Companiile britanice au decis să se orienteze spre forţa de muncă ieftină de peste hotare, care să le completeze actele vamale post-Brexit, ceea ce creează locuri de muncă în ţări precum România şi India, din cauza lipsei de personal calificat în Marea Britanie, transmite Bloomberg.
Prognozând o creştere a cererii pentru serviciile sale, firma britanică Xpediator Plc, care gestionează livrările de mărfuri pentru o serie de companii internaţionale, a angajat specialişti în România. Managerul firmei Dave Gladen spune că această ţară are un rezervor de specialişti în procedurile vamale UE după ce a aderat la blocul comunitar în 2007.
"Acest lucru ne-a permis să obţinem specialişti bine calificaţi şi desigur la un preţ mai mic. Salariile pentru profesionişti în obţinerea de autorizaţii vamale în Marea Britanie a crescut exploziv", susţine Dave Gladen.
Industria de logistică din Marea Britanie trebuie să găsească soluţii inovative pentru a fi pregătită să facă faţă valului de proceduri birocratice care va apărea la 1 ianuarie 2021, când schimburile comerciale dintre Marea Britanie şi UE, principalul său partener comercial, vor fi reglementate de noi acte dacă cele două părţi nu vor ajunge la un acord de liber schimb. Sute de milioane de declaraţii vamale suplimentare vor fi necesare pentru bunurile care vor trece graniţa anual, la un cost estimat de 13 miliarde lire sterline (17 miliarde dolari).
Firma Metro Shipping Ltd., care transportă bunuri pentru o parte dintre cei mai mari retaileri şi producători auto din Marea Britanie, a fost nevoită să angajeze 17 specialişti în Chennai, India, care să se ocupe de procedurile vamale care au legătură cu Brexitul. Firma britanică se aşteaptă că va fi nevoită să completeze un număr suplimentar de 120.000 de declaraţii vamale în fiecare an.
Pentru Guvernul de la Londra, lipsa de agenţi vamali este una dintre principalele ameninţări care ar putea perturba comerţul cu UE la finalul perioadei de tranziţie. Dacă companiile nu vor avea actele necesare, bunurile riscă să fie reţinute la graniţă, ceea ce ar putea provoca un haos în trafic. De asemenea, este posibil ca firmele să decidă să nu mai facă comerţ cu UE dacă nu vor putea depune documentaţia cerută.
Grupul de lobby Road Haulage Association estimează că Marea Britanie are nevoie de un număr suplimentar de 50.000 de agenţi vamali pentru a face faţă volumului de muncă creat de Brexit. În replică, Guvernul britanic a refuzat în repetat rânduri să avanseze o cifră cu privire la câţi agenţi vamali au fost pregătiţi. (Sursa Agerpres)