26 DECEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Statul român le suflă de sub nas olandezilor de la Damen preluarea Şantierului Naval Mangalia
Statul român le suflă de sub nas olandezilor de la Damen preluarea Şantierului Naval Mangalia

Statul român s-a decis să îşi exercite dreptul de preempţiune şi să cumpere pachetul majoritar al acţiunilor pe care Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) le deţine la Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI). Scrisoarea părţii române, care are 49% din acţiunile DMHI, vrând astfel să preia şi restul de 51%, a fost trimisă companiei mamă din Coreea de Sud, şi spre ştiinţă, la Mangalia.
Potrivit unor surse din domeniul naval, scrisoarea a fost trimisă în Coreea de Sud, la DSME, în numele ministerului român al Economiei, de către Şantierul Naval ”2 Mai” Mangalia, care deţine 49% din acţiunile Şantierului Daewoo Mangalia. În document se precizează că, în baza unui articol din adendumul la contractul de societate, partea română îşi va exercita dreptul de preempţiune pentru a prelua pachetul majoritar deţinut de DSME la şantierul sud-coreean din Mangalia. Statul român, fiind coacţionar, avea drept de preempţiune. Compania Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) va fi astfel nevoită să înceapă discuţiile cu partea română pentru definitivarea tranzacţiei.
Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, Coreea de Sud, hotărâse să îşi vândă acţiunile deţinute la Şantierul Daewoo din Mangalia. Timp de peste un an, compania sudcoreeană a negociat cu olandezii de la Damen Shipyards Group, acţionarii majoritari ai Şantierului Naval Damen Galaţi, ajungându-se, în final, la un acord pentru vânzarea participaţiei de 51% deţinută la Daewoo Mangalia Heavy Industries, în schimbul sumei de 26 de milioane de dolari. Însă, printr-o scrisoarea primită, prin care coacţionarul român anunţă că îşi exercita dreptul de preempţiune, partea sudcoreeană se vede nevoită să cedeze acţiunile, contra aceleaşi sume, probabil, statului român.
DSME Coreea de Sud nu trebuie să răspundă la scrisoarea părţii române, compania trebuie doar să ducă la îndeplinire procedura de transfer a acţiunilor, de la DSME, către statul român care devine, astfel, acţionar unic al Şantierului Naval Daewoo Mangalia (DMHI) prin Şantierul Naval ”2 Mai”.
Olandezii începuseră, deja, pregătirile pentru preluarea Şantierului Daewoo Mangalia. Urma chiar să se organizeze şi o ceremonie festivă, inclusiv cu invitaţi din străinătate. Navaliştii din zonă au auzit că, după preluarea acţiunilor, partea română ar intenţiona să le vândă unui şantier din Germania.
Dacă aceste zvonuri se confirmă, deja este a doua oară în ultima perioadă când Grupul olandez Damen pierde din cauza statului român oportunităţi de afaceri. Reamintim că Guvernul Cioloş a decis, în primă fază, ca SN Damen Galaţi să construiască patru corvete multifuncţionale, pentru 1,6 miliarde de euro dar, după alegeri, noul Guvern a stopat procedura, aducând ca argument faptul că nu s-ar fi respectat normele în vigoare privind achiziţiile publice.


Articole înrudite