Majoritatea românilor (70%) nu agreează reclamele online, considerând că numărul acestora este prea mare, în timp ce opt persoane din zece (79%) consideră că o marcă ar trebui să aibă principii morale, nu să fie interesată doar de profit, relevă un studiu de specialitate.
Conform iSense Solutions, consumatorii iau atitudine împotriva mărcilor atunci când promovarea lor în mediul online devine prea agresivă. Astfel, 67% dintre aceştia spun că le evită, 24% încetează să mai cumpere produsul/serviciul respectiv, iar 20% indică marca drept un exemplu prost. De asemenea, în 2017, mai mulţi români au declarat că au instalat programe de Adblock în comparaţie cu anul trecut (32% faţă de 19% în 2016).
Totodată, trei sferturi dintre români (75%) sunt de părere că reclamele din online sunt repetitive, în timp ce 59% le consideră plictisitoare. În acelaşi timp, consumatorii ar fi mai atenţi la conţinutul publicat de o marcă în mediul online dacă acesta ar fi util pentru ei (75%), dacă i-ar surprinde (48%) sau dacă ar fi amuzant (34%).
Studiul de specialitate arată că principalele situaţii în care românii încetează să mai urmărească o marcă pe Facebook (unfollow) sunt: conţinutul promovat nu este util pentru ei (55%), marca este plictisitoare (31%) sau promovarea în exces (29%). În schimb, aceştia ar vrea să afle mai multe informaţii despre o marcă dacă acestea ar fi împărtăşite de către un expert/specialist în domeniu (70%), marcă (52%), de oameni obişnuiţi (46%) sau celebrităţi (22%).
În privinţa interacţiunii dintre companii şi public în mediul online, peste un sfert dintre cei chestionaţi (28%) sunt enervaţi atunci când o marcă nu le răspunde la comentarii sau la întrebări, iar un procent similar ar vrea ca marca să le răspundă în timp real, în timp ce 20% — în câteva minute, 16% — după câteva ore, respectiv 31% — în aceeaşi zi.
În plus, pentru 8 români din 10, calitatea este principalul motiv care i-ar determina să recomande un produs/serviciu de la o anumită marcă, în timp ce pentru 76% recomandarea unei persoane cu care împărtăşeşte aceleaşi valori i-ar determina să cumpere un produs/serviciu de la o anumită companie. În acelaşi sens, un sfert dintre români (26%) a cumpărat de la o anumită marcă în urma unei recomandări.
Potrivit sursei citate, românii consideră că o marcă sinceră ar trebui să aibă principii morale şi să nu fie interesată doar de profit (79%), n-ar trebui să-şi exploateze angajaţii (74%), ar trebui să-şi recunoască greşelile şi să încerce să le îndrepte (73%), dar şi să nu promită ce nu poate face (69%).
Topul celor mai apreciate branduri online, în urma menţiunilor spontane ale consumatorilor exprimate în sondajul iSense Solutions, este condus de eMAG, Coca Cola şi Samsung. Ierarhia este continuată de: Vodafone, Fashion Days, Orange, Facebook, H&M, Telekom, Elefant.ro, Catena, Lidl, Dacia, KFC, Nivea, ING, Altex, Kaufland, McDonald's şi Cora.
Studiul iSense Solutions a fost realizat online, special pentru Digital Marketing Forum, pe un eşantion de 1.051 de respondenţi, membri ai Panelului ResearchRomania.ro.
Datele sunt reprezentative pentru persoanele cu vârsta între 16-65 ani, din mediul urban din România, iar culegerea datelor a fost realizată în luna februarie 2017. Rezultatele au un grad de eroare de +/-3%, la un nivel de încredere de 95%.