27 SEPTEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
Ieri a avut loc o inedită demonstraţie la Baza Aeriană „Pegas" (fostul Aviasan), cercetătorii centrului de excelenţă pe probleme de mediu de la Universitatea „Dunărea de Jos" prezentându-şi avioanele fără pilot şi făcând o demonstraţie a utilităţii acestora în prezenţa gălăţenilor pasionaţi de aeronautică. Echipamentul SWING-UAV (Small Whiskbroom Imager for atmospheric compositioN monitorinG from an UAV) este un dispozitiv pentru determinarea calităţii aerului la nivel troposferic. Acest echipament este format dintr-un instrument optic ce se afla încorporat la bordul unui UAV (Unmanned Aerial Vehicle) - vehicul de zbor fără pilot sau dronă. Echipamentul SWING-UAV reprezintă rezultatul colaborării dintre Universitate şi Institutul Belgian de cercetare aero-spaţială "Belgian Institute for Space Aeronomy” din Bruxelles. “Echipamentul realizat şi utilizarea sa reprezintă o premieră la nivel mondial. La realizarea acestui echipament complex a fost implicată o întreagă echipă de cercetători ştiinţifici, specialişti şi tehnicieni din diverse domenii: fizică, chimie, electronică, mecanică, informatică, aerodinamică”, ne-a declarat Bogdan Nistor