Proiectul construirii unui tunel rutier care să lege malul gălăţean al Dunării cu malul tulcean, proiectul de suflet al fostului edil Marius Stan, dar oprit de actuala administraţie, ar putea declanşa unele divergenţe internaţionale. Pe 29 decembrie 2017, consorţiul internaţional de firme care câştigase în noiembrie 2015 licitaţia privind realizarea de studii geotehnice, de fezabilitate, găsirea unui amplasament, a unui investitor şi oferirea de consultanţă economică şi juridică, a chemat în judecată municipalitatea gălăţeană pentru a cere să i se plătească banii deja cheltuiţi cu prima parte a lucărilor (foraje). Consorţiul este format din companiile Louis Berger SAS (Franţa), The Louis Berger Group INC (SUA), Ernst & Young SRL (Bucureşti) şi Ernst & Young Societe Anonyme for the Provision of Advisory Services (Grecia).
Actualul primar al Galaţiului, Ionuţ Pucheanu, explică de ce s-a decis încheierea cointractului cu consorţiul şi de ce nu au fost achitaţi banii. Chemarea în judecată i se pare tardivă. ”În primul rând nu eram prinşi cu acel proiect pe nici un master-plan naţional. Pe de altă parte, este vorba despre lucrări făcute în cu totul şi cu totul altă parte teritorial-administrativă, mă refer aici la judeţul Tulcea. Am primit doar o parte din livrabile, pe care le-am refuzat la momentul respectiv, trebuia achitată o sumă de aproximativ 500.000 de euro, prima parte a contractului, nici un ban nu a fost plătit până în momentul de faţă. La momentul respectiv au înţeles şi dumnealor şi au părut că se liniştesc în momentul în care Direcţia Naţională Anticorupţie a ridicat toate actele legate de acest studiu. Pretind dumnealor că au făcut şi nişte studii geo, trei pe un mal şi trei sondaje pe celălalt mal şi pentru toată această chestie ar fi trebuit să plătim 500.000 de euro. Din discuţiile pe care le-am avut şi cu alţi specialişti în foraje, ar fi trebuit făcute foraje şi pe fundul Dunării. Mi-au spus că au mers pe o deducţie logică prin care dacă au găsit sol pretabil pe un mal şi pe celălalt, înseamnă că este şi pe fundul Dunării. Dacă instanţa le va da câştig de cauză ne vom supune unei astfel de hotărâri, oricum nu avem altceva de făcut, contractul oricum se va închide, în cel mai rău caz cu prima parte de livrabile plătite. Să ne oblige cineva să ducem la bun sfârşit un contract care nu este fezabil pentru acest oraş, nu spun că nu merităm o traversare, dar atâta timp cât există şi a început o formă de traversare la Brăila, doar dintr-o ambiţie personală, un proiect care nu are finanţare, sunt aproximativ 250 de milioane de euro pentru care ar trebui să găsim finanţare externă sau din bugetul local, 250 de milioane de euro înseamnă bugetul pentru investiţii al municipiului pe următorii 25 de ani, fără să mai facem absolut nimic”, a precizat legat de acest caz primarul în funcţie Ionuţ Pucheanu.
Marius Stan: ”Factorul politic s-a speriat că dispare acea oportunitate a desfiinţării sau punerii în dificultate a arhaicului bac”
Fostului edil, Marius Stan, i se pare îndreptăţit felul în care au acţionat cei din consorţiu. Neagă că ar fi dat declaraţii la DNA legate de această speţă, a tunelului pe sub Dunăre. ”Mi se pare un demers normal şi firesc atâta timp cât a fost semnat un contract, un contract care a fost semnat cu acordul părţilor, un contract care spunea în esenţă realizarea poate a celui mai mare proiect de infrastructură din istoria cel puţin postdecembristă a Galaţiului. Un proiect de care aveam nevoie, un proiect pe care mulţi l-au luat dus în derizoriu la început, dar care pe măsură ce a căpătat după muncă asiduă, de mai bine de doi ani de zile. Se pare că unii s-au speriat de acest proiect văzând că poate fi chiar realizat şi, subliniez şi pentru dumneavoastră, un proiect care se făcea, aşa era preconizat, doar din bani privaţi. Primăria plătea atât, doar studiul de fezabilitate. Am spus-o la momentul respectiv că realizarea studiului de fezabilitate nu însemna că cei care au câştigat licitaţia şi-au terminat treaba, ci erau obligaţi să vină mai departe şi cu cei care trebuiau să construiască proiectul şi să finalizeze proiectul pe bani proprii, în urma unei concesiuni de lucrări, dar revin şi spun că cei responsabili din zonă, mă refer strict la factorul politic, s-au speriat că dispare acea oportunitate a desfiinţării sau punerii în dificultate a arhaicului bac. Faptul că s-au speriat, i-au obligat probabil pe cei care administrează astăzi primăria să bage proiectul în sertar, să-l lase acolo. Demersul celor de la Louis Berger, consorţiul care a câştigat licitaţia, demonstrează încă o dată că oamenii au venit cu gânduri serioase să facă un proiect, nu numai să se joace de-a semnat contractele, dar aşa, incredibil, se lovesc de opoziţia celor trebuie să plătească pentru prima fază a lucrărilor. Nu avem de ce să fim chemaţi la DNA, e o procedură absolut legală, dacă este să reiau firul, vă amintesc că prin hotărâre de Consiliu Local au fost alocate nu mai puţin de 10 milioane de euro pentru studiul de fezabilitate, proiectare şi studiu de trafic, noi numai în ideea de a nu crea suspiciuni pe acest proiect am făcut acele discuţii cu cei patru mari consultanţi din lume tocmai pentru că nu ştiam şi nu exista în România experienţă într-un astfel de proiect, toate procedurile au fost în conformitate cu legea. A durat foarte mult, a fost multă muncă, cei din Primărie merită felicitări pentru realizarea acestui proiect. Că el, din dorinţă politică se blochează, este o problemă pentru care trebuie să răspundă cei care sunt acum acolo”, a încheiat fostul edil al Galaţiului, Marius Stan. Rămîne de văzut ce va stabili instanţa de judecată dar, e de durată, deoarece data primului termen în acest procesul nu a fost stabilită încă.