Parlamentul European a adoptat zilele trecute noi reguli în vederea armonizării controlului tehnic al vehiculelor în UE, dar textul este mai puţin ambiţios decât cel propus de Comisia Europeană. Noile reguli, menite să sporească securitatea rutieră, ar urma să intre în vigoare peste patru ani.
CE propusese controale mai frecvente aplicabile unui număr mai mare de tipuri de vehicule. Conform propunerii votate de PE, controlul tehnic se va face prima dată după patru ani, iar după aceea, la fiecare doi ani. CE dorea să înlocuiască acest sistem cu unul 4-2-1, respectiv controale la 4 ani, la 2 ani şi apoi anual. Supunerea la controale mai frecvente a vehiculelor cu un peste 160.000 km la bord va fi doar facultativă.
Metodele şi frecvenţa controlului asupra motocicletelor vor fi lăsate la latitudinea statelor membre şi numai motocicletele cu motoare de peste 125 centimetri cubi (cc) vor fi supuse unor inspecţii obligatorii, dar numai din 2022.
În plus, statele membre vor putea fi scutite de astfel de controale dacă au introdus deja măsuri de securitate alternative eficiente pentru vehiculele cu două sau trei roţi, precizează textul.
În prezent, 16 state membre au instituit un control tehnic obligatoriu pentru motociclete şi scutere, la intervale care variază în funcţie de ţară.
Singura concesie făcută susţinătorilor unei înăspriri a legislaţiei este aceea că statele membre vor putea, dacă doresc, să impună norme mai stricte decât cele definite de noua legislaţie.
De asemenea, textul de lege adoptat prevede şi recunoaşterea transfrontalieră a certificatelor de control tehnic. În consecinţă, reînmatricularea unui vehicul într-o altă ţară a UE ar trebui să fie mai uşoară, în condiţiile în care statele membre vor fi obligate să recunoască certificatele de control tehnic emise de un alt stat UE.
Printre alte prevederi adoptate se mai află şi aceea privind obligaţia de a înregistra kilometrajul vehiculelor la fiecare control tehnic. Scopul reglementării este de a eficientiza combaterea fraudei la contorizare în condiţiile în care Federaţia internaţională a automobilului (FIA) precizează că între 5 şi 12% din maşinile vândute din Europa au kilometrajul modificat.
Pentru a intra în vigoare textul de lege trebuie să fie aprobat de reprezentanţii celor 28 de state membre ale UE.