23 DECEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Oamenii de ştiinţă au făcut o descoperire extraordinară despre creierul copiilor
Oamenii de ştiinţă au făcut o descoperire extraordinară despre creierul copiilor

Un nou studiu efectuat de o echipă de cercetători britanici şi americani a dezvăluit că există o „fereastră critică” pentru dezvoltarea limbajului între vârsta de 2 şi 4 ani. Influenţele de mediu au cel mai mare impact înainte de vârsta de patru ani, pe măsură ce creierul îşi dezvoltă capacitatea de a procesa cuvinte noi. Cercetarea publicată în The Journal of Neuroscience sugerează că afecţiunile care afectează dezvoltarea limbajului ar trebui tratate cât mai timpuriu cu putinţă. De asemenea, studiul explică de ce copiii mici sunt atât de pricepuţi în a învăţa o limbă străină.
Oamenii de ştiinţă de la King's College London şi de la Universitatea Brown au studiat 108 copiii cu o dezvoltare normală a creierului ce aveau vârste cuprinse între 1 şi 6 ani. Cercetătorii au scanat creierele copiilor pentru a studia mielina, teaca izolatoare care se dezvoltă de la naştere în jurul creierului. Spre surprinderea oamenilor de ştiinţă, ei au descoperit că distribuţia mielinei se fixează la vârsta de 4 ani, ceea ce sugerează că plasticitatea creierului atinge un vârf în perioada foarte timpurie a vieţii. De aceea, cercetătorii prezic că orice influenţă a mediului asupra dezvoltării cerebrale va avea cel mai mare impact înainte de vârsta de patru ani.
Acest lucru explică de ce copiii care au parte de un mediu bilingv înainte de vârsta de patru ani au cea mai mare şansă de a deveni fluenţi în ambele limbi.
De asemenea, cercetarea sugerează că există o perioadă critică în timpul dezvoltării în care influenţa mediului asupra abilităţilor cognitive atinge un punct maxim.
Studiul a fost coordonat de Dr. Jonathan O'Muircheartaigh de la King's College London. „Deoarece studiul nostru sugerează că circuitele cerebrale asociate limbajului sunt mai flexibile înainte de vârsta de patru ani, intervenţia în cazul copiilor cu probleme de dezvoltare a limbajului ar trebui să fie iniţiată înainte de atingerea acestei vârste critice. Acest lucru ar putea fi relevant pentru multe afecţiuni de dezvoltare, precum autismul, deoarece problemele de dezvoltare a limbajului reprezintă un simptom ce apare devreme”, spune dr. Jonathan O'Muircheartaigh.
Abilităţile lingvistice se dezvoltă foarte rapid în prima fază a copilăriei. Bebeluşii au un vocabular de până la 50 de cuvinte la vârsta de 12 luni, dar până la vârsta de 6 ani acesta se dezvoltă şi atinge aproximativ 5.000 de cuvinte. Abilităţile lingvistice sunt localizate în zonele frontale ale părţii din stânga a creierului uman. De aceea, cercetătorii se aşteptau să observe o dezvoltare mai mare a mielinei în partea din stânga a creierului pe măsură ce copii învăţau mai multe aspecte ale limbii. Ei au fost surprinşi să descopere că mielina rămânea constantă, dar avea o influenţă mai mare asupra abilităţilor lingvistice înainte de vârsta de patru ani, sugerând că există o fereastră crucială pentru intervenţii în tulburările de dezvoltare.
Studiul a fost finanţat de National Institutes for Mental Health (SUA) şi de The Wellcome Trust (Marea Britanie).


Articole înrudite