O maşină nouă, la fel ca una cumpărată la mâna a doua, nu costă niciodată doar atât cât scrie în lista de preţuri. Astfel, ne-am propus să aflăm cât costă, de fapt, să deţii o maşină nouă pe durata unui an.
Oricine şi-a cumpărat vreodată o maşină ştie că există şi alte costuri care ar trebui luate în considerare atât înainte de cumpărare, cât şi după. Pe lângă preţul de achiziţie, un autoturism cu care se circulă frecvent va cere constant bani.
Exerciţiul începe cu o maşină nouă configurată pe site-ul oficial al producătorului. Mai exact, am construit virtual un automobil cu motor pe benzină de 1,0 litri care dezvoltă 125 de cai-putere şi care are, potrivit producătorului, un consum mediu de 5 l/100 km. Am ales echiparea Sport, ce include echipamente standard precum climatizare automată, scaune faţă sport, faruri de ceaţă şi altele, după care am ales de pe lista de opţionale un sistem de alarmă, un sistem de monitorizare a presiunii în pneuri, geamuri electrice spate şi sistemul cruise control. La fel de bine, puteam alege orice altă maşină de această categorie, „accesibilă” românilor.
În total, maşina pe care am creat-o costă 19.250 de euro cu TVA inclus, plus taxa de înmatriculare (pe stil vechi) în valoare de 45 de euro. Adică 19.295 de euro. Dar acest preţ e valabil doar pentru cei care îşi permit să scoată din buzunar aproape 20.000 de euro bani gheaţă. Pentru ceilalţi, care nu au atâţia bani la dispoziţie, singurele alternative sunt împrumutul de la prieteni sau familie, creditul bancar ori leasingul.
Pentru exerciţiul nostru am ales un leasing auto pe trei ani, cu un avans de 3.105 euro. După ce s-au scurs cele 36 de luni ale leasingului, valoarea totală a dobânzii şi a taxelor plătite la bancă ajunge la 2.906 de euro. Asta înseamnă că la sfârşitul celor trei ani de rate lunare, maşina ar fi costat 22.156 de euro, şi nu 19.250 de euro, cât ar fi costat dacă am fi plătit cu bani gheaţă la dealer.
Asigurările: alţi bani, altă distracţie
Dar plăţile nu se opresc aici. După cumpărarea maşinii vine plata asigurării obligatorii RCA, care în cazul maşinii noastre costă în jur de 1.100 de lei pe an, adică 244 de euro la rata de schimb actuală. Mai departe, dacă maşina va circula şi prin afara oraşelor, înseamnă că trebuie cumpărată şi o rovinietă, care costă 28 de euro pe an pentru autoturisme.
Până acum am adunat costuri anuale de 272 de euro pentru maşina noastră. Dar bineînţeles că nicio maşină nu poate circula fără combustibil, aşa că am făcut un calcul teoretic şi pentru banii care vor fi cheltuiţi în fiecare an pe benzină. Chiar dacă producătorul pretinde un consum mixt de 5 l/100 km, de fapt, consumul va fi undeva în jurul valorii de 6 l/100 km în caz că se conduce calm. Astfel, dacă maşina va parcurge 15.000 de kilometri anual, costul total al benzinei va fi de aproximativ 5.700 de lei, adică în jur de 1.260 de euro la cursul de schimb valutar din prezent.
Şi iată cum costurile anuale au ajuns la 1.532 de euro, pe lângă cei 19.295 de euro plătiţi pentru a cumpăra efectiv maşina cu bani gheaţă şi pentru a o înmatricula.
Unii şoferi sunt mai înstăriţi şi mai precauţi decât alţii şi preferă să încheie şi o asigurare facultativă de tip CASCO pe lângă cea obligatorie RCA. În cazul nostru, asigurarea CASCO ajunge undeva la 1.200 de euro pe an, ceea ce înseamnă că, anual, maşina noastră va înghiţi 2.732 de euro, adică aproximativ 12.320 de lei.
