În ultimii trei-patru ani, în noiembrie, la Prefectura judeţului Galaţi se analizează stadiul pregătirilor de iarnă - dacă fiecare administrator de drum orăşenesc, judeţean sau naţional, adică, Primăria, CJ şi, respectiv, CNADR, s-a îngrijit să aibă contracte şi utilaje de deszăpezire şi materiale antiderapante -, analiză ce se finalizează, invariabil cu o discuţie despre măsuri ce trebuie luate pe viitor pentru evitarea blocării drumurilor naţionale şi judeţene cu zăpadă viscolită. Şi tot de fiecare dată, toţi cei prezenţi - reprezentanţi ai Prefecturii, ai Direcţiei Silvice, ai Agenţiei pentru Protecţia Mediului sau ai Gărzii de Mediu - ajung la concluzia unanimă că măsura plantării aşa-numitelor perdele verzi (şiruri de copaci) de-a lungul şoselelor ar putea împiedica apariţia "dopurilor de zăpadă" viscolită de pe drumuri. O soluţie ecologică, aplicată cu succes în multe state din UE şi care ar putea să protejeze sutele de şoferi care se înzăpezesc, iarnă de iarnă, pe drumurile din judeţul Galaţi, riscând să îngheţe în maşini, până când ajung la ei utilajele de deszăpezire.
Din păcate, însă, aceste discuţii despre plantarea copacilor de-a lungul drumurilor rămân, totuşi, doar la stadiul declarativ şi nu se materializează. Din contră, realitatea din judeţ indică faptul că, în ciuda discuţiilor de la Prefectură, de-a lungul drumurilor naţionale nu se plantează copaci ci se taie cu un mare spor.
Cel mai recent exemplu este cel al tăierilor de plopi de pe DN 24D, drumul ce face legătura dintre Galaţi şi localităţile Cuca şi Bălăbăneşti şi care duce până la limita cu judeţul Vaslui. Imediat după ce se depăşeşte Pădurea Gârboavele, şoseaua de pe DN 24D, până mai ieri umbrită de plopi impresionanţi ca mărime, este acum golaşă. Doar crengile uscate de pe jos şi buturugile din pământ mai stau mărturie a falnicilor copaci ce au trăit aici. Mai mult, buturugile lăsate în pământ de firma care a câştigat lucrarea de tăiere a copacilor demonstrează fără dubiu faptul că arborii - majoritatea lor - erau sănătoşi şi, deci, nu ar fi ameninţat să se prăbuşească peste maşini.
Totuşi, CNADR - administratorul DN 24D - a decis că plopii trebuie tăiaţi, în baza unei prevederi legale care ar recomanda tăierea arborilor ce mărginesc şoselele atunci când copacii ajung la o anumită “vârstă”. Deşi se pare că firma angajată de CNADR să taie plopii are şi obligaţia de a scoate, din pământ buturugile, acest lucru nu s-a întâmplat. La fel cum nu s-a materializat nici o altă intenţie - declarativă - a CNADR, aceea de a planta arbori tineri în locul celor tăiaţi. Cât despre motivul pentru care au fost tăiaţi, la grămadă, toţi plopii, indiferent dacă erau bolnavi sau sănătoşi, probabil acesta va fi prezentat, pe viitor, de instituţiile responsabile – Agenţia pentru Protecţia Mediului, Garda de Mediu şi Direcţia Silvică -, care cu siguranţă se vor autosesiza, fie chiar şi din curiozitate, pentru a afla cum a ajuns un drum de aproape 100 de kilometri să se transforme într-un adevărat deşert! Până la aceste răspunsuri, şoferii trebuie să circule cu mare atenţie pe DN 24D, dacă se vor anunţa ninsori. Chiar şi cu copacii încă în picioare pe marginea sa, drumul a fost în fiecare iarnă primul închis traficului rutier, din cauza pericolului de înzăpezire. Anul acesta, fără nici măcar un arbore care să mai ţină "pavăză" împotriva zăpezii, drumul va fi blocat de la primii fulgi de nea.