23 NOIEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Guvernul estimează că plăţile totale către proprietarii de maşini care vor solicita restituirea unor diferenţe din taxa auto nu vor depăşi 200 milioane lei, potrivit ministrului Mediului, Laszlo Borbely. "Noi am făcut o anumită estimare şi credem că nu va depăşi suma de 200 milioane lei", a spus, la Guvern, Borbely. El a arătat însă că suma totală de restituit "depinde de cetăţenii care vor veni şi vor cere".
Un document guvernamental prezentat de Mediafax în primăvara anului trecut releva faptul că Executivul discută impunerea taxei auto la prima vânzare a maşinilor intrate în ţară înainte de 1 iulie 2008, cu un cuantum redus cu 30%, şi restituirea unei diferenţe din banii deja daţi de proprietari, dar eşalonat pe mai mulţi ani, pentru a evita returnarea unei sume totale de 750 milioane euro în lipsa noilor reglementări.
"Având în vedere cuantumul încasărilor de la data intrării în vigoare a OU 50/2008, estimăm că o eventuală restituire integrală a taxei să se ridice la circa 600 milioane euro. Mai mult, pe lângă suma efectiv plătită cu titlu de taxă de poluare ce se restituie către contribuabil se restituie şi alte cheltuieli admise de instanţă, dobânda legală şi cheltuieli de judecată. Acestea reprezintă aproximativ o pătrime din cuantumul taxei şi sunt bani care nu au fost încasaţi niciodată", se atenţiona în document.
Legea privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule prevede o reducere a taxei de poluare cu până la 25%, dând posibilitatea ca, în cazul în care taxa de poluare plătită de la 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din aplicarea acestei legi, proprietarii de maşini să poată solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită. Conform normelor de aplicare, proprietarii de maşini care consideră că taxa auto plătită de la 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din noul sistem de calcul pot cere statului restituirea diferenţei. Procedura se află însă sub influenţa Codului de Procedură Fiscală, care stabileşte că suma de restituit va fi redusă prin compensare cu eventuale datorii fiscale neachitate de aceştia. Acelaşi sistem de compensare, prevăzut de Codul de Procedură Fiscală, va fi valabil şi la restituirea valorii reziduale a taxei, când autovehiculul este scos din parcul auto naţional, se arată în proiectul normelor privind aplicarea noului sistem al taxei de poluare auto. Valoarea reziduală a taxei reprezintă suma care ar fi plătită pentru respectivul autovehicul dacă acesta ar fi înmatriculat la momentul scoaterii din parcul auto naţional.
Prin noul sistem de calcul al taxei auto, Guvernul mizează pe o balanţă financiară pozitivă a Fondului pentru Mediu, prognozând o creştere cu 336 milioane lei a veniturilor, prin impunerea la plată a tuturor autovehiculelor înmatriculate înainte de ianuarie 2007 şi înstrăinate după data intrării în vigoare a noii legi, şi o scădere de doar 240 milioane lei a sumelor de încasat, ca efect al reducerea valorii taxei. Prin compararea celor două valori, Guvernul estimează că diminuarea valorii taxei nu va avea un impact negativ asupra bugetului de venituri şi cheltuieli al Fondului pentru mediu, aceasta fiind acoperită din venituri preconizate să fie încasate.


Articole înrudite