La toate aceste calcule nu am adăugat costurile reviziilor, care, cel puţin teoretic, ar trebui să fie gratuite, deoarece vorbim despre o maşină nouă. Dar dacă reviziile trebuie plătite din buzunarul propriu, ar trebui rezervaţi cel puţin 500 de lei pe an pentru aceste operaţiuni, plus încă 500 de lei pentru reparaţii neprevăzute. Şi iată cum s-au mai adunat 1.000 de lei sau aproximativ 220 de euro la costurile anuale.
Bineînţeles, ar mai trebui luate în considerare şi impozitul anual plătit la primărie şi costurile pentru anvelope noi, de iarnă sau de vară, dar şi al spălătoriilor, în cazul în care proprietarul nu vrea să-şi spele maşina singur acasă. Dar pentru că vorbim despre o maşină nouă, cauciucurile ar trebui să reziste măcar pe perioada celor trei ani în care s-ar plăti rate pentru leasing. Aşa că mai rămân doar banii daţi la spălătoriile auto şi impozitul. Şi dacă ne gândim că o maşină ar trebui spălată, în medie, o dată pe lună, iar o spălare interior-exterior costă în jur de 25 de lei, costul anual pentru curăţarea maşinii ajunge la 300 de lei, adică aproape 70 de euro.
A noastră sau a firmei de leasing?
Iată cum totalul costurilor anuale pentru deţinerea maşinii noastre poate ajunge la 3.000 de euro. Dacă înmulţim acest rezultat cu trei, ajungem la 9.000 de euro cheltuiţi în cei trei ani de leasing pentru maşina noastră. Ani în care, de fapt, maşina nu este a noastră, ci a operatorului de leasing, ceea ce înseamnă că, dacă nu reuşim să ne plătim ratele la timp, am putea rămâne fără maşină şi cu banii cheltuiţi.
După ce adăugăm cei 22.156 de euro pe care trebuie să-i dăm pentru maşina pe care o cumpărăm prin leasing, ajungem la 31.156 de euro cheltuiţi în trei ani pentru o asemenea maşină, considerată „accesibilă” de către românii care vor maşini noi. Şi dacă împărţim la trei, ajungem la costul anual de 10.385 de euro, cost care include şi preţul de achiziţie.
În cazul în care nu am cumpăra maşina prin leasing, costul pe trei ani ar fi de 28.250 de euro sau de 9.416 euro pe an. După trei ani, dacă ne luăm după vestici, ar trebui să vindem maşina şi să o luăm de la capăt. Dar nimeni nu va plăti 30.000 de euro pentru un autoturism la mâna a doua pentru că valoarea unei astfel de maşini pe piaţa second hand este în jur de 10.000 de euro. Acest lucru înseamnă, bineînţeles, că banii cheltuiţi anual pentru exploatarea maşinii sunt bani pe care nu îi vom vedea niciodată înapoi. Din cei 30.000 de euro cheltuiţi pentru o maşină nouă care costa de fapt 20.000 de euro, vom rămâne cu 10.000. Pagubă de 20.000 de euro în 3 ani, aşadar. Costul de transport ajunge astfel la 555 de euro pe lună... Parcă ar fi mai ieftin cu taxiul, nu?
Acest calcul se aplică oricărei maşini noi cu un preţ similar, dar şi o maşină la mâna a doua va costa destul de mult, deşi veţi pierde mai puţini bani la revânzare. Sau, alternativ, ţineţi mai mult timp maşina (acesta este şi sfatul nostru, dar asta depinde şi de numărul de kilometri parcurşi), caz în care costurile lunare şi anuale scad şi ele...
În concluzie, o maşină, fie ea nouă sau la mâna a doua, nu va costa niciodată doar atât cât scrie pe lista de preţuri sau în anunţul de vânzare, pentru că o maşină trebuie să funcţioneze, iar ca să funcţioneze are nevoie de bani. Calculaţi-vă bugetul astfel încât să aveţi parte de o maşină care să vă facă plăcere atunci când o conduceţi, dar şi când trageţi linie la sfârşitul anului.