La Casa Corpului Didactic din Galaţi a avut loc, vineri, o dezbatere publică pe tema celor trei variante privind noile planuri- cadru pentru învăţământul gimnazial V-VIII. Dezbaterea a fost organizată de Sindicatul Învăţământului Preuniversitar – Galaţi, în colaborare cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Galaţi, şi la eveniment au participat, ca invitaţi, Ciprian Fartuşnic, directorul Institutului Naţional de Ştiinţe ale Educaţiei, precum şi Marius Nistor, preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret. Cei doi oaspeţi de la Bucureşti au apreciat eforturile Inspectoratului Şcolar Judeţean şi ale SIP de promovare şi dezbatere a planurilor-cadru, dezbateri reale (desfăşurate până pe 22 ianuarie), în prezenţa elevilor, profesorilor şi părinţilor.
La dezbaterea finală, de vineri, au mai fost prezenţi, în afară de profesori, părinţi şi elevi din Galaţi şi Brăila, şi membri SIP din Brăila, Sibiu şi Braşov.
După cum se ştie, peste doi ani, copiii care sunt acum în clasa a III-a vor trebui să înveţe după un nou plan-cadru, care să vină în continuarea celor întâmplate în primii ani de şcoală. Pe scurt, planul-cadru se traduce prin numărul orelor de studiu dar şi ce materii studiază copiii la şcoală. Cele trei variante de lucru ale noului plan cadru au fost elaborate de o comisie compusă din Ministerul Educaţiei, Institutul Naţional de Ştiinţe ale Educaţiei şi Centrul Naţional pentru Dezvolatarea Învăţământului Profesional şi Tehnic. Printre propunerile celor trei variante se află: reducerea cu o oră pe săptămână a numărului de ore pentru studierea limbii române la clasa a V-a (de la 5 la 4 ore pe săptămână), renunţarea la studierea latinei la gimnaziu (studiată, la clasa a VIII-a, o oră pe săptămână), obiect care care urmează să fie studiat la liceu, reducerea cu o oră (de la 2/săptămână) a studiului istoriei şi geografiei la clasele V-VII, dar şi o oră în plus pe săptămână la discicplina Arte, precum şi la sport la clasa a VIII-a etc.
Potrivit lui Ciprian Fartuşnic, directorul Institutului Naţional de Ştiinţe ale Educaţiei, propunerile au fost lansate în dezbatere publică din luna decembrie, vineri fiind ultima zi rezervată dezbaterilor. “Dezbaterile publice au fost cele mai interesante, am primit multe reacţii de aici, dar avem reacţii şi pe online, pe site-ul instituitului, avem circa 17.000 de sugestii. Niciodată nu am văzut o aşa de mare implicare într-un astfel de subiect”. Potrivit lui Ciprian Fartuşnic, după încheierea dezbaterilor, comisia interministerială va selecta cele mai bune propuneri, cu care se va elabora un plan cadru ce va fi ulterior legiferat printr-un ordin al ministrului Educaţiei, probabil în luna februarie.
Totuşi, un nou plan cadru de învăţământ are nevoie şi de alte condiţii pentru a duce la o reală reformă în învăţământ, a punctat Marius Nistor, preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret“: „Vorbim de o schimbare majoră la sistemul de învăţământ şi nimeni nu-şi permite o greşeală, pentru că ea se poate răsfrânge asupra copiilor şi părinţilor... Că va apărea acest ordin în februarie sau martie, cert este că ceea ce se va semna prin ordin de ministru trebuie să confirme aşteptările tuturor... Şi vă spun că nu este suficient să schimbăm doar planul cadru, ci trebuie să armonizăm şi metodologia de lucru. În plus, trebuie să investim masiv în oameni, în corpul profesoral care ar trebui să predea disciplinele integrate”.