25 NOIEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Din păcate, creşte numărul gălăţenilor care nu îşi plătesc toate ratele pentru leasingul la autovehiculele luate astfel, iar poliţiştii sunt puşi în situaţia de a sări la chemarea firmelor de leasing ca să „recupereze” maşina. De cele mai multe ori (este vorba de 90% din cazuri) este vorba de contracte de leasing încheiate în 2006-2007, plătite până în 2009-2010, atunci când nu au mai rămas bani şi în această situaţie firmele notifică deţinătorii să returneze maşina. Unora le vine greu să o facă, în situaţia în care mai aveau de plătit o singură rată sau rata reziduală, după ce, ani de zile, au dat conştiincios banii. Se pare că nici capacitatea de a cădea la înţelegere a proprietarilor maşinii, firmele în cauză, nu e prea mare, aşa că acestea din urmă reclamă la poliţie. Poliţiştii gălăţeni se confruntă în acest an cu un număr mai mare de plângeri, făcute de către firmele de leasing auto sau de către firmele de recuperare aflate în contract cu primele, privind refuzul celor care nu mai pot plăti ratele de a înapoia maşina. Cei la care ajung aceste plângeri sunt poliţiştii compartimentului Trafic şi Furturi de Auto din cadrul Serviciului Investigaţii Criminale al IPJ Galaţi. „Fenomenul a început în luna februarie a anului 2011 şi continuă la un nivel ridicat şi acum. În anul 2011, la Galaţi se înregistraseră 43 de astfel de sesizări, în timp ce în 2012, în primele şase luni, deja avem 51 de reclamaţii. Dacă iniţial firmele de leasing, sau mai târziu cele de recuperare cărora le-au fost cedate creanţele, reclamau nereturnarea autovehiculelor la care nu s-a plătit totul, fie ca fiind furt, abuz de încredere, fals şi uz de fals sau înşelăciune, de la jumătatea anului 2011 şi până acum aceste sesizări sunt reclamate ca fiind înşelăciuni sau abuzuri de încredere. Din cazurile cercetate de noi am constatat că în 90% dintre cazuri nu era vorba de reaua voinţă a deţinătorului, ci de dificultăţi economice şi doar în 10% din reclamaţii era clar vorba de rea voinţă. Adică o persoană lua autovehiculul în leasing şi nu plătea decât o rată-două, apoi îl înstrăina sau dispărea cu el. În majoritatea cazurilor, cei 90%, deşi firmele de leasing prezentau acte care să ateste culpa utilizatorilor, notificări de reziliere, era vorba de notificări date în 2009-2010, în timp ce contractele fuseseră încheiate în 2006-2007. Aşa că uneori este neplăcut să facem aceste recuperări, să le zicem, deşi am fi preferat ca ele să se rezolve între deţinător şi proprietar. Ne ocupă destul de mult din activitatea pe care o desfăşurăm în mod normal”, a precizat scms. Liviu Enache, din cadrul IPJ Galaţi.
Recuperare cu ajutor de la poliţie
De fapt, firmele de recuperare caută maşina sau autovehiculul în trafic şi când îl găsesc sună şi fac sesizare la poliţie, de multe ori pe 112, şi astfel poliţiştii îi bat la uşă deţinătorului şi îi cer să returneze maşina. Aceste cazuri sunt în majoritatea lor clarificate la nivelul poliţiştilor până ce se returnează autovehiculul neplătit integral, deoarece firmele care au făcut sesizările şi le retrag, deci cazurile nu mai ajung pe masa parchetelor sau a instanţelor ca fapte penale.
Nu doar autoturisme de cele mai variate tipuri sunt date „pierdute” de cei de la leasing sau firmele de recuperare, ci şi dubiţe, utilaje agricole, TIR-uri sau capete tractor.


Articole înrudite