Naveta spaţială Discovery, ce a fost retrasă anul trecut din uz împreună cu celelalte navete din generaţia sa, Endeavour şi Atlantis, a devenit parte a colecţiei Muzeului Aeronautic şi Spaţial Smithsonian, urmând să fie expusă publicului începând cu luna aprilie, transmite Associated Press.
Conform unui reprezentant al muzeului, naveta va fi adusă pe aeroportul Dulles International din Washington pe spatele unui avion Boeing 747 în luna aprilie. Naveta va survola capitala SUA într-un zbor de adio înainte de a fi expusă în cadrul muzeului din Virginia. Acest ultim survol ar urma să aibă loc la 17 aprilie, iar naveta va fi expusă publicului începând cu 19 aprilie, la Centrul Udvar-Hazy din Chantilly, centru ce aparţine de Muzeul Smithsonian.
Naveta Endeavour va fi transportată la Los Angeles pentru a fi expusă în cadrul Centrului Ştiinţific din California în cea de-a doua jumătate a acestui an.
Costurile totale ale reparaţiilor, întreţinerii şi misiunilor acestor navete sunt de 196 miliarde de dolari în cei 40 de ani de exploatare, în aceste misiuni şi-au pierdut viaţa 14 astronauţi iar navetele au făcut mai puţin de jumătate din zborurile ce erau prevăzute. Dintre cele 5 navete construite în cadrul programului spaţial american, două au fost pierdute cu tot cu echipaje - Challenger (1986) şi Columbia (2003), iar cele mai multe zboruri realizate într-un an au fost doar 9 (!), cu mult mai puţin decât obiectivul anunţat iniţial de 50.
Succesele navetelor americane au fost spectaculoase, iar eşecurile au fost tragice. Şapte astronauţi şi-au pierdut viaţa în 1986 când Challenger a explodat la aproximativ 1 minut după lansare, iar alţi şapte au murit în 2003 când naveta Columbia s-a dezintegrat la reintrarea în atmosfera terestră. Astfel, o misiune din 67 s-a încheiat tragic, cu pierderea întregului echipaj, o probabilitate care spune multe despre lăudata siguranţă a zborurilor cu această clasă de navete. Dacă luăm în calcul numărul victimelor raportat la numărul de kilometri parcurşi, zborul cu naveta spaţială este de 138 de ori mai periculos decât cel cu un avion de pasageri.