16 NOIEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Probleme financiare din cauza nivelului scăzut al Dunării
Probleme financiare din cauza nivelului scăzut al Dunării

Nivelul scăzut al Dunării afectează activitatea economică din porturi, au confirmat reprezentanţii Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) dar şi ai Administraţiei Dunării Maritime Galaţi (APDM).

Potrivit directorului APDM Galaţi, Luigi Marius Ciubrei, în prima săptămână a lunii august s-a înregistrat o scădere cu 50% a numărului de nave care au intrat în porturile Dunării maritime, de la 7-8 avizări, câte se acordau, în medie, într-o lună de vară cu nivel normal al fluviului, la 3-4 avizări, câte a emis APDM săptămâna trecută. 

„Pot să spun că de la începutul lunii august s-a constatat o scădere micuţă de trafic, căci în prima săptămână din august nu am avut prea multe avizări, dar cel puţin săptămâna aceasta a început promiţător, cu 12 avizări. Săptămâna trecută am avut 3-4 avizări, în timp ce media ultimelor şase luni arată un număr mediu de avizări săptămânale undeva la 7-8. O avizare înseamnă intrarea-ieşirea unei nave din port. Din punct de vedere al asigurării adâncimilor, în porturile Dunării maritime Galaţi, Brăila şi Tulcea nu sunt probleme, iar APDM a întreprins intervenţii în privinţa asigurării adâncimilor minime în porturile din Brăila şi Galaţi, se lucrează în Portul Mineralier”, a declarat directorul APDM Galaţi, Luigi Marius Ciubrei. Acesta a adăugat că agenţii economici care desfăşoară activităţi pe Dunăre sunt afectaţi de nivelul scăzut de pe Dunărea Fluvială: “Normal că sunt probleme pe Dunărea fluvială cu asigurarea adâncimilor. Navele care vin cu marfă dinspre Constanţa spre Serbia, Austria sau chiar şi România, în zona de sus, aceste nave sunt afectate de scăderea bruscă a Dunării. În acest sens ei nu mai pot încărca unităţile de transport la capacitatea normală, ci la o capacitate mai mică, pentru că trebuie să navigheze pe unele zone unde adâncimea apei este de 1,8 - 1,5 metri. Dar porturile Dunării maritime acum nu sunt afectate economic şi sper că nu vor fi nici în următoarea perioadă, până când bunul Dumnezeu va da ploaie”.    

Totuşi, previziunile hidrologilor indică o scădere accentuată a nivelului Dunării până pe 19 august.

Potrivit inginerului şef Corneliu Carp, din partea AFDJ Galaţi, se înregistrează probleme pe Dunărea fluvială, pe segmentul Zimnicea-Belene, zonă aflată sub administrarea autorităţilor bulgare. Acolo, din cauza nivelului scăzut al Dunării, şenalul navigabil se îngustează (formându-se aşa numitele “ţuguiuri”) iar convoaiele nu mai pot trece cu toate barjele odată, ci pe rând, ceea ce conduce la întârzieri, mai ales dacă se suprapun mai multe convoaie de barje. Totodată, reprezentantul AFDJ Galaţi a adăugat că agenţii economici care operează pe Dunăre înregistrează pierderi economice, având în vedere că trebuie să încarce navele sub capacitatea maximă admisă, deoarece altfel nu ar putea naviga în zonele în care adâncimea apelor Dunării este mică, aşa cum se întâmplă în zona Belene, unde adâncimea minimă este 2,10 m, în timp ce pescajul maxim al unei barje este de 3,5 metri. 

“Pe Dunărea Maritimă nu sunt probleme, noi asigurăm cele 24 picioare adâncime, cum ne-am angajat, şi efectuăm dragaj în Cotul Prutului, acum ne aflăm în zona Isaccea. În maxim două săptămâni vom începe şi dragajul pe Dunărea Fluvială, la punctul critic de la Bechet, deja am semnat contractele, dar deocamdată sunt asigurate adâncimile minime de circulaţie. Probleme deosebite sunt însă pe Dunărea fluvială, în zona administrată de bulgari, Zimnicea-Belene, unde cota este de 1,9 metri şi avem tendinţa de scădere, potrivit hidrologilor, deci s-ar putea să apară şi alte probleme. În zona Zimnicea-Belene se formează acele ţuguiuri şi, de pildă, nu mai pot trece 6 unităţi odată, trec una câte una una şi când se suprapun mai multe convoaie, apar întârzieri. În plus, mai sunt navigatori care nu respectă indicaţiile şi rămân blocaţi sau sunt obligaţi să transfere marfa dintr-o barjă în două. Evident că transportatorii au pierderi economice, pentru că degeaba au pescaj maxim de 3,5 metri dacă pescajul în segmentul administrat de bulgari este de 2,10 metri. O navă care vine din Ungaria, sau chiar mai de sus, care ar putea naviga cu pescaj de 3 metri, nu poate naviga!”, a spus Corneliu Carp.  

Nivelul Dunării, la Galaţi, ajunsese, marţi, la 93 cm, cu 2 cm mai puţin decât luni. Potrivit AFDJ, în vara lui 2013, nivelul Dunării, la Galaţi, a ajuns la 76 de cm, în august 2012 - 58 de cm, iar în vara lui 2003, la Galaţi s-a înregistrat un minim istoric, respectiv 37 de cm.


Articole înrudite