Nouă din zece români (92%) susţin că au fost afectaţi într-un fel sau altul de perioada petrecută în starea de urgenţă determinată de pandemia de COVID-19 şi cred că cele mai eficiente măsuri antivirus sunt reprezentate de folosirea măştii de protecţie şi a gelurilor dezinfectante, arată rezultatele Barometrului de opinie Frames & Hygienium, publicat miercuri, informează Agerpres.
Conform cercetării, din totalul persoanelor intervievate, numai 6% au spus că nu au fost afectate de restricţiile impuse de autorităţi din cauza pandemiei de coronavirus, în timp ce 2% au preferat să nu răspundă.
Întrebaţi cum s-au protejat în această perioadă, cei mai mulţi au indicat folosirea măştii sanitare, pe care, de altfel, 47% o consideră cea mai eficientă măsură împotriva COVID-19. De asemenea, 39% dintre români au apelat la produsele dezinfectante mai mult ca niciodată.
În afară de masca de protecţie şi produsele dezinfectante, 9% dintre români au considerat drept importantă asigurarea unei igiene corespunzătoare, iar 5% au menţionat distanţarea socială drept o barieră importantă în prevenirea extinderii îmbolnăvirilor.
Potrivit sursei citate, peste două treimi (67%) dintre cei chestionaţi sunt foarte convinşi că vom scăpa de coronavirus până la sfârşitul anului 2020, în timp ce numai 22% dintre respondenţi cred că pandemia va dura mai mult timp.
În acest context, 61% dintre români consideră că sfârşitul pandemiei va fi asigurat de un vaccin, 22% spun că imunizarea de masă va juca un rol important în această evoluţie, iar 12% estimează că tehnologia şi măsurile de siguranţă şi securitate vor fi decisive în acest demers.
Un capitol important al Barometrului de opinie Frames&Hygienium a vizat modul în care românii se comportă în această perioadă de pandemie, din perspectiva folosirii produselor dezinfectante.
Chiar dacă normele şi protocoalele de securitate dispuse de autorităţi au generat multe semne de întrebare, dovadă părerile împărţite în privinţa clarităţii acestora (44% le consideră clare şi precise, în timp ce 42% văd contrariul), cei mai mulţi dintre respondenţi au folosit cel puţin o metodă de protecţie în această perioadă.
Astfel, dezinfectanţii (geluri, spray-uri etc.) şi-au găsit un rol semnificativ în obiceiurile de consum, produsele dezinfectante pe bază alcool 70%, avizate de Ministerul Sănătăţii fiind în prim-plan. Mai mult de jumătate (56%) dintre respondenţi au declarat că au folosit produse dezinfectante de mai multe ori pe zi, iar 32% o singură dată pe zi, în timp ce 10% dintre cei chestionaţi au afirmat că au folosit astfel de produse uneori, nu în fiecare zi, şi numai 2% că nu le-au folosit vreodată.
De asemenea, 48% le-au folosit la cumpărături sau în alte zone de activităţi sociale, 28% la serviciu şi 21% acasă.
Chestionaţi în legătură cu locul de unde au cumpărat produse şi materiale dezinfectante, 53% au menţionat supermarketurile/hipermarketurile/magazinele mari, 21% internetul, 17% farmaciile şi 9% magazinul de proximitate.
În ceea ce priveşte alegerea produselor dezinfectante, 39% dintre persoanele intervievate susţin că marca este principalul element care face selecţia la raft, în condiţiile în care majoritatea (58%) celor chestionaţi consideră că nu există multe informaţii despre compoziţia materialelor dezinfectante, iar 72% consideră oferta de pe piaţă drept insuficientă.
Aproape un sfert dintre români (23%) au declarat că îi interesează în primul rând efectul produsului dezinfectant, nu compoziţia, iar 19% au afirmat că au informaţiile esenţiale.
Totodată, 23% dintre cei chestionaţi aleg produsele de protecţie sanitară în funcţie de preţ, 21% se uită la specificaţiile produsului, 11% aleg în funcţie de disponibilitatea produselor şi doar 6% din alt motiv.
Întrebaţi cât de mulţumiţi au fost de calitatea gelurilor dezinfectante şi a produselor asociate, cei mai mulţi dintre respondenţi (52%) s-au declarat mulţumiţi, în timp ce 43% au reclamat calitatea neconformă a multor produse de pe piaţă.
"Pe fondul cererii semnificative de produse dezinfectante şi a relaxării condiţiilor de achiziţie şi vânzare, pe piaţă şi-au făcut loc, din păcate, şi o serie de produse cu o calitate îndoielnică. Este vorba, în primul rând, de produse de import slabe calitativ, dar foarte ieftine. Pe de altă parte, în piaţă au intrat multe companii autohtone fără experienţă în domeniu, care au început producţia de astfel de produse, la un nivel calitativ inferior, generat de ingredientele folosite şi soluţiile tehnologice improvizate. Este nevoie de o reglementare mai strictă a acestui domeniu important pentru siguranţa şi sănătatea publică, în scopul dezvoltării unei oferte competitive pe piaţă'', afirmă consultantul economic Adrian Negrescu, managerul Frames.
Barometrul de opinie a fost realizat de compania de consultanţă Frames în perioada 29 iunie - 2 iulie 2020, online şi prin telefon, pe un eşantion de peste 2.500 de persoane, cu vârste cuprinse între 21 şi 70 de ani, reprezentativ din punct de vedere geografic, la nivel naţional.
Principalele atribute ale grupului ţintă sunt: persoane active, angajaţi, manageri, antreprenori, cu studii medii (43%) şi superioare (57%), participanţi activi la viaţa socială.