Sistemul inteligent de management al traficului în vederea creşterii fluenţei şi siguranţei circulaţiei şi a prevenirii criminalităţii sau, mai pe scurt, Unda Verde, a intrat oficial în funcţiune în oraş. Este vorba despre un sistem care, bazat pe semafoare inteligente, camere de supraveghere video, senzori care adună date din trafic, toate racordate la un centru de comandă, ar trebui să asigure nu doar lipsa blocajelor în trafic dar şi o creştere a siguranţei şoferilor şi pietonilor. Chiar în ziua inaugurării oficiale, şoferii gălăţeni din zonele cu trafic mai mare nu s-au declarat deloc încântaţi.
„Deocamdată e dezastru. Eu nu am prins nicio undă verde. Mai repede merg pe jos decât cu maşina. Nu vedeţi că tot coadă e? Mai aşteptăm, să vedem, poate învaţă unda asta verde“, spunea un şofer.
Alţi şoferi cred că la ora de vârf mai ales şi după ce va începe anul şcolar şi va creşte valoarea traficului, oricum vor fi blocaje, cu şi fără unda verde.
Prezent la încheierea proiectului - care a fost gata acum, deşi termenul era în septembrie 2015 -, primarul Ionuţ Pucheanu a spus că şi el a avut nemulţumiri legate de unda verde, dar speră ca acest sistem inteligent „să înveţe” până la urmă cum să fluidizeze traficul.
„Eu nu mi-am pierdut speranţa că acest sistem, într-un răstimp cât mai scurt cu putinţă, va funcţiona la nivelul aşteptărilor tuturor cetăţenilor. Sperăm ca până pe 12 septembrie, când va începe şcoala şi lucrurile se cam dau peste cam în trafic, acest sistem să acumuleze toate informaţiile. Este într-o perioadă în care acumulează inteligenţa despre care vorbim, sistemul să funcţioneze şi să nu mai avem probleme în trafic. Şi eu am fost unul dintre cei care şi-au exprimat nemulţumirea faţă de acest sistem, pe anumite porţiuni din el, dar, după ce am vorbit cu colegii mei care l-au implementat, am înţeles, şi sper să înţeleagă toată lumea acest lucru, că nu doar şoferii sunt participanţi la trafic. Acest sistem îmbină mai multe nevoi. Pe de o parte, fluidizarea traficului, pe de altă parte, asigurarea inclusiv a fluenţei şi a uşurării traficului pietonilor - şi ei sunt participanţi la trafic - şi nu în ultimul rând, asigurarea unei siguranţe mult mai mari a participanţilor la trafic. Elementul acesta de siguranţă s-ar putea să creeze uşoare neplăceri la nivelul tardivităţii sau lentorii cu care se mişcă anumite zone. Nu aş vrea să uit nici echipa administraţiei vechi, care s-a îngrijit pentru atragerea acestor fonduri, pentru că ar fi, aşa, fără de obraz, venit de doar două luni, să îmi arog meritele unui astfel de proiect european. Este singurul gest de bun simţ pe care îl pot face, din punctul meu de vedere, şi să îi felicit încă o dată că au pus umărul la acest proiect”, a spus Ionuţ Pucheanu, primarul Galaţiului.
Cum deja mulţi şoferi şi-au manifestat demult scepticismul legat de funcţionarea corectă a sistemului, primarul a spus clar că nu se va putea renunţa la unda verde cel puţin 5 ani, fiind o investiţie pe fonduri europene care are şi monitorizare.
Un proiect unic în zonă
Proiectul despre care vorbim s-a derulat începând cu 1 august 2014 şi a fost finanţat prin Programului Operaţional Regional 2007 – 2013. Valoarea totală a proiectului este de 19.214.544,14 lei (cu TVA), din care 18.830.253,25 lei reprezintă asistenţa financiară nerambursabilă, restul banilor venind de la Primărie. Perioada de implementare a fost de 25 de luni de la data semnării contractului de finanţare.
Proiectul a prevăzut, printre altele, modernizarea şi extinderea sistemului de semaforizare pentru 35 de intersecţii şi 26 de treceri pietonale, dotarea zonelor cu risc de infracţionalitate cu camere video de supraveghere şi crearea unui centru de comandă şi control la Poliţia Locală.