17 MAI 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Funcţionarea patronatelor se va face după noi reguli, dacă noul proiect de lege va fi aprobat. Organizaţiile existente vor avea o perioadă de tranziţie de un an, timp în care vor funcţiona conform legii acum în vigoare şi vor depune actele pentru a fi înscrise în registrul special al instanţei.
Patronatele sunt constituite pe activităţi economice şi organizate pe secţiuni, diviziuni, ramuri şi la nivel naţional. Un număr de cel puţin 15 persoane juridice înmatriculate sau persoane fizice autorizate potrivit legii poate constitui un patronat. Se pot constitui patronate şi cu un număr de cel puţin cinci membri în ramurile în care aceştia deţin peste 70% din volumul producţiei. Patronatele îşi pot constitui structuri organizatorice teritoriale proprii, cu sau fără personalitate juridică.
Structurile organizatorice teritoriale fără personalitate juridică îşi desfăşoară activitatea în baza statutului patronatului din care fac parte.
Patronatele se pot constitui în uniuni, federaţii, confederaţii sau în alte structuri asociative. Două sau mai multe patronate pot constitui uniuni sau federaţii patronale. Mai multe uniuni sau federaţii patronale se pot asocia în confederaţii patronale. Patronatele îşi desfăşoară activitatea în baza statutului şi regulamentului proprii, potrivit prevederilor prezenţei legi.
Confederaţiile patronale reprezentative la nivel naţional, potrivit legii, se pot constitui într-un organism de reprezentare a patronatelor, cu statut şi regulament de organizare şi funcţionare proprii, pentru reprezentarea unitară a mişcării patronale la nivel naţional şi internaţional. Patronatele au dreptul să se afilieze la organizaţii internaţionale.
Drepturi şi obligaţii
Patronatele reprezintă, susţin şi apăra interesele membrilor lor în relaţiile cu autorităţile publice, cu sindicatele şi cu alte persoane juridice şi fizice, în raport cu obiectul şi scopul lor de activitate, atât în plan naţional cât şi internaţional, potrivit propriilor statute şi în acord cu prevederile prezenţei legi.
În vederea realizării scopului pentru care sunt înfiinţate, patronatele:
a) reprezintă, promovează, susţin şi apără interesele economice, tehnice şi juridice ale membrilor lor;
b) activează pentru deplină libertate de acţiune a patronilor în scopul dezvoltării şi eficientizării activităţii acestora;
c) promovează concurenţă loială, în condiţiile legii, în scopul asigurării de şanse egale fiecăruia dintre membrii lor;
d) sunt consultate de guvern la iniţierea, elaborarea şi promovarea programelor de dezvoltare, restructurare, privatizare, lichidare, cooperare economică şi participă în structurile de coordonare şi gestionare a programelor cu Uniunea Europeană;
e) desemnează, în condiţiile legii, reprezentanţi la negocierea şi încheierea contractelor colective de muncă, la alte tratative şi acorduri în relaţiile cu autorităţile publice şi cu sindicatele, precum şi în structurile tripartite de conducere şi de dialog social.
Patronatele asigură pentru membrii lor informaţii, facilitarea de relaţii între aceştia, precum şi cu alte organizaţii, promovarea progresului managerial, servicii de consultanţă şi asistenţă de specialitate, inclusiv în domeniul formării forţei de muncă.
Organizaţiile patronale sunt abilitate să asigure orice alte servicii cerute de membrii lor, cu respectarea legii.
Elaborarea statutelor, a regulamentelor de organizare şi funcţionare, alegerea organelor de conducere, organizarea gestiunii şi a activităţii sunt atribute proprii patronatelor.
Membrilor organelor de conducere alese ale patronatelor li se asigură protecţia legii împotriva oricăror forme de discriminare, condiţionare, constrângere sau limitare a exercitării funcţiilor lor, sub sancţiunea pedepselor prevăzute de lege.
Patrimoniul şi finanţarea activităţii
Bunurile mobile şi imobile aparţinând patronatelor pot fi folosite numai în interesul acestora şi potrivit scopului pentru care au fost înfiinţate prin lege.
1) Patronatele pot dobândi, în condiţiile prevăzute de lege, cu titlu gratuit sau oneros, orice fel de bunuri mobile sau imobile necesare în vederea realizării scopului pentru care sunt înfiinţate.
2) (2) Confederaţiile şi federaţiile patronale reprezentative pot primi în locaţie, pe baza unei cereri motivate, imobile sau spaţii din fondul locativ de stat, pe care le vor folosi ca sedii şi pentru care vor plăti chirie calculată potrivit dispoziţiilor privitoare la locuinţe. Pentru construirea de sedii proprii, confederaţiile şi federaţiile patronale reprezentative pot primi în concesiune sau cu chirie terenuri din proprietatea privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale. Închirierea sau concesionarea se face prin act administrativ emis de autoritatea competentă.
Patronatul poate, în condiţiile legii şi ale statutului său:
a. să acorde ajutor şi credit mutual membrilor săi;
b. să editeze şi să tipărească publicaţii proprii;
c. să înfiinţeze şi să administreze, în interesul membrilor săi, unităţi de cultură, învăţământ şi cercetare în domeniul activităţii patronale, unităţi economico-sociale, comerciale, precum şi banca proprie pentru operaţiuni financiare în lei şi în valută.
