Duminică dimineaţa, la orele 4.30, un client în vârstă de 44 de ani a dorit să ia un taxi de la piaţa Leidseplein, pentru a merge în suburbia Badhoevedorp. Între el şi şofer s-a ajuns la o altercaţie, probabil din cauza preţului mare cerut de taximetrist, acesta din urmă lovindu-l pe client cu pumnul în faţă, arăta un martor al evenimentului, şoferul de taxi Muhittin Orakci. Clientul a fost dus la spital de urgenţă, unde a şi murit. Trecătorii şi doi poliţişti au fost martori ai scenei, taximetristul fiind imediat arestat, despre identitatea sa poliţia nedorind să divulge nimic. Întreaga Olandă este şocată iar Job Cohen, primarul Amsterdamului, declara cu o mânie rar întâlnită: "Este groaznic şi devastator pentru imaginea oraşului. Este nevoie rapid de o nouă lege a taximetriei". Incidentul este doar unul dintr-o lungă serie de cazuri de bătăi şi încăierări în piaţa Leidseplein. Se ştie de multă vreme că taximetriştii din Amsterdam au legături cu lumea interlopă şi formează o mafie. Mulţi dintre ei nu sunt doar nepoliticoşi ci şi urlă la clienţi, îi ameninţă şi îi escrochează de-a dreptul. Încă şi mai rău, unele femei care luau un taxi pentru a se duce acasă de la discotecă au fost violate de taximetrişti. Toate aceste lucruri se ştiu, însă nimeni nu a luat nicio măsură.
Curse scumpe şi „aranjate”
Cel mai rău este însă pentru turişti. Mulţi şoferi refuză să transporte clienţii pe distanţe scurte iar atunci când clientul ia loc în taxi el este insultat în mod regulat, muzica fiind dată la maxim de-ţi sparge timpanul iar aparatul de taxat manipulat mai mult ca probabil, pentru ca suma finală să fie una peste măsură. Se întâmplă foarte des ca taximetriştii să nici nu-i ducă pe clienţi la destinaţie, mai ales în cazul unora care nu cunosc locul sau nu vorbesc olandeza. Strategia face parte dintr-un sistem, pentru că acel client lăsat acolo unde nu a dorit să ajungă va dori să plece din acel loc iar asta de obicei cu un alt taxi. În acest fel se dă de lucru colegilor taximetrişti. Mai este şi vechea escrocherie a ocolurilor mari către destinaţie, pentru umflarea facturii. S-a întâmplat recent la centrul de expoziţie din Amsterdam cu un corespondent al ziarului austriac Die Presse (unul care cunoaşte foarte bine locul), şoferul încercând să-l ducă către centrul oraşului, situat nu la foarte mare distanţă, pe autostrada oraşului, în direcţie opusă. Imediat corespondentul a părăsit taximetrul. Unii turişti sunt închişi de şoferi în maşină până scot mai mulţi bani din buzunar. Un turist britanic povestea cum a luat un taxi pentru a merge la hotel, aşteptându-se ca drumul să coste maxim 30 de euro. Britanicului i s-a părut că şoferul nu cunoaşte drumul din cauza ocolurilor făcute iar odată ajunşi în faţa porţii taximetristul a ieşit din automobil şi s-a postat în faţa uşii pentru a suna la telefon, portierele fiind închise iar aparatul de taxat în funcţiune. Şoferul ia spus că nu-l lăsă să iasă decât după ce plăteşte 15 euro în plus. Sub pretextul că are banii în camera de hotel, turistul a scăpat de taximetrist.
Problemele nu se limitează la Amsterdam. La gara centrală din Haga (Centraal Station) unii şoferi refuză să efectueze curse scurte către centru sau către cartierele din jurul centrului sau cer un tarif umflat de 12,20 euro în loc de 7,50 euro, clienţii trebuind să plătească extra pentru bagaje. Este şi motivul pentru care centralele de taximetre de bună credinţă solicită o marcă distinctivă pentru taximetrişti, aşa cum se întâmplă la Rotterdam sau Utrecht, pentru a deosebi grâul de neghină. Şi la Eindhoven se duce o lupă între şoferii care deţin o astfel de marcă şi cei fără, aşa numiţii şoferi liberi, intimidările şi violenţa fiind la ordinea zilei. Kees Rijnders, preşedintele al departamentului regional pentru angajaţii din taximetrie din cadrul FNV (Federaţia Sindicatelor Olandeze), el însuşi şofer de taxi, afirma că unii şoferi spun pur şi simplu "Eu nu înţelege" şi nu respectă ca urmare acordurile, municipalităţile minimalizând problema.
