În anul 2021, Registrul Auto Român (RAR) a fost în controale la service-uri, în trafic, a verificat practicile din staţiile ITP şi a sporit gradul de vigilenţă în cazul autovehiculelor second hand care solicită obţinerea CIV în România.
În trafic
Inspectorii RAR au controlat din punct de vedere tehnic în trafic 75.600 de vehicule (comparativ cu 64.096 în anul 2020), la nivelul întregii ţări. În urma controalelor, s-a constatat că 46,39% dintre acestea aveau deficienţe tehnice majore şi/sau periculoase şi au fost declarate neconforme.
Cele mai multe neconformităţi au fost constatate la:
- instalaţia electrică, de iluminare-semnalizare şi auxiliară (28,64%);
- emisii poluante (25,65%);
- punţi, jante, anvelope şi suspensie (13,81%);
- parbriz, geamuri laterale, lunetă, oglinzi (12,97%).
Neconformităţi la sistemul de frânare au fost depistate la 5,35% dintre vehiculele controlate şi în 1,71% din cazuri au fost constatate probleme la sistemul de direcţie. În urma măsurătorilor efectuate s-a constatat depăşirea nivelului maxim admis de emisii poluante la 2.193 de autovehicule. Inspectorii RAR au depistat în trafic şi vehicule cu defecţiuni periculoase la sistemele de frânare, direcţie sau la punţi şi fuzete. În cazul a 4.941 de vehicule s-a considerat că acestea prezintă pericol iminent de accident.
Aproximativ 2,9% dintre vehiculele verificate prezentau probleme legate de dovada de inspecţie tehnică periodică - ITP fals, expirat sau anulat.
În urma controalelor mixte desfăşurate de RAR şi Poliţia Rutieră pe parcursul anului 2021 au fost aplicate 26.639 de sancţiuni, au fost retrase 21.760 de certificate de înmatriculare, au fost imobilizate 279 vehicule şi 386 ITP-uri au fost anulate.
"ATENŢIE! Vă rugăm să ţineţi cont de faptul că rezultatele controalelor desfăşurate în trafic NU reflectă starea tehnică generală a parcului auto din România, deoarece echipajele mixte RAR-Poliţie opresc pentru verificare doar acele vehicule care sunt susceptibile de a prezenta neconformităţi", precizează RAR.
La agenţii economici (staţii ITP şi ateliere de reparaţii)
Departamentul Supraveghere de Piaţă a desfăşurat 4.666 de acţiuni de control finalizate prin întocmirea a 4.036 de procese verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor şi a 630 de invitaţii însoţite de note de constatare. S-au dispus măsuri contravenţionale în valoare de 4.224.100 de lei şi măsuri complementare. În cazul staţiilor ITP controlate, cele mai frecvente abateri constatate au fost folosirea de echipamente neconforme şi nerespectarea procedurilor de efectuare a inspecţiilor tehnice. În urma verificărilor la atelierele de reparaţii, abaterile cele mai frecvente au vizat efectuarea de operaţiuni neautorizate sau neîndeplinirea obligaţiei de a realiza verificările necesare înainte de punerea în circulaţie a autovehiculului.
La staţiile ITP
Pe parcursul anului 2021 au desfăşurat activitate de ITP în România 2.440 de staţii ITP autorizate. În cursul anului 2021 au fost autorizate 370 de staţii ITP noi, în timp ce 67 şi-au încetat activitatea la cerere.
Inspectorii RAR au reinspectat în aceste staţii ITP un număr de 98.208 vehicule şi au efectuat 16.982 de activităţi de monitorizare de fond a activităţii acestor staţii ITP, inclusiv cu verificarea înregistrărilor video realizate.
În urma abaterilor constatate, în cursul anului trecut au fost sancţionaţi 979 de inspectori tehnici prin menţionarea pe verso-ul certificatului de atestare a abaterilor constatate. Dintre aceştia, pentru 171 de inspectori tehnici a fost anulat certificatul de atestare din cauza comiterii de abateri repetate (2 în decurs de 1 an) sau pentru comiterea unor abateri grave.
În reprezentanţele RAR
Reprezentanţele RAR au eliberat în anul 2021 un număr de 687.105 cărţi de identitate pentru vehiculele noi sau utilizate. Dintre acestea, 497.731 au fost pentru autovehicule SH.
O maşină din cinci a fost respinsă la verificarea iniţială efectuată în reprezentanţele Registrului Auto Român în anul 2021. Dintre cele 497.731 de autovehicule utilizate care au solicitat obţinerea CIV, 106.245 (21,35%) au fost respinse la prima prezentare.
Cele mai frecvente motive de respingere au fost:
- neconformităţi ale echipamentelor electrice (24,48% din totalul respingerilor);
- neconformităţi ale sistemului de frânare (12,54% din totalul respingerilor);
- neconformităţi la şasiu/cabină (11,80% din totalul respingerilor).
„În anul 2021, Registrul Auto Român a prioritizat siguranţa în trafic, intensificând acţiunile de control în toate domeniile în care instituţia are atribuţii. Scopul nostru este să ne asigurăm că eliminăm riscurile la care vă supuneţi atunci când aveţi nevoie de o reparaţie a autovehiculului sau atunci când circulaţi pe drumurile publice cu maşini a căror stare tehnică precară poate pune în pericol viaţa dumneavoastră, dar şi pe a celorlalţi participanţi la trafic”, menţionează Alina Niţă, directorul general al Registrului Auto Român.
Aproximativ jumătate (49%) dintre programările efectuate pentru serviciile prestate de RAR s-au făcut online, prin intermediul site-ului oficial www.rarom.ro. În anul 2021 au fost validate 706.703 programări la nivel naţional (în creştere faţă de valoarea de 704.595 din 2020), dintre care 346.123 au fost obţinute online (creştere cu 13,6% faţă de cele 304.663 din 2020), respectiv am ajuns la un procent de 49% de utilizare a sistemului WEB de programări, la nivelul anului 2020 valoarea fiind de 43,2%, se arată într-un comunicat al RAR.