15 NOIEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Elita superiahturilor consumă anual trei miliarde de dolari pentru aceste ambarcaţiuni de lux
Elita superiahturilor consumă anual trei miliarde de dolari pentru aceste ambarcaţiuni de lux

Numeroşi miliardari deţin iahturi de lux extrem de scumpe şi greu de întreţinut, comentează agenţia de presă Bloomberg, estimând că, anual, pentru achiziţionarea unor astfel de ambarcaţiuni cheltuielile ajung la circa trei miliarde de dolari (2,63 miliarde de euro), informează Mediafax.
"Dintre toate jucăriile pe care un miliardar le poate cumpăra, niciuna nu depăşeşte ca decadenţă un superiaht. Cu lungimi care depăşesc frecvent un teren de fotbal, navele sunt extrem de scumpe, întreţinerea anuală poate ajunge la zeci de milioane de dolari, emisiile poluante sunt mari, iar valoarea unei astfel de ambarcaţiuni aproape că nu creşte niciodată. Cu toate acestea, oamenii extrem de bogaţi consumă din ce în ce mai mulţi bani pentru aceste palate plutitoare", comentează editorialiştii Devon Pendleton şi Hayley Warren într-un material publicat în agenţia Bloomberg sub titlul "Elita superiahturilor scufundă trei miliarde de dolari anual în ambarcaţiuni care consumă bani".
Cele mai scumpe 25 de superiahturi din lume valorează peste 7,5 miliarde de dolari (6,5 miliarde de euro), conform estimărilor firmei de profil VesselsValue.
În 2018, până în octombrie, au fost cumpărate aproape 300 de superiahturi, în creştere faţă de 249 în anul 2017. Analiştii au observat că miliardarii chinezi, al căror număr este în creştere, nu se numără printre persoanele atrase proporţional de acest produs. Valoarea totală a iahturilor de lux vândute în 2017 a fost de 2,9 miliarde de dolari (2,6 miliarde euro), cu 21% mai mult decât în 2016, conform datelor oficiale.
"Este vorba de o schimbare dramatică a tendinţelor pentru o industrie în care comenzile scăzuseră cu 90% şi preţurile cu 50% în urma crizei financiare izbucnite în 2008. Acelea au fost zile negre în lumea superiahturilor. Chiar dacă potenţialii cumpărători aveau disponibilitatea de a cheltui 100 de milioane de dolari pentru un vas cu echipaj, dotat cu pistă de elicopter, piscină şi având culoare din piele, aceste manifestări extravagante ale bogăţiei au devenit mai rare în vremuri incerte. După criza financiară, numărul firmelor care construiesc iahturi de lux s-a înjumătăţit, la fel şi numărul clienţilor", observă editorialiştii Bloomberg.
Oricum, piaţa superiahturilor este relativ mică. "Este vorba de o industrie propulsată de 1.500-2.000 de persoane serioase cu averi extrem de mari", explică William Mathieson, director editorial la Superyacht Group.
Compania de profil VesselsValue are în evidenţă 6.245 de iahturi comercializate de-a lungul timpului. Multe nave rămân mulţi ani în circuit, fiind preluate de diverşi proprietari. Cel mai vechi iath funcţional este din 1880.
"Se întâmplă extrem de rar ca valoarea unui astfel de vas să crească", explică Sam Tucker, directorul VesselsValue. Spre exemplu, un iaht cu lungimea de 57 de metri, "Lady Sara", a avut solicitarea de preţ de vânzare de 43,9 milioane de dolari în 2015. În septembrie 2018, se cerea preţul de 36 de milioane de dolari.
"Pentru proprietarii celor mai scumpe 25 de superiahturi din lume, valoarea de revânzare probabil nu contează. Aceşti oameni bogaţi - printre care se numără prinţul moştenitor saudit Mohammed bin Salman şi patronul Clubului Chelsea, Roman Abramovich, sunt atraşi de libertatea şi confortul privat pe care îl oferă aceste nave de lux. Chiar dacă piaţa dominantă a superiahturilor este în Statele Unite, ţinând cont de veniturile populaţiei şi de interesul pentru călătoriile maritime, multe dintre cele mai luxoase nave sunt deţinute de magnaţi din Orientul Mijlociu şi Rusia", subliniază agenţia Bloomberg.
Printre proprietarii celor mai valoroase 25 de iahturi de lux se numără opt persoane aflate în Topul 500 al Miliardarilor alcătuit de agenţia Bloomberg.


Articole înrudite