Factorul care influenţează în cea mai mare măsură fericirea unei femei este atitudinea ei faţă de viaţă, se arată într-un studiu realizat de Discovery Networks, despre principalele surse ale fericirii în rândul persoanelor de sex feminin.
După "Species", un studiu complex despre comportamentul tinerilor bărbaţi din Europa, realizat în 2008, Discovery şi-a propus să afle ce anume le face pe femeile din ziua de azi să se simtă împlinite, în contextul carierei, al familiei şi al societăţii în general.
Mai mult de jumătate dintre femeile din România (55%) declară că sunt fericite cu viaţa pe care o au, printre elementele care contribuie la fericirea lor numărându-se atitudinea faţă de viaţă, relaţia cu partenerul şi statutul social, potrivit unui studiu pan-regional al Discovery Networks.
Intitulat "She: În căutarea fericirii ei", studiul explorează toate aspectele importante - de la relaţii până la familie şi carieră - pentru a dezvălui ce anume le face pe femei fericite. Cercetarea a fost realizată în a doua jumătate a anului 2012, pe un eşantion de 5.500 de femei cu vârste cuprinse între 20 şi 49 de ani, din 11 ţări din Europa (inclusiv România), Rusia şi Africa de Sud, abordând subiecte foarte diverse, precum partenerul ideal, atitudinea faţă de muncă şi relaţia dintre femei şi poziţiile de putere, banii sau împărţirea responsabilităţilor casnice. Îmbinând rezultatele chestionarelor online cu o serie de interviuri în profunzime cu femei din cele unsprezece state, raportul oferă o perspectivă solidă şi fascinantă asupra vieţii femeilor din ziua de azi.
"Am făcut acest studiu pentru că am dorit să înţelegem mai bine publicul feminin al canalelor noastre. Dar, în loc să începem cu a întreba ce anume îşi doresc de la programele TV, am mers la esenţa problemei şi am întrebat femeile ce îşi doresc de la viaţă, ce anume le motivează şi cum îşi evaluează situaţia actuală. Având răspunsurile, diferite pentru cele 11 ţări care au făcut parte din studiu, am putut apoi face şi pasul următor şi am încercat să conturăm TLC, televiziunea noastră dedicată femeilor, în aşa fel încât să răspundă acelor cerinţe", a spus Ada Roseti, director de programe, Europa de Sud-Est, Discovery Networks CEEMEA.
Potrivit rezultatelor studiului, principalele elemente care contribuie la fericirea femeilor sunt: atitudinea faţă de viaţă, relaţia cu partenerul, echilibrul între frumuseţea interioară şi cea exterioară, relaţiile cu familia si prietenii, statutul social.
Astfel, menţinerea unei atitudini pozitive faţă de viaţă generează noi oportunităţi care contribuie la fericirea femeilor şi le protejeaza de loviturile care ar putea să o diminueze. Familia, relaţiile şi munca sunt de asemenea factori care joacă un rol important, dar, pentru femei, fericirea începe cu mentalitatea pe care o au. Femeile fericite sunt încrezătoare în ele însele şi simt că deţin controlul asupra vieţii lor (65%). Cu toate acestea, 51% dintre femeile tinere (20 -29 de ani) din România resimt puternic presiunea de a face cele mai bune alegeri pentru a fi fericite, fiind într-un moment al vieţii în care nu au atins un echilibru interior în ceea ce priveşte cariera, relaţia cu un partener stabil şi banii.
Totodată, femeile tinere (20 - 29 de ani) simt presiunea ideii că trebuie "să reuşească din prima". 30% dintre femeile cu vârste cuprinse între 20-24 de ani sunt de acord cu afirmaţia următoare "Există prea multe aşteptări în ceea ce mă priveşte. Prea mulţi se aşteaptă să fiu perfectă", în timp ce 51% dintre femeile tinere din România (20 - 29 de ani), 63% din Rusia şi 35% din Marea Britanie sunt de acord cu afirmaţia următoare: "Nu am obţinut cât de multe mi-aş fi dorit până la vârsta mea".
Când vine vorba despre relaţii, femeile căsătorite sunt mai fericite (46%) decât cele implicate într-o relaţie de concubinaj (40%) sau cele care au o relaţie cu un partener, dar nu locuiesc împreună cu acesta (32%). Femeile căsătorite care au declarat că sunt fericite sunt de cel puţin două ori mai numeroase decât cele singure care au spus acelaşi lucru (21%). Mai mult decât atât, rezultatele arată că femeile căsătorite de peste 10 ani (45%) sunt la fel de fericite ca şi cele proaspăt căsătorite (45%).
În ceea ce priveşte cele mai votate calităţi pe care femeile din toate cele unsprezece ţări le caută la partenerul ideal, acestea au fost onestitatea, înţelegerea şi loialitatea. Femeile preţuiesc susţinerea emoţională - ele caută pe cineva cu care să împartă bunele şi relele şi pun personalitatea şi caracterul mai presus decât bunurile materiale şi aspectul fizic.
