În urma acţiunilor de audit financiar/de conformitate desfăşurate de Camera de Conturi Galaţi la unităţile administrativ-teritoriale, s-au constatat neconformităţi, ce au avut drept cauză încălcarea legislaţiei privind finanţele publice locale, a celei din domeniul fiscal ori a unor reglementări specifice fiecărui sector de activitate pe linia fundamentării şi execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli, proprietăţii publice, contabilităţii, salarizării, achiziţiilor publice etc., precum şi a legislaţiei secundare, care au generat parţial şi plăţi nelegale pentru bugetele publice şi/sau bugetele proprii.
Principalele neconformităţi constatate, sunt următoarele:
- Nu au fost înregistrate în evidenţa financiar-contabilă a UAT Comuna Tuluceşti contravaloarea unor materiale de construcţii predate în custodia furnizorului, a unor lucrări de amenajare a terenurilor, precum şi scoaterea din evidenţă a unui teren, ca urmare a vânzării acestuia; valoarea totală a abaterilor constatate fiind de 77.000 lei;
- Colegiul Naţional „Calistrat Hogaş” Tecuci, instituţie publică din subordinea Unităţii Administrativ-Teritoriale Municipiul Tecuci, a înregistrat eronat, direct pe cheltuieli şi nu în conturile corespunzătoare de obiecte de inventar, cum ar fi fost corect, operaţiunea de achiziţie gazon sintetic pentru terenul de sport în valoare de 84.000 lei;
- UAT Municipiul Galaţi nu a procedat la anularea creanţelor fiscale înregistrate la data de 31.12.2020, în sumă de 34.000 lei, reprezentând amenzi contravenţionale datorate de persoane fizice care sunt decedate;
- La UAT Comuna Negrileşti nu au fost înregistrate sau au fost înregistrate cu întârziere obligaţii de plată către furnizori, în valoare de 1.014.000 lei, contrar principiului contabilităţii pe bază de angajamente, ceea ce a avut drept consecinţă denaturarea datelor raportate în situaţiile financiare cu privire la datoriile entităţii;
- În unele situaţii, consilierii locali ai comunei Negrileşti au beneficiat de plata indemnizaţiei lunare, în condiţiile în care nu au fost întrunite cerinţele legale pentru acordarea acesteia (ex. consilierii locali au lipsit de la şedinţe). În timpul acţiunii s-a încasat integral prejudiciul în sumă de 2.000 lei.
În cazul contractelor de închiriere a terenurilor cu destinaţia de păşune (pajişti permanente), UAT Oraşul Bereşti:
- Nu a stabilit, nu a evidenţiat şi nu a încasat venituri suplimentare din chirii şi taxă pe teren, în sumă de 4 mii de lei, întrucât acestea au fost debitate (înregistrate în evidenţa fiscală) la valori mai mici decât prevederile legale şi contractuale;
- Nu a fost urmărită respectarea de către locatari (crescători de animale) a obligaţiilor asumate prin contractele de închiriere semnate, referitoare la efectuarea lucrărilor de întreţinere a păşunilor, în condiţiile în care aceştia au beneficiat de subvenţii agricole din zootehnie acordate de statul român;
- Nu a reziliat contractele de închiriere încheiate în cazul neplăţii de către locatar a chiriei datorate, până la finele anului calendaristic, conform clauzei contractuale semnate.
La nivelul UAT Comuna Scânteieşti nu au fost respectate prevederile legale privind evidenţa autorizaţiilor de construire şi a certificatelor de urbanism, precum şi la stabilirea, evidenţa şi încasarea taxelor pentru eliberarea acestor documente, cum ar fi: acte de autorizare emise înainte de încasarea taxelor legale, eliberarea unei autorizaţii de construire la un interval de 2 ani de la data înregistrării cererii şi după notificarea făcută de către beneficiar către entitatea auditată cu privire finalizarea lucrărilor de construcţie, neînregistrarea unei autorizaţii de construire în registrul de evidenţă a acestora etc.
