26 DECEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
La Galaţi, lansare de carte unică în domeniul administraţiei publice: „Managementul organizaţiilor publice. Metode de evaluare a performanţelor serviciilor administraţiei locale”
La Galaţi, lansare de carte unică în domeniul administraţiei publice: „Managementul organizaţiilor publice. Metode de evaluare a performanţelor serviciilor administraţiei locale”

Vineri, 27 ianuarie 2023, la Casa Artelor, un minunat monument arhitectonic cu o istorie de peste 150 de ani, a avut loc lansarea cărţii „Managementul organizaţiilor publice. Metode de evaluare a performanţelor serviciilor administraţiei locale”, în prezenţa unui public numeros format din reprezentanţi ai diverselor structuri ale administraţiei publice locale şi teritoriale, din aproape toate domeniile, cadre universitare, profesori etc.

Rezultat al cercetării desfăşurate în cadrul studiilor doctorale, cartea gălăţencei Tincuţa Gudană Vrabie prezintă principalele instrumente practice prin care pot fi evaluate serviciile publice locale, în scopul îmbunătăţirii lor şi asigurării dreptului cetăţenilor la o bună administraţie, include analiza şi interpretarea datelor în cadrul studiului ce a vizat cetăţenii ca beneficiari ai serviciilor publice locale din Regiunea de Sud-Est a României, evaluarea performanţei serviciilor publice locale prin utilizarea instrumentului Balanced Scorecard, dar şi noţiunile elementare de administraţie publică ce au relevanţă şi aplicabilitate pentru tema abordată.

Din cuprins, reţinem centrarea discursului analitic asupra întregii arii pe care o atentă analiză a eficienţei serviciilor publice în directa relaţie cu cetăţenii o presupun:
- Managementul performanţei serviciilor publice;
- Instrumente de evaluare a performantei serviciilor publice;
- Conceptul de Balanced Scorecard al serviciilor publice;
- Indicatori cheie de performanţa (KPIs);
- Analiza SWOT;
- Benchmarking-ul - instrument al performantei serviciilor publice;
- Evaluarea performanţelor serviciilor publice locale;
- Evaluarea performanţelor managerilor serviciilor publice locale;
- Evaluarea serviciilor publice locale de către cetăţeni.

Moderatorul întâlnirii a fost prof. univ. dr. habil. Nicoleta Cristache, director al Departamentului Administrarea Afacerilor, al Facultăţii de Economie şi Administrarea Afacerilor, din cadrul Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi, coordonatorul lucrării Tincuţei Vrabie şi coautor al volumului lansat.

tincuta site

Dintre personalităţile care au luat parte la lansare şi care au avut doar cuvinte de laudă, insistând asupra noutăţii şi importanţei lucrării, îi menţionăm pe:
- Prof. univ. dr. ing. Eugen-Victor-Cristian Rusu, membru corespondent al Academiei Române, director al Consiliului pentru Studii Universitare de Doctorat (CSUD) din cadrul Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi. „Cred că această carte va fi utilă societăţii, în special celor aflaţi în conducerea instituţiilor din administraţia locală. Monografia oferă un consistent aparat argumentativ, modelele oferite putând fi relativ uşor implementate, mai ales că eficienţa lor este în detaliu dovedită. De asemenea, prin valoarea aplicativă, sper să devină un reper la care se vor raporta şi şcolile doctorale de profil, orice astfel de studiu deschizând noi oportunităţi pentru cercetare”.

- Prof. univ. dr. habil. Ion Guceac, membru titular al Academiei de Ştiinţe a Moldovei, profesor în cadrul Departamentului de Drept public al Facultăţii de Drept din cadrul Universităţii de Stat din Moldova. „Lucrarea vede lumina tiparului într-un moment extrem de oportun. Astăzi societatea, la două decenii, deja, de începutul secolului XXI, este în căutarea unor noi instrumente şi metode de administrare în direcţia creşterii calităţii convieţuirii sociale, în aşa fel încât dezvoltarea societăţii să dobândească un caracter durabil. Ne aflăm în faţa unui studiu monografic de o excelentă valoare, cu o structură perfect echilibrată, concentrând, în cea de-a treia parte, cea mai complexă şi cea mai valoroasă, o extrem de utilă şi bine argumentată serie de scheme şi modele, exemplar construite, prin care autorităţile locale îşi pot spori eficienţa şi rentabilitatea. Aici, accentul care asupra analizei impactului şi randamentului funcţionarilor publici şi a altor categorii de angajaţi ai administraţiilor publice locale în realizarea atribuţii lor conferite prin lege şi, mai ales, demonstrează cum se reflectă acest lucru în atitudinea cetăţenilor beneficiari ai serviciilor”.

