pentru copiii cu deficienţe asociate
Terapie modernă pentru copiii cu deficienţe asociate

Şcoala Profesională Specială "Paul Popescu Neveanu" din Galaţi are, de acum înainte, o cameră de stimulare polisenzorială, un loc pentru desfăşurarea de programe de recuperare specifice pentru copiii cu deficienţe de vedere şi de auz, cu autism şi cu alte deficienţe asociate. Potrivit datelor Inspectoratului Şcolar Judeţean, la nivelul judeţului Galaţi sunt 1.800 de copii cu deficienţe asociate, din care 800 învaţă în şcoli speciale iar alţi 1.000 sunt integraţi în şcolile de masă. Totuşi, numărul real al copiilor cu deficienţe asociate este mult mai mare, însă, din cauza abandonului şcolar, acest număr nu este cunoscut oficial.

În locul indicaţiilor pedagogului, copiii au parte de muzică de relaxare, iar în locul băncuţelor şi pupitrelor şcolare, de fotolii comode, un scaun de masaj şi chiar un pat cu saltea cu apă! Cursurile din camera de stimulare polisenzorială, inaugurată miercuri la Şcoala Profesională Specială „P.P. Neveanu”, se desfăşoară la lumina caldă a veiozelor şi a jocurilor relaxante de lumini, iar copiii care intră aici pot experimenta senzaţii pe care, din cauza deficienţelor de care suferă, nu le pot trăi în mod normal. Camera de stimulare multisenzorială/ polisenzorială este un mediu în care activităţile stimulative şi experienţele sunt utilizate pentru a creşte conştienţa şi comportamentele pozitive pentru persoanele cu deteriorări severe senzoriale sau probleme neurologice. Aceasta stimulează abilităţile, cum ar fi dezvoltarea senzorială (auz, văz, gust, miros şi atingere), coordonarea ocul-motorie, cauză-efect, dezvoltarea limbajului, controlul asupra mediului şi relaxarea. 

"De pildă, atunci când copiii vorbesc sau fac zgomote, la microfon, sunetul, amplificat, va rezona în patul pe care stau aceştia, făcându-i să simtă sunetele. De asemenea, avem şi stimuli vizuali care răspund la zgomote. Dacă baţi din palme, se aprind leduri, funcţie de nivelul de zgomot făcut. Deasupra uşii, avem un curcubeu vopsit în culori reflectorizante, care străluceasc într-un mod foarte frumos, pe întuneric sau în semiobscuritate, şi mai avem şi multe alte procedee de terapie. Camera este locul în care copilul învaţă să colaboreze şi să aibă încredere în profesorul terapeut. Prin astfel de experienţe, copiii învaţă şi chiar încep să reproducă sunetele. Într-un colţ al camerei avem un scaun de masaj, dar şi replica unui copac - am folosit chiar scoarţă de copac - pentru ca elevii să poată simţi, cu degetele", a explicat profesorul şi psihologul Adrian Turcu. 

Efectele terapiei prin intermediul camerei de stimulare polisenzorială deja au început să se vadă, spune Alina Platon, mămica unui băieţel cu tetrapareză spastică, hipoacuzie bilateralelă şi retard psihomotoriu: "Efectele se văd de la zi la zi. Este mai atent, mai implicat, mai calm şi vrea să îţi capteze atenţia, să intri în lumea lui. Când a intrat prima oară în această cameră a fost extrem de încântat... ca în rai se simţea! Eu cred că este o investiţie absolut necesară şi ar trebui făcută în toate şcolile speciale din ţară, pentru că o astfel de cameră senzorială îi ajută în dezvoltarea lor neurologică şi psihomotorie".  

Deşi evident extrem de utilă, camera de stimulare polisenzorială nu este rezultatul unei finanţări a statului, ci al donaţiei de 1.500 de euro din partea unui ONG din Belgia, la care a mai contribuit şi Asociaţia Părinţilor Copiilor Surzi. Cu aceşti bani, psihologul Adrian Turcu a amenajat locul de terapie al copiilor. Implicarea sa remarcabilă a fost amintită şi de directorul şcolii Speciale "Emil Gârleanu", Petre Lupu: "Vreau să vă spun că la amenajarea camerei, care a durat cam trei luni, a lucrat foarte mult profesorul Adrian Turcu. Acesta a reuşit să implice şi mecanicul şcolii şi un prieten de-al său, ba chiar a chemat-o şi pe soţia sa, să picteze pereţii... dacă nu era acest ajutor gratuit, ar fi costat foarte mult amenajarea camerei. Noi vrem să amenajăm această cameră şi la Şcoala Specială „Emil Gârleanu”, însă mai trebuie să strângem bani. Aşa că cine ne aude şi vrea să ne ajute, ştie unde să ne găsească, pentru că orice ajutor este binevenit"


Articole înrudite