De la începutul anului 2009, atunci când criza economică şi financiară începea să se observe şi la noi în ţară, şi până în prezent, adică trei ani de criză, românii s-au văzut nevoiţi să scoată din buzunar o sumă aproape dublă pentru un plin la maşină.
Capital.ro a calculat creşterea preţurilor carburanţilor în cei trei ani de criză şi a constatat că România ocupă locul doi în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte scumpirea carburanţilor. S-au comparat datele prezentate de Eurostat la Oil Bulletin. Datele analizate sunt cele raportate la 12 ianuarie 2009, respectiv 16 ianuarie 2012.
Cea mai mare scumpire a benzinei (preţ la pompă) în perioada menţionată s-a produs în Grecia, unde preţul s-a dublat. România este pe locul II, cu o creştere a preţului de circa 90%. Următoarea clasată este Letonia, unde preţurile au fost majorate cu 77,5%. Media creşterilor în UE la benzină este de 56,7%.
Salariul mediu net: 10 plinuri în 2009, 6 plinuri în 2012
În ceea ce priveşte motorina, aici preţurile au crescut cel mai mult în Cipru, cu aproape 72%. Pe locul secund este România, cu o scumpire de 67,5%, iar pe al treilea loc se poziţionează Ungaria cu 66%. Media în UE, conform calculelor capital.ro, este de aproape 52%.
Conform datelor prezentate pe Oil Bulletin, un litru de benzină costa la începutul anului 2009 sub 3 lei, mai exact 2,85 de lei (66 eurocenţi). În prezent, cel mai ieftin sortiment de benzină costă 5,45 de lei (1,26 de euro). Un litru de motorină, cel mai ieftin sortiment, avea, în ianuarie 2009, preţul de 3,38 de lei (79 eurocenţi). Acum preţul este de 5,71 lei (1,32 euro).
Dacă ne raportăm la veniturile românilor din acea perioadă putem observa că din salariul mediu net din ianuarie 2009 (1.355 de lei, conform INS) se puteau face cel puţin 10 plinuri (în cazul benzinei, la un autoturism cu capacitatea rezervorului de 45 de litri). Salariul mediu net aferent lunii ianuarie va fi anunţat abia peste două luni, dar dacă ne raportăm la ultimul comunicat al INS, aferent lunii noiembrie (1.491 de lei), cu salariul mediu net românii mai pot face doar 6 plinuri la preţurile actuale.
De unde vine scumpirea
Chiar dacă pare surprinzător, scumpirea carburanţilor nu se regăseşte doar în profiturile companiilor petroliere de pe piaţa românească. Cea mai mare parte a creşterii preţurilor a fost determinată de taxe şi impozite. Menţionăm faptul că s-au luat în calcul doar preţurile la pompă şi cele fără taxe, fără a efectua vreun calcul privind zăcămintele de petrol la care are acces OMV Petrom.
De exemplu, una dintre cele mai mari scumpiri a avut loc la începutul lunii iulie 2010, atunci când majorarea TVA de la 19% la 24% a dus la creşterea preţurilor cu 18 bani, atât la motorină, cât şi la benzină.
Altă cauză a scumpirii carburanţilor a fost creşterea accizelor. Cea mai spectaculoasă majorare a avut loc la motorină, pentru că România nu a ajuns, încă, cu accizele la nivelul statelor din Uniunea Europeană, iar ţara noastră s-a obligat, prin Tratatul de aderare, să majoreze în trepte accizele, în aşa fel încât în 2013 să ajungem la nivelul cerut de Bruxelles. Ministerul Finanţelor Publice a modificat, în perioada analizată, din şase în şase luni, nivelul accizelor la motorină. Doar la începutul acestui an, creşterea accizelor la motorină, plus cursul valutar la care se calculează acestea în 2012, a dus la scumpirea sortimentelor de motorină cu 9 bani/litru.
Astfel, dacă analizăm preţurile carburanţilor fără taxe, putem observa că România se poziţionează abia pe locul 15 în UE în ceea ce priveşte procentul de creştere a preţului motorinei în cei trei ani de criză, cu 80,7%, cu un punct procentual mai mic decât media UE, de 81,7%.
Nu putem să spunem acelaşi lucru, însă, atunci când ne uităm la scumpirea benzinei. Aici, petroliştii au aplicat în trei ani de criză o creştere de 148%, ceea ce ne oferă locul 5 între statele europene. Cea mai mare creştere a preţurilor fără taxe a avut loc în Marea Britanie (circa 157%). Media UE la scumpirea benzinei, în cei trei ani de criză, indică de asemenea mai mult decât dublarea (117%). Doar patru ţări se pot lăuda cu preţuri fără taxe la benzină care nu au fost dublate în perioada analizată.