La nivelul Compartimentului de impozite şi taxe din cadrul UAT Comuna Suhurlui au fost identificate următoarele deficienţe:
- Pentru evidenţa activităţii specifice nu s-a utilizat aplicaţia informatică APLxPERT dedicată evidenţei creanţelor fiscale, fiind adoptată procedura de completară manuală a formularelor tipizate;
- Nu au fost urmărite în vederea încasării, în toate cazurile, debitele restante, în valoare de 12.000 lei, reprezentând impozitul pe teren extravilan datorat de contribuabili persoane fizice, inclusiv cei care la data auditului erau decedaţi.
UAT Jorăşti, prin compartimentele proprii de specialitate, nu a procedat la urmărirea în condiţiile legii în vederea încasării impozitului pe teren extravilan în cazul unor contribuabili, persoane fizice, proprietari ai unor terenuri în valoare totală de 17.000 lei (din care 12.000 lei reprezintă debite cu o vechime mai mare de 5 ani).
Ca urmare a inspecţiei la faţa locului, împreună cu personalul de specialitate din cadrul UAT Municipiul Galaţi, au fost identificate cazuri de nerespectare de către persoane fizice (1 caz) şi persoane juridice (3 cazuri) a limitelor suprafeţelor înscrise în contractele de închiriere a terenurilor aflate în proprietatea Municipiului Galaţi, situate în Grădina Publică, ceea ce a condus la nestabilirea, neevidenţierea şi neîncasarea unor venituri suplimentare în sumă de 74.000 lei.
UATC Vlădeşti a gestionat defectuos contractele de închiriere/concesionare a bunurilor proprietate publică/privată a comunei Vlădeşti, întrucât nu a fost emisă o hotărâre de consiliu local şi nu a fost urmată procedura legală de concesionare a unor spaţii cu destinaţia de cabinete medicale; nu au fost stabilite, evidenţiate şi, implicit, nu au fost încasate venituri în sumă de 3.000 lei, reprezentând diferenţe (în minus) la tariful de închiriere a bunului ”Grajd C3”. De asemenea, nu a fost urmărită în vederea încasării, în termenul legal de prescripţie, redevenţa în sumă de 23.000 lei, datorată de doi concesionari conform contractelor încheiate, nu s-a prevăzut şi, ca urmare, nu s-a constituit garanţie de bună a contractelor de concesiune, deşi aceasta reprezintă o obligaţie legală pentru concesionari.
Nerespectarea prevederilor legale în angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor
- În anul 2020, referitor la relaţia contractuală cu un operator de telefonie mobilă, UAT Municipiul Tecuci a efectuat plata nejustificată a sumei de 253 mii lei, reprezentând contravaloarea: abonamentelor de voce şi date mobile pentru un număr de cartele telefonice mai mare decât numărul de salariaţi ai entităţii, serviciilor telefonice suplimentare celor asigurate prin abonamentele contractate care nu au fost recuperate de la persoanele responsabile, licenţelor Microsoft 365 Business Basic/Premium care nu au fost instalate/utilizate, dar pentru care s-a plătit abonament lunar/licenţă, abonamentelor pentru servicii de Internet Nelimitat Ultra a căror necesitate nu a fost justificată de către entitatea auditată; a înregistrat eronat, în conturi în afara bilanţului şi la valori subevaluate, şi nu în conturi de mijloace fixe sau obiecte de inventar şi la valoarea cumulată de 273.000 lei, bunurile reprezentând telefoane mobile oferite gratuit de operatorul de telefonie mobilă;
- În anul 2020, UAT Municipiul Tecuci a decontat nelegal suma de 14.000 lei, reprezentând cheltuielile cu diurna în cuantum de 2% din indemnizaţia Preşedintelui Biroului Electoral de Circumscripţie nr. 2 Tecuci, în condiţiile în care dreptul bănesc respectiv ar fi trebuit onorat de către o altă instituţie publică, la care persoana era angajată;