Activitatea economico-financiară a patronatelor se desfăşoară potrivit bugetului propriu de venituri şi cheltuieli.
Sursele veniturilor patronatelor sunt: taxe de înscriere, cotizaţii, contribuţii pentru fondul destinat negocierii contractelor colective de muncă şi activităţi specifice, donaţii, sponsorizări şi alte venituri, potrivit statutelor şi legilor în vigoare.
Noul proiect de lege
Pentru construirea de sedii proprii, confederaţiile şi federaţiile patronale reprezentative vor avea dreptul să primească terenuri din proprietatea privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale.
Organizaţiile patronale reprezentative vor avea dreptul să primească spaţii din fondul locativ de stat şi terenuri cu chirie pentru propriile sedii, iar propunerile de legi vor fi formulate doar de structurile reprezentate naţional, au declarat surse guvernamentale. Prevederile sunt incluse în proiectul de modificare şi completare a Legii patronatelor 356/2001, care urmează să fie transmis Comisiei Europene înainte să fie aprobat de guvern. Documentul clasifică patronatele ca fiind forme autonome de asociere a patronilor, pe baza consimţământului liber exprimat al membrilor, fără caracter politic şi scop patrimonial, independente faţă de autorităţi publice, partide politice şi organizaţii sindicale, care participă la negocierea şi încheierea contractelor colective de muncă, la tratative şi acorduri cu autorităţile publice şi sindicatele, precum şi în structurile specifice dialogului social.
Un patronat constituit pe criteriul apartenenţei la acelaşi domeniu de activitate economică sau criteriul teritorial va trebui să cuprindă cel puţin 15 persoane juridice, înmatriculate potrivit legii. Vor putea fi înfiinţate organizaţii patronale şi cu cel puţin cinci membri, dacă numărul total de întreprinderi din cadrul clasei CAEN este mai mic de 15 la nivel naţional.
Legea în vigoare prevede că un patronat poate fi constituit de cel puţin 15 persoane juridice înmatriculate sau persoane fizice autorizate sau, eventual, de cel puţin cinci membri în ramurile în care aceştia deţin peste 70% din volumul producţiei.
În noua lege se propune ca un patronat să fie membru al unei singure structuri asociative constituite pe criteriul domeniului de activitate şi al unei singure structuri asociative constituite pe principiul teritorial. Două sau mai multe patronate vor putea constitui o federaţie, iar două sau mai multe federaţii vor constitui o confederaţie. Organizaţiile patronale îşi vor putea constitui filiale şi sucursale, cu sau fără personalitate juridică.
Faţă de legea în vigoare, care prevede că patronatele pot dobândi, cu titlu gratuit sau oneros, orice fel de bunuri mobile sau imobile necesare activităţii, în noul proiect se propune că organizaţiile patronale reprezentative să aibă efectiv acest drept.
În acelaşi sens, organizaţiile patronale reprezentative vor avea dreptul să primească, pe baza unei cereri motivate şi în limita disponibilului, imobile sau spaţii din fondul locativ de stat, pe care le vor folosi ca sedii şi pentru care vor plăti o chirie. Aceasta nu va fi calculată potrivit dispoziţiilor privitoare la locuinţe, ca în prezent, ci va fi o sumă corespunzătoare celei pentru sediile partidelor.
Pentru construirea de sedii proprii, confederaţiile şi federaţiile patronale reprezentative vor avea dreptul să primească, în concesiune sau cu chirie şi tot în limita disponibilului, terenuri din proprietatea privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale. Faţă de legea în vigoare, care stabileşte că patronatele pot adresa autorităţilor publice competente propuneri de legiferare în domeniile de interes patronal, noul proiect prevede că astfel de propuneri sunt adresate de către organizaţiile patronale reprezentative la nivel naţional.
Pentru a obţine personalitate juridică, o organizaţie patronală va trebui să depună o cerere la judecătoria în a cărei rază teritorială îşi are sediul, împreună cu procesul-verbal de constituire semnat de cel puţin 15 membri fondatori, copia autentificată a statutului, lista membrilor, dovada sediului şi de constituire a patrimoniului, urmând că petiţia să fie soluţionată de instanţă în termen de zece zile. Instanţa competentă va fi obligată să ţină un registru special în care vor fi înscrise denumirea, criteriul de organizare şi sediul organizaţiei patronale, lista membrilor, modificările intervenite în structura organizaţiei patronale.
Tranziţie
În proiect se arată că organizaţiile patronale care au dobândit personalitatea juridică anterior datei la care noua lege va intra în vigoare vor continua să funcţioneze conform Legii 356/2001 timp de un an, interval în care vor depune actele necesare pentru a fi înscrise în registrul special al instanţei. În cazul în care nu se înscriu în registru în termen de un an, organizaţiile patronale îşi pierd dreptul de reprezentare în structurile de dialog social instituţionalizat, precum şi dreptul de negociere a contractelor colective de muncă, până la înscrierea în registrul special.
Av. Coltuc Marius Vicenţiu,
Fondator Casa de avocatură Coltuc
www.coltuc.ro


Articole înrudite