25 DECEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
În topul celor mai bune filme, o regizoare cu o producţie puţin cunoscută de marele public
În topul celor mai bune filme, o regizoare cu o producţie puţin cunoscută de marele public

Institutul Britanic de Film tocmai a dezvăluit noul său clasament al celor mai bune filme din lume. Este un eveniment din moment ce clasamentul  celor mai bune 100 de filme din toate timpurile apare doar o dată la zece ani. Din 1952, 1.600 de persoane (critici, academicieni, scriitori etc.) au fost consultate pentru a stabili lista „Sight and Sought” a British Film Institute.
Pe primul loc ocupă „Jeanne Dielman 23, Quai Du Commerce, 1080 Bruxelles” de Chantal Akerman. Filmul cineastei din Belgia, cu actriţa Delphine Seyrig în rolul principal, a fost lansat în 1976. Deşi puţin cunoscut publicului larg, „Jeanne Dielman” este considerată de iubitorii de film şi mulţi realizatori independenţi drept un film major.
Este pentru prima dată când un lungmetraj regizat de o femeie se află în fruntea clasamentului. Institutul Britanic de Film a explicat: „Femeile regizoare au fost întotdeauna, desigur, rare. La fel de evident, recenziile au fost în mare parte masculine”.
Pelicula fost filmată timp de cinci săptămâni la Bruxelles şi a fost finanţată printr-un grant de 120.000 USD acordat de guvernul belgian. Excepţional prin ritmul reţinut şi munca statică a camerei, filmul fiind centrat pe viaţa unei gospodine văduve, pe parcursul a trei zile, plasată în bucătăria ei, făcând treburi gospodăreşti, în timp ce ocazional se prostituează.
Filmul a primit laude încă de la lansare şi a devenit un clasic de gen. A fost etichetat ca un exemplar al genului cinematograf lent, precum şi al filmului feminist. Într-un sondaj al criticilor realizat de The Village Voice în 2000, a fost desemnat al 19-lea cel mai mare film al secolului al XX-lea. Într-un eseu din 2009, Ivone Marguilies a observat că filmul era în ton cu mişcarea femeilor europene şi că feministele au salutat „alinierea riguroasă a politicii sexuale/de gen cu o abordare formală – care arată gătitul şi ascunde sexul”.
Restul clasamentului britanic este alcătuit din „Cold Sweats” de Alfred Hitchcock, „Citizen Kane” de Orson Welles, „Journey to Tokyo” de Yasujiro Ozu şi „In The Mood For Love” de Wong Kar-Wai, pe locul cinci.


Articole înrudite