- În perioada aprilie 2019 - iulie 2021, primarul viceprimarul UAT Comuna Jorăşti au încasat o indemnizaţie lunară majorată în mod eronat cu 25% în condiţiile în care, în perioada analizată, s-au aflat în implementare un proiect finanţat din fonduri europene nerambursabile;
- La nivelul UATC Nicoreşti, 3 (trei) salariaţi care îşi desfăşoară activitatea în cadrul secţiei (compartimentului) Poliţia Locală Nicoreşti au beneficiat de sporul de noapte de 25% calculat eronat, prin aplicarea procentului menţionat la salariul de bază realizat în lună, fără a se ţine seama de orele lucrate efectiv în intervalul orar 22:00-6:00, conform foilor colective de prezenţă (pontajelor lunare), astfel încât au fost efectuate plăţi nelegale în sumă de 23.000 lei;
- Pentru personalul UAT Municipiul Galaţi, din cadrul echipei de implementare a proiectului finanţat din fonduri externe nerambursabile „Anvelopare unităţi de învăţământ - Şcoala Gimnazială Gheorghe Munteanu Galaţi”, au fost decontate, în mod nejustificat, ore lucrate în zile legale declarate libere (ex. 1 iunie 2020, 8 iunie 2020), fapt ce a condus la plata nelegală din bugetul local al Municipiului Galaţi a sumei de 4.000 lei. A fost recuperată operativ suma reprezentând majorări salariale aferente orelor decontate aferente zilelor nelucrătoare pentru personalul din cadru echipelor care implementează proiecte finanţate din fonduri externe nerambursabile, prin reţineri pe statul de plată al lunii mai 2021;
- La UAT Judeţul Galaţi, referitor la administrarea contractului de lucrări pentru realizarea obiectivului de investiţii „Clădire didactică pentru plante tropicale, CMSN Răsvan Angheluţă Galaţi, str. Regiment 11 Siret nr. 6A, Municipiul Galaţi, Judeţul Galaţi” s-a identificat faptul că poliţa de asigurare depusă de constructor în contul garanţiei de bună execuţie a contractului a expirat, fără a fi reînnoită. În timpul şi ca urmare a auditului financiar, Unitatea Administrativ-Teritorială Judeţul Galaţi a solicitat antreprenorului constituirea garanţiei de bună execuţie a contractului, prin depunerea sumei minime de 0,5% din preţul contractului, fără taxa pe valoarea adăugată, urmând ca diferenţa de garanţie, până la 10% din valoarea contractului fără T.V.A., să fie constituită prin reţineri succesive din sumele datorate pentru facturi parţiale.
Nerespectarea reglementărilor legale referitoare la achiziţiile publice
- În cazul obiectivului de investiţii „Alimentare cu apă satele Lunca Zărneşti şi modernizare staţie de tratare apă în sat Jorăşti, comuna Jorăşti, Judeţul Galaţi”, în perioada 2019 - 2020, a fost majorată nejustificat manopera din contractul de lucrări, iar valoarea reprezentând manopera, majorată ca urmare a modificării salariului minim pe economie în domeniul construcţiilor, a fost inclusă în calculul cotei de cheltuieli indirecte si a profitului, contrar prevederilor legale;
- UAT Comuna Ţepu a plătit nejustificat suma de 22.000 lei, inclusiv taxa pe valoarea adăugată, reprezentând contravaloarea (cheltuieli directe, cheltuieli indirecte, cotă de profit şi T.V.A.) unor lucrări neexecutate de către constructor la obiectivul de investiţii „Reabilitare, modernizare, extindere şi dotare, în vederea realizării de centrală termică şi grupuri sanitare la Şcoala cu clasele nr. I-VIII sat Ţepu, comuna Ţepu, judeţul Galaţi”, în condiţiile în care deficienţele au fost constatate şi de membrii comisiei de recepţie la terminarea lucrărilor, numită în baza dispoziţiei Primarului comunei Ţepu, fiind consemnate în procesul verbal încheiat ad-hoc.