Camera Deputaţilor urmează să voteze, săptămâna viitoare, un proiect de lege potrivit căruia şoferii vor primi amenzi şi li se vor ridica maşinile dacă acestea sunt parcate ilegal pe trotuare. Proiectul a primit un raport pozitiv în Comisa Juridică din Camera Deputaţilor, astfel încât are şanse să fie adoptat de către deputaţi. Dacă acest proiect va fi adoptat, legea va ajunge la preşedintele Klaus Iohannis pentru promulgare, iar după publicarea în Monitorul Oficial legea va produce efecte, adică maşinile parcate ilegal vor putea fi ridicate chiar şi de pe trotuare.
Propunerea legislativă modifică alineatul 1 al articolului 64 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.
„Poliţia rutieră poate dispune ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar. Ridicarea şi depozitarea vehiculelor în locuri special amenajate se realizează de către administraţiile publice locale sau de către administratorul drumului public, după caz”, prevede proiectul, iniţiat de deputatul USR Cătălin Drulă.
Potrivit prevederilor aflate în vigoare, poliţia rutieră poate dispune ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar pe partea carosabilă.
Guvernul a transmis că susţine iniţiativa legislativă, sub rezerva condiţionării ca măsura ridicării să fie dispusă doar în cazul în care nu se respectă distanţa minimă de un metru pentru circulaţia pietonilor.
„Raţiunea este tocmai aceea că în România nu sunt suficiente locuri de parcare, iar ridicarea tuturor vehiculelor de pe trotuare ar fi practic imposibilă la ora actuală”, a precizat Alexandru Popa, reprezentantul Direcţiei Rutiere din Ministerul Afacerilor Interne.
El a spus că şi în prezent este interzisă parcarea pe trotuare, însă nu se dispune această măsură administrativă de ridicarea autovehiculelor.
Deputatul USR Stelian Ion a spus că se doreşte ridicarea tuturor maşinilor, inclusiv de pe trotuar, acolo unde nu sunt amenajate parcări pe trotuar.
„Înţeleg că se doreşte ridicarea tuturor maşinilor, inclusiv de pe trotuar, acolo unde nu sunt amenajate parcări pe trotuar, că legea permite amenajări cu respectarea distanţei de un metru astfel de parcări. Unii primari se ocupă de acest lucru şi permit parcarea pe trotuar şi pietonii să circule. Înţeleg că nu sunt suficiente locuri de parcare, dar dacă propunem acea condiţie, înseamnă că practic vom lăsa pe toată lumea să tragă pe trotuar”, a adăugat Stelian Ion.
Propunerea legislativă urmează să intre în dezbaterea plenului Camerei Deputaţilor, care este for decizional.
„Ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar este o măsură eficientă ce poate fi dispusă de poliţie, mai ales în cazurile în care astfel de vehicule stânjenesc grav sau creează situaţii de pericol pentru participantii la trafic. În forma în vigoare a Codului Rutier, această măsură poate fi dispusă doar dacă maşinile sunt staţionate ilegal pe partea carosabilă. Prin urmare, dacă un vehicul este staţionat neregulamentar în întregime pe trotuar, poliţia nu poate în prezent dispune ridicare acestuia”, se menţionează în expunerea de motive.
În expunerea de motive a proiectului se mai arată că „poliţia este privată de un instrument eficient prin care poate înlătura pericolul creat, spre exemplu, de blocarea accesului de către o maşină parcată neregulamentar într-un spital sau o şcoală sau o grădiniţă”.
Un alt exemplu este dată şi situaţia în care, prin staţionarea vehiculului respectiv, pietonii – inclusiv părinţi cu copii mici sau persoane cu dizabilităţi – sunt forţaţi să folosească carosabilul pentru deplasare expunându-se astfel riscului de accidente.
„În toate aceste situaţii, din cauza formulării actuale a legii, poliţia nu poate dispune singura măsură care înlătură efectiv pericolul, adică înlăturarea acelui vehicul”.