Centura Mare a Galaţiului a ajuns să fie pasată de la o autoritate la alta şi pare să fie o cărămidă prea grea chiar şi pentru Ministerul Transporturilor. În 2020, premierul de la acea vreme Ludovic Orban, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, şi reprezentanţi ai CNAIR, însoţiţi de liderii locali PNL semnau în faţa jurnaliştilor contractul pentru construcţia Variantei Ocolitoare a municipiului Galaţi. Semnarea acestui contract a durat aproape 4 luni de zile.
Varianta Ocolitoare a municipiului Galaţi urma să fie proiectată pe parcursul a 12 luni şi executată pe parcursul a 42 de luni, de către Asocierea SA&PE Construct SRL - SC Spedition UMB SRL - SC Tehnostrade SRL, iar valoarea contractului era de aproximativ 1,2 miliarde lei.
În 2023 a circulat zvonul că s-ar dori rezilierea contractului de către constructor, dar în ianuarie 2024, autorităţile, în speţă ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu şi directorul CNAIR, Cristian Pistol, îl asigurau pe preşedintele CJ Galaţi, Costel Fotea, că acest contract nu se va rezilia şi că vor continua lucrările.
Iată că în ianuarie 2025, în şedinţa de seara trecută a Comisiei Buget-Finanţe, în care a fost dezbătut Bugetul de Stat pe anul 2025, la interpelarea deputatului Bogdan Rodeanu, în care acesta solicita mai mulţi bani pentru Centura Mare a Galaţiului, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a venit cu o informaţie bombă. Centura Mare a Galaţiului va fi pasată Consiliului Judeţean Galaţi.
Ministrul Transporturilor Grindeanu s-a spălat pe mâini
”În comisiile de Buget-Finanţe, am cerut bani în bugetul 2025 pentru primele etape de proiectare şi execuţie a Variantei Ocolitoare a Municipiului Galaţi. Răspunsul lui Sorin Grindeanu? A pasat proiectul către Consiliul Judeţean Galaţi, fără finanţare, fără soluţii. Adevărul? PSD şi PNL au pierdut toate finanţările europene pentru Centura Mare şi acum aruncă responsabilitatea în curtea autorităţilor locale. Două probleme grave: 1. Fug de răspundere. După 15 ani de minciuni, PSD pasează proiectul către CJ Galaţi, dar fără bani. Fără bani, nu există proiect. 2. Grindeanu confundă un drum naţional cu o autostradă. A încercat să ne explice că DN26 poate fi trecut în gestiunea autorităţilor locale, ignorând că Centura Mare e un drum expres care NU poate fi gestionat de CJ”, a spus deputatul USR, Bogdan Rodeanu.
Acesta i-a reamintit ministrului Grindeanu că Centura Mare a Galaţiului nu este o simplă variantă ocolitoare şi că este inclusă şi în Master Planul General de Transport al României, dar şi în Planul de Mobilitate Militară a ţării noastre. ”Este cheia conectării a trei entităţi statale, respectiv România Moldova, Ucraina. (...) Este un obiectiv de maximă importanţă pentru întreaga infrastructură geostrategică a acestei zone”, a afirmat Bogdan Rodeanu.
Ministrul Transporturilor nu s-a lăsat şi a dat cu Centura Mare a Galaţiului de pământ: ”Problema cu finanţarea e urmatoarea: în momentul în care eu am obiective de acest tip care sunt finanţabile, atunci când astfel de obiective făcând parte din masterplan, nu are foarte mare importanţă cât e alocat ca şi sumă pentru că ele lucrează pe principiul vaselor comunicante şi pot lua, dacă înaintează foarte bine faţă de altele, fără rectificare bugetară şi mutat pe aceste obiective. Hotărârea mea pe care am luat-o în această dimineaţă (n.r. - 4 februarie 2025) este de a da această lucrare Consiliului Judeţean Galaţi s-o facă mult mai repede decât CNAIR-ul”.
Ministrul Grindeanu o dă, dar CJ Galaţi o ia?
Un proiect atât de amplu nu este doar un simplu dosar care poate fi mutat de la un birou la altul sau de la o instituţie la alta. Transferul unui astfel de proiect însemnă o procedură lungă şi greoaie, dar nici aceste formalităţi nu ar fi o problemă dacă ar exista bani suficienţi pentru a executa lucrările.
”Vom prelua Centura Mare a Galaţiului cu condiţia asigurării unor surse de finanţare. Este un proiect mare pe care CJ Galaţi nu îl poate susţine din fonduri proprii. Am convingerea că Ministerul Transporturilor va aloca surse de finanţare pentru acest proiect foarte important”, ne-a declarat preşedintele Consiliului Judeţean Galaţi Costel Fotea.
Construcţia Centurii Mari de Ocolire a municipiului Galaţi nu a putut fi finanţată din fonduri europene pentru că în 2020, când s-a semnat contractul, proiectul nu avea indicatori de trafic fără de care nu poate beneficia de finanţare europeană.