O nouă lege
Secretarul de stat pentru transporturi, Tineke Huizinga, anunţa recent că doreşte să supună rapid aprobării parlamentului o nouă lege a taximetriei, în care să existe prevederea conform căreia municipalităţile primesc mai multe puteri pentru a ridica pretenţii la adresa şoferilor de taxi. Nu poţi fi decât curios auzind aşa ceva, mai ales că legea actuală a taximetriei, datând din 2000, nu a adus prea multe îmbunătăţiri. Legea a spart, ce-i drept, monopolurile din domeniul taximetriei, de atunci oricine doreşte putând deveni şofer de taxi. Piaţa de taxiuri din Amsterdam a fost de atunci luată în stăpânire de marocani, doar la TCA (Taxi Centrale Amsterdam - Centrala de Taximetre Amsterdam) lucrând încă unii şoferi mai bătrâni, cu pregătire şi care ţin uşa clienţilor sau îi ajută la bagaje. Sfârşitul monopolului nu a dus însă şi la scăderea preţurilor la transportul cu taxiul, ele fiind în Olanda cele mai ridicate din întreaga Europă. Imediat ce urci în taxi ţi se adaugă de exemplu la preţ "tariful de urcare" de 7,50 euro, fără ca taxiul să se fi mişcat măcar un metru.
Încă înainte de weekendul următor, primarul Job Cohen a dispus prezenţa unor supraveghetori la staţiile de taxi de la Leidseplein, după moartea clientului în vârstă de 44 de ani, Rob Sitek, lovit cu pumnul mortal de un şofer. Ei vor rămâne acolo atâta vreme cât va fi nevoie. În consiliul municipal şi în administraţia districtului Centrum (Centru) reacţia este una de stupefacţie. Consilierul municipal Robert Flos (VVD - Volkspartij voor Vrijheid en Democratie/Partidul Popular pentru Libertate şi Democraţie, liberal) a adresat marţi o interpelare scrisă municipalităţii legat de laxitatea supravegherii la Leidseplein. El solicita o ordonanţă de urgenţă în care să se specifice că în această locaţie sunt permise doar taximetre de calitate, în timp ce membrii municipalităţii din rândul partidului GroenLinks (ecologişti) doresc ca staţia de taximetre din piaţă să fie închisă, urmând să fie înlocuită de o altă locaţie, în piaţa Appeltjesmarkt, în faţa comisariatului central al poliţiei.
Curse scumpe şi „aranjate”
Cel mai rău este însă pentru turişti. Mulţi şoferi refuză să transporte clienţii pe distanţe scurte iar atunci când clientul ia loc în taxi el este insultat în mod regulat, muzica fiind dată la maxim de-ţi sparge timpanul iar aparatul de taxat manipulat mai mult ca probabil, pentru ca suma finală să fie una peste măsură. Se întâmplă foarte des ca taximetriştii să nici nu-i ducă pe clienţi la destinaţie, mai ales în cazul unora care nu cunosc locul sau nu vorbesc olandeza. Strategia face parte dintr-un sistem, pentru că acel client lăsat acolo unde nu a dorit să ajungă va dori să plece din acel loc iar asta de obicei cu un alt taxi. În acest fel se dă de lucru colegilor taximetrişti. Mai este şi vechea escrocherie a ocolurilor mari către destinaţie, pentru umflarea facturii. S-a întâmplat recent la centrul de expoziţie din Amsterdam cu un corespondent al ziarului austriac Die Presse (unul care cunoaşte foarte bine locul), şoferul încercând să-l ducă către centrul oraşului, situat nu la foarte mare distanţă, pe autostrada oraşului, în direcţie opusă. Imediat corespondentul a părăsit taximetrul. Unii turişti sunt închişi de şoferi în maşină până scot mai mulţi bani din buzunar. Un turist britanic povestea cum a luat un taxi pentru a merge la hotel, aşteptându-se ca drumul să coste maxim 30 de euro. Britanicului i s-a părut că şoferul nu cunoaşte drumul din cauza ocolurilor făcute iar odată ajunşi în faţa porţii taximetristul a ieşit din automobil şi s-a postat în faţa uşii pentru a suna la telefon, portierele fiind închise iar aparatul de taxat în funcţiune. Şoferul ia spus că nu-l lăsă să iasă decât după ce plăteşte 15 euro în plus. Sub pretextul că are banii în camera de hotel, turistul a scăpat de taximetrist.