Banii şi un corp frumos nu apar pe lista primelor zece trăsături pe care o femeie le caută la un bărbat. Stereotipurile masculine, cum ar fi banii (18%) şi aspectul fizic (8%), nu se regăsesc între primele zece calităţi pe care femeile le caută la partenerul lor de viaţă
Femeile din România pun mare preţ pe înţelegere şi loialitate (89%), onestitate (78%) şi pe simţul umorului (54%), faţă de cele din Rusia care văd ca prioritare atribute masculine mai tradiţionale, precum hotărârea, exercitarea controlului şi aspectul financiar.
Al treilea element fundamental pentru găsirea fericirii este echilibrul între frumuseţea interioară şi cea exterioară. Astfel, femeile care sunt mulţumite de aspectul lor fizic sunt mai fericite, în general. În acest caz, nu este vorba de standardele clasice de frumuseţe fizică, ci de o imagine de sine pozitivă. În toate ţările implicate în studiu, femeile sunt de acord că, pentru o viaţă fericită, sănătatea este mai importantă decât aspectul fizic. Această atitudine apare cel mai pregnant în România (98%), Italia (97%), Polonia (94%) şi Rusia (93%). Femeile respective au în mod activ o atitudine sănătoasă faţă de aspectul lor fizic. Printre altele, de exemplu, tind într-o mai mare măsură să respingă ideea de chirurgie estetică.
Tinerele simt că asupra lor se exercită presiunea de a arăta "perfect", după cum declară 30% dintre femeile abia trecute de 20 de ani, în timp ce doar 19% dintre cele cu vârste între 40 - 44 de ani sunt de acord cu această afirmaţie.
Într-o ierarhie a fericirii, cea mai importantă relaţie a unei femei este cea cu partenerul de viaţă. Cu toate acestea, multe dintre celelalte relaţii pot să contribuie la fericirea ei, inclusiv cea cu copiii, cu părinţii, cu fraţii şi surorile, cu prietenii sau cu colegii. Pentru femeile fără un partener, aceste relaţii devin şi mai importante. În acelaşi timp, relaţiile cu familia şi prietenii îi asigură unei femei sprijinul de care are nevoie, ocazia să se dezvolte şi să se distreze. Dar mult mai important este faptul că aceste relaţii îi conferă un sens şi un scop.
Femeile care împart cu un partener responsabilităţile legate de îngrijirea copiilor (46%) sunt mai fericite decât cele care se ocupă singure copii (38%). În Europa de Nord, prietenii sunt mai importanţi decât familia, în comparaţie cu România, Italia, Rusia, Polonia şi Africa de Sud, unde balanţa tinde să încline în favoarea familiei.
Al cincilea element de referinţă pentru fericirea femeilor este încrederea inspirată de poziţia lor în societate. Nu este vorba despre statutul personal, ci despre locul pe care femeile simt că îl deţin în societatea contemporană. Studiul arată că aprecierea din partea prietenilor, familiei şi a societăţii în general contribuie la sporirea respectului faţă de sine în cazul femeilor. Oricare ar fi alegerile pe care le fac, ele au nevoie să se simtă apreciate şi respectate pentru a fi cu adevărat fericite.
După 50 de ani de progres în ceea ce priveşte egalitatea dintre sexe, femeile încă sunt depăşite numeric de bărbaţi în poziţii-cheie în lumea politică şi cea financiară. Dintre toate naţionalităţile, danezele (27%) sunt cel mai puţin preocupate de inegalitatea dintre bărbaţi şi femei în ceea ce priveşte aceste funcţii, în timp ce 52% dintre românce consideră că nu există suficient de mulţi lideri femei în societate.
Femeile care lucrează full-time au de două ori mai multe şanse să fie fericite şi mulţumite de viaţa lor, în comparaţie cu femeile care sunt şomere. 42% dintre mamele care lucrează full-time au declarat că sunt fericite, comparativ cu 40% dintre cele care lucrează part-time şi 39% dintre cele care nu lucrează deloc.
Discovery Networks Europa Centrală & de Est, Orientul Mijlociu & Africa (CEEMEA) face parte din una dintre cele mai importante companii de media din lume în producţia de programe documentare, Discovery Communications. Discovery Networks CEEMEA le oferă oamenilor posibilitatea de a-şi explora universul şi de a-şi satisface curiozitatea, prin intermediul celor 14 branduri de televiziune, în frunte cu Discovery Channel, TLC, Animal Planet, Discovery Science şi Discovery HD Showcase, dar şi prin intermediul produselor şi serviciilor comerciale şi educaţionale pe care le oferă. Programele Discovery sunt difuzate în 27 limbi, ajungând la peste 244 de milioane de abonaţi din 118 ţări de pe trei continente.