Indicatorul de "sentimentul economic" (ESI) are valori negative doar în România şi Letonia, portivit celor mai recente calcule ale Comisiei Europene. Cel mai jos atârnă pesimismul participantilor la sondaj care vin din sfera serviciilor, din construcţii şi din comerţul cu amănuntul, potrivit unui raport BT Securities Cluj Napoca.
Oamenii de afaceri şi reprezentanţii români ai diferitelor sectoare din economie sunt cei mai pesimişti din Uniunea Europeană, potrivit Indicatorului de Sentiment Economic (ESI), calculat pentru decembrie de către Comisia Europeană.
Indicatorul a fost calculat pe baza unor chestionare adresate reprezentanţilor unor sectoare cheie ale economiilor ţărilor UE, precum şi ai consumatorilor finali.
ESI a fost de de -0,1 în Letonia şi de -0,8 în România. Printre cele mai pesimiste ţări se mai numără Estonia şi Bulgaria (scor ESI 0,9), Lituania (2,3), Grecia (4), Finlanda (4,1) şi Franţa (5,7).
Cei mai optimişti sunt ungurii (22,2), britanicii (18) şi portughezii (16,3), al căror scor ESI se situează peste media europeană (14,2).
"Valorile negative pentru România au fost antrenate în pricipal de pesimismul participanţilor din sfera serviciilor, sector care a avut o accentuată dinamică negativă în cea mai mare parte a anului. La fel arată şi indicii de volum ai cifrei de afaceri, care au înregistrat scăderi faţă de 2012, în toate lunile, mai puţin iunie, iulie şi august", a declarat Dan Rusu, şeful echipei de analişti de la casa de brokeraj BT Securities Cluj Napoca, pentru ECONOMICA.NET.
Influenţe negative au mai exercitat şi seectorul construcţiilor şi cel al comertul retail, "dar la un nivel mai modest", remarcă Dan Rusu.
"Ne aşteptăm ca situaţia să se amelioreze pe parcursul lui 2014, odată cu reluarea creditării şi a consumului", estimează analistul clujean.
Românii sunt cei mai pesimişti din Uniunea Europeană în privinţa comerţului cu amănuntul (scor -6), şi al consumului în general (-3).
Singurul sector pozitiv al României este în industrie, dar nu exagerat de mare, doar 3, antepenultimul rezultat pozitiv.
Metodologia de lucru presupune calculul a 5 indicatori individuali pe sectoare şi ponderarea valorilor obţinute pentru fiecare dintre acestea, în funcţie de reprezentativitatea fiecaruia, după cum urmeaza: Industrial 40%, Servicii 30%, Consumatori 20%, Construcţii 5% şi Comert tip Retail 5%.
Marimea eşantionului supus sondajului diferă în fiecare ţară în funcţie de populaţia totală şi de numărul total de companii dintr-un anumit sector.