Problemele nu se limitează la Amsterdam. La gara centrală din Haga (Centraal Station) unii şoferi refuză să efectueze curse scurte către centru sau către cartierele din jurul centrului sau cer un tarif umflat de 12,20 euro în loc de 7,50 euro, clienţii trebuind să plătească extra pentru bagaje. Este şi motivul pentru care centralele de taximetre de bună credinţă solicită o marcă distinctivă pentru taximetrişti, aşa cum se întâmplă la Rotterdam sau Utrecht, pentru a deosebi grâul de neghină. Şi la Eindhoven se duce o lupă între şoferii care deţin o astfel de marcă şi cei fără, aşa numiţii şoferi liberi, intimidările şi violenţa fiind la ordinea zilei. Kees Rijnders, preşedintele al departamentului regional pentru angajaţii din taximetrie din cadrul FNV (Federaţia Sindicatelor Olandeze), el însuşi şofer de taxi, afirma că unii şoferi spun pur şi simplu "Eu nu înţelege" şi nu respectă ca urmare acordurile, municipalităţile minimalizând problema.
O nouă lege
Secretarul de stat pentru transporturi, Tineke Huizinga, anunţa recent că doreşte să supună rapid aprobării parlamentului o nouă lege a taximetriei, în care să existe prevederea conform căreia municipalităţile primesc mai multe puteri pentru a ridica pretenţii la adresa şoferilor de taxi. Nu poţi fi decât curios auzind aşa ceva, mai ales că legea actuală a taximetriei, datând din 2000, nu a adus prea multe îmbunătăţiri. Legea a spart, ce-i drept, monopolurile din domeniul taximetriei, de atunci oricine doreşte putând deveni şofer de taxi. Piaţa de taxiuri din Amsterdam a fost de atunci luată în stăpânire de marocani, doar la TCA (Taxi Centrale Amsterdam - Centrala de Taximetre Amsterdam) lucrând încă unii şoferi mai bătrâni, cu pregătire şi care ţin uşa clienţilor sau îi ajută la bagaje. Sfârşitul monopolului nu a dus însă şi la scăderea preţurilor la transportul cu taxiul, ele fiind în Olanda cele mai ridicate din întreaga Europă. Imediat ce urci în taxi ţi se adaugă de exemplu la preţ "tariful de urcare" de 7,50 euro, fără ca taxiul să se fi mişcat măcar un metru.
Încă înainte de weekendul următor, primarul Job Cohen a dispus prezenţa unor supraveghetori la staţiile de taxi de la Leidseplein, după moartea clientului în vârstă de 44 de ani, Rob Sitek, lovit cu pumnul mortal de un şofer. Ei vor rămâne acolo atâta vreme cât va fi nevoie. În consiliul municipal şi în administraţia districtului Centrum (Centru) reacţia este una de stupefacţie. Consilierul municipal Robert Flos (VVD - Volkspartij voor Vrijheid en Democratie/Partidul Popular pentru Libertate şi Democraţie, liberal) a adresat marţi o interpelare scrisă municipalităţii legat de laxitatea supravegherii la Leidseplein. El solicita o ordonanţă de urgenţă în care să se specifice că în această locaţie sunt permise doar taximetre de calitate, în timp ce membrii municipalităţii din rândul partidului GroenLinks (ecologişti) doresc ca staţia de taximetre din piaţă să fie închisă, urmând să fie înlocuită de o altă locaţie, în piaţa Appeltjesmarkt, în faţa comisariatului central al poliţiei.