- Prof. univ. dr. habil. Răzvan Cătălin Dobrea, Prorector al Academiei de Ştiinţe Economice din Bucureşti. „Lucrarea este una de înaltă ţinută academică, dar, mai ales, de utilitate practic operaţională. Faptul că suntem împreună astăzi, mie îmi spune că din ce în ce mai mult se simte nevoia de a apropia partea de cercetare de cea aplicativ operaţională, doar astfel putând să depăşim o serie dintre barierele pe care le avem. Acestea sunt în primul rând legate de limitele de cunoaştere, de limitele de timp, de limitele financiare, iar împreună putem găsi soluţiile cele mai potrivite îmbunătăţirii managementului aplicat în administraţia publică locală şi, de ce nu, centrală. Cred că această carte găseşte o soluţie şi propune şi instrumente prin intermediul cărora reprezentanţii structurilor administraţiei publice să poată să interacţioneze corespunzător cu cetăţenii, afându-se faţă în faţă, colaborând. Sunt convins că după lectura acestei cărţi fiecare dintre noi va reţine cel puţin 3-5 elemente care, odată aplicate, vor face să fim cu toţii mai câştigaţi”.

- Prof. univ. dr. habil. Alexandru Căpăţînă, Prodecan al Facultăţii de Economie şi Administrarea Afacerilor din cadrul Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi. „După cum ştim, administraţia publică se confruntă în prezent cu multiple provocări generate, în special, de nevoia de a dezvolta competenţe intraprenoriale la nivelul angajaţilor, de a se adapta la cerinţele şi exigenţele din ce în ce mai mari ale beneficiarilor serviciilor publice, dar, de asemenea se bucură şi de o serie de oportunităţi dintre care aş reţine accelerarea transformării digitale. Cartea încearcă să treacă dincolo de miopia strategică pe care o regăsim în unele sectoare ale administraţiei publice, pentru că evaluarea performatelor se face dintr-o singură dimensiune, propunând reţete care pot deveni soluţii practice excelente pentru managerii de instituţii publice”.

Autoarea, doamna Tincuţa Vrabie, consideră că: „Această carte este o încununare a coroborării dintre o sumă de factori administrativi şi economici. Am vrut să vedem dacă găsim un instrument, în acest complex domeniu al administraţiei, care să vină în sprijinul cetăţeanului, iar acesta să poată deveni un partener al managerului de instituţie publică. Unul dintre instrumentele pe care le-am considerat relevante este cel al evaluării, acesta privită din perspectiva ambilor actori ai procesului administrativ, punând în situaţia de a evalua calitatea prestaţiei aceluiaşi serviciu public local atât de către manager cât şi de către cetăţean. Mulţumită celor peste 112 entităţi publice care ne-au fost parteneri în acest demers ştiinţific, noi credem că am reuşit să găsim acel instrument de care avem nevoie pentru a eficientiza procesele administrative în aşa măsură încât ele să devină unitar performante şi cât mai aproape de aşteptările contribuabililor”.

La rândul său, doamna prof. univ. dr. habil. Nicoleta Cristache afirmă că: „Această carte va deschide o perspectivă clarificatoare în special pentru cei care conduc instituţii şi servicii publice, dar şi un drum deschis mediului universitar, care să propună noi perspective de abordare, în cadrul unor cercetări viitoare, a unui domeniu pe cât de complex pe atât de sensibil. Nu în ultimul rând, se va dovedi un instrument extrem de util studenţilor de la Facultatea de Economie şi Administrare a Afacerilor sau de la Facultatea Drept şi Administraţie Publică Locală, viitoarelor, sperăm noi, elite ale diferitelor autorităţi deliberative”.

Despre lucrare

Lucrarea propune o analiză în detaliu a performanţelor serviciilor publice locale, pornind de la sublinierea importantei acestora pentru comunitatea pe care o deservesc. Actualitatea şi oportunitatea temei de cercetare sunt validate de evoluţia vieţii comunitare, care în ultimii ani a avut o dinamică peste aşteptări, cu schimbări majore şi adaptări la noi condiţii economice, sociale, politice, de mediu şi tehnologice.

Despre autoare

Tincuţa Gudana Vrabie are o experienţă profesională de peste 20 de ani în administraţia publică locală, fiind cadru didactic în cadrul Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi pentru disciplinele Management, Comunicare şi relaţii publice, Comportamentul consumatorului, Bazele administraţiei publice şi Contencios administrativ. Este formator în cadrul unor proiecte naţionale şi europene, precum şi în cadrul Institutului Naţional de Administraţie, pentru programele de formare specializată. Participă şi prezintă lucrări şi articole ştiinţifice în cadrul conferinţelor naţionale şi internaţionale în domeniul management.

Prof. univ. dr. habilitat Nicoleta Cristache este directorul Departamentului Administrarea Afacerilor, al Facultăţii de Economie şi Administrarea Afacerilor, din cadrul Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi, coordonator al Şcolii doctorale şi Secretar ştiinţific în cadrul Centrului de Cercetare STRATEC, conducător de doctorat şi coordonator de studii postuniversitare în cadrul aceleiaşi facultăţi.


Articole înrudite