17 NOIEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Acuze de discriminare la Şcoala nr. 10
Acuze de discriminare la Şcoala nr. 10

Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi (CEDCD) a  anunţat, printr-un comunicat de presă, că a sesizat Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) în cazul unei fetiţe de 8  ani din Judeţul Galaţi, diagnosticată cu tulburare de spectru autist (Sindrom Asperger), exclusă din Şcoala Gimnazială nr. 10 Petre Ţuţea din Galaţi. În anul 2014, pe baza certificatului de orientare şcolară emis de CJRAE Galaţi, micuţa Adelina a fost înscrisă la clasa pregătitoare a Şcolii Gimnaziale nr. 10 din Galaţi, împreună cu sora ei. "Adelina ar fi trebuit dusă cu un an mai devreme, dar din cauza că doream să aibă şi suportul surioarei ei, cu un an mai mică, le-am dat pe amândouă odată. Din păcate, de la început nu a fost bine", spune Aurelia, mama fetei. Pe tot parcursul clasei pregătitoare, cele două surori au fost izolate şi supuse unui tratament diferenţiat de către învăţătoare, care a făcut în permanenţă presiuni asupra părinţilor, de retragere a Adelinei din şcoală. "Suntem extrem de îngrijoraţi cu privire la situaţia celor două fetiţe din Galaţi, cu atât mai mult cu cât aceste cazuri nu reprezintă o excepţie, ci un fenomen la nivelul sistemului de educaţie românesc. În ciuda eforturilor CEDCD şi a numeroaselor decizii ale CNCD, care sancţionează discriminarea în cazul copiilor cu dizabilităţi, Ministerul Educaţiei refuză în continuare să ia orice măsură de prevenire şi sancţionare a acestor fapte. Noi vom continua lupta pentru drepturile acestor copii şi vom apela la toate mijloacele legale, dar şi la forurile internaţionale pentru ca Ministerul Educaţiei să-şi asume incluziunea copiilor cu dizabilităţi, care este o obligaţie şi nicidecum o opţiune”, declară Mădălina Turza, preşedinte CEDCD.

”Până şi banca în care stătea Adelina a fost scoasă din clasă la finalul orelor”

În ciuda dificultăţilor, părinţii au încercat să-şi menţină copiii împreună în aceeaşi şcoală, inclusiv în clasa I. Începând cu anul şcolar 2015, faptele s-au acutizat, învăţătoarea micuţei Adelina interzicându-i acesteia să mai vină la şcoală. Mai mult decât atât, învăţătoarea a făcut toate demersurile pentru ca părinţii să o retragă pe Adelina din şcoală. Enumerăm cu titlu de exemplu: refuzul de a-i asigura un loc în bancă, refuzul de a dialoga cu asistentul personal al fetiţei şi cu părinţii, refuzul de a-i adapta curriculum-ul, jignirea şi izolarea atât a Adelinei, cât şi a surorii ei. ”Avem şi noi, părinţii copiilor speciali, drepturi. Ceea ce au făcut a fost nedrept. Pur şi simplu, până şi banca în care stătea Adelina a fost scoasă din clasă la finalul orelor. A avut de suferit din acesată cauză şi sora Adelinei, da. De fiecare data cand se mergea la clasa, Adelina nu avea bancă, învăţătoarea o aducea din clasele alăturate sub presiunea cuvintelor noastre. Apoi, după ore, banca iar era scoasă din sală...la nesfârşit aşa. Adelina devenea agitată în momentul în care vroia să se aşeze undeva, la fel ca şi ceilalţi copii, dar nu avea un loc al ei”, spune Aurelia, mama fetei discriminate. Părinţii afirmă că s-au adresat conducerii şcolii, care a susţinut comportamentul învăţătoarei, refuzând explicit integrarea Adelinei în şcoală.
”La presiunea învăţătoarei şi a conducerii şcolii, părinţii au fost obligaţi să solicite transferul copiilor într-o unitate şcolară, în afara razei de domiciliu. Acest fapt îngreunează substanţial accesul copiilor la educaţie şi pune o povară suplimentară pe părinţi, care sunt nevoiţi să îi transporte zilnic cu taxiul la şcoală”, se mai arată în comunicatul CEDCD. Pe o înregistrare telefonică se aude cum asistentul Adelinei o anunţă pe învăţătoare că Adelina va veni iar la şcoală şi îi trebuie bancă, iar învăţătoarea, invocând diverse pretexte: ”Întâi să îmi aduceţi hârtia şi apoi copilul, dar să ştiţi că nu sunt de acord să vină în clasă, nu ştiu unde să vă duceţi, dar la mine nu”, se aude în înregistarea oferită de mama fetiţei, înregistrare care de altfel a fost pusă şi la dispoziţia inspectoratului.

Inspectoratul invocă disfuncţionalităţi de comunicare între părinţi şi învăţătoare

Conducerea Şcolii nr. 10 neagă orice acuzaţie de discriminare. Susţin că ei cunosc problema, dar nu au avut niciodată vreo plângere scrisă. ”Fiind un copil cu probleme, cu tulburări de comportament şi ce se mai scrie în acel certificat medical al ei, era foarte agitată. Avea un comportament neadevcat pentru o oră de curs. De aici probabil interveneau acele inadvertenţe între doamna învăţătoare şi copil. Copilul avea un însoţitor care, în momentul în care devenea prea agitată, o scotea din clasă, ca să o liniştească într-un fel. Nu am avut plîngeri. Doar mama fetei care mereu venea şi spunea că mai trebuie mai multă aplecare asupra fetei şi că doamna învăţătoare trebuie să înţeleagă acest lucru. Câteodată mama mi-a adus la cunoştinţă că suferea şi sora Adelinei, dar câteodată nu spunea asta. E un caz mai vechi şi nu îmi amintesc totul. Direcţiunea şcolii a pledat întotdeauna pentru înţelegere, nu am făcut presiuni ca să mute eleva”, a spus Laura Vasiliu, director adjunct, Şcoala nr. 10.
Florentina Stoian, directoarea şcolii, susţine că deşi ei, personal, nu i-au fost adresate plângeri niciodată, nici măcar verbale, în acest caz, va deschide o anchetă ca urmare a apariţiei comunicatului CEDCD. Inspectorul şcolar adjunct, Diamanta Bulai, a precizat că, la fel, nu există plîngeri scrise de la familie, ci de la părinţii celorlalţi copii din clasă, care reclamau imposibilitatea desfăşurării orelor. ”Au fost, în acest caz, şi multe dificultăţi care au apărut, poate pe o disfuncţionalitate de comunicare între părinţi şi doamna învăţătoare. Noi am susţinut această integrare în învăţământul de masă la Şcoala 10. Mai existau în acea clasă şi alţi doi copii cu dificultăţi ce aveau şi certificat şi de aceea au existat în acea clasă dificultăţi de abordare a procesului educaţional la nivelul respectiv“, a precizat Diamanta Bulai, ISJ Galaţi.
Mama fetiţei are de gînd să dea şcoala în judecată.


Articole înrudite