Aeroportul Iaşi se judecă de ani de zile cu binecunoscuta firmă gălăţeană Vega ‘93 S.R.L. care a fost liderul unui consorţiu care a câştigat contractul de extindere a infrastructurii aeroportuare, în urmă cu aproape 9 ani.
Totul a început după ce compania Vega ‘93 S.R.L. Galaţi a solicitat, în 2017, două milioane de euro în plus motivând că în 2014, la construirea noii piste, a fost nevoită să facă lucrări suplimentare ce nu au fost prevăzute în contract de aproape 9 milioane de lei.
În martie 2021, Tribunalul Iaşi a dat câştig de cauză firmei gălăţene şi obliga regia care administrează Aeroportul Iaşi la plata a aproape 9 milioane de lei. Recursul formulat împotriva deciziei instanţei a fost admis la Curtea de Apel Iaşi, dar pretenţiile au fost mai mari decât suma cerută la Tribunal, respectiv 10 milioane de lei.
În 2022, magistraţii Curţii de Apel Iaşi au respins „excepţia lipsei calităţii procesuale active a reclamantului Vega ‘93 S.R.L., prin administrator judiciar CITR Filiala Galaţi SPRL, privind cererea de chemare în judecată întemeiată pe îmbogăţirea fără just temei, precum şi excepţia inadmisibilităţii acţiunii întemeiată pe îmbogăţire fără just temei”. A fost respins de asemenea şi recursul incident formulat de Vega 93 S.R.L., prin acelaşi administrator judiciar, împotriva sentinţei date de Tribunalul Iaşi în martie. Decizia este definitivă.
Reamintim că firma Vega ‘93 S.R.L. Galaţi a intrat în insolvenţă din 2014.
Marius Ostaficiuc, membru al Consiliului de Administraţie al aerogării în acea perioadă, a opinat în plenul CJ (a fost consilier judeţean în mandatul 2016-2020) că vina pentru nedecontarea lucrărilor respective aparţine firmei gălăţene. „Au apreciat incorect excavaţiile de pământ pe care trebuiau să le ia de pe amplasamentul pistei şi apoi densitatea materialului care urma să fie folosit la construirea pistei”, a consemnat presa ieşeană. Ostaficiuc a adăugat că lucrările au fost într-adevăr făcute, dar că, „dacă facturile ar fi fost semnate şi eventual şi plătite, atunci ar fi fost o problemă penală. Practic, valoarea contractului ar fi fost depăşită, iar aceste facturi ar fi însemnat o suplimentare a contractului, respectiv o încredinţare directă către această firmă”.
Licitaţia pentru contractul de extindere a infrastructurii aeroportuare a fost câştigată de asocierea Max Boegl România, SC Vega ‘93 S.R.L. (lider) şi SC UTI Grup S.A. pentru 139 de milioane de lei (31 de milioane de euro, la cursul din 2013). Şantierul a fost deschis pe 7 august, la două luni de la semnarea contractului, iar pista a fost inaugurată în timp record: doar 12 luni, faţă de 25, câte erau prevăzute iniţial. Între timp, Consiliul Judeţean a depus cererea de finanţare pentru o valoare totală de 56,7 milioane de euro (pistă, terminal de pasageri, platformă de staţionare a avioanelor şi cale de rulare). În februarie 2014, proiectul a fost declarat eligibil de către Autoritatea de Management a Programului Operaţional Sectorial-Transport (AM POS-T), iar trei luni mai târziu a fost admis şi la Bruxelles.
Aşadar, Vega ‘93 Galaţi a pierdut procesul intentat aeroportului în care revendica suma 1,7 milioane de euro, adică suma aferentă lucrărilor suplimentare la pista de 2.400 metri pe care a executat-o în urmă cu 10 ani. Însă după decizia magistraţilor de la Curtea de Apel Iaşi, Aeroportul Iaşi a deschis un proces nou prin care a cerut plata cheltuielilor de judecată de la termenele anterioare, mai exact cere despăgubiri de 81.200 lei (aproximativ 17.000 euro) , bani cheltuiţi pe avocaţi pe perioada a mai bine de 6 ani de procese.
Regia Autonomă Aeroportul Iaşi a arătat că a plătit 16.500 lei către avocatul Oana Neda şi alţi 59.500 lei către Societatea Civilă de avocaţi Sîrbu & Vornicu din Bucureşti, la care se adaugă 5.200 lei diferite taxe.
„Toate aceste cheltuieli au fost efectuate pentru a apăra drepturile şi interesele legitime ale R.A. Aeroportul Iaşi faţă de pretenţiile nejustificate şi nelegale ale societăţii Vega Galaţi. În mod cert, dacă pretenţiile societăţii Vega ‘93 S.R.L. Galaţi ar fi fost admise, cuantumul acestora ar fi putut atinge pragul de 15 milioane lei”, mai susţin cei de la Aeroportul Iaşi, citaţi de presa locală.
Instanţa încă nu a anunţat când va fi primul termen de judecată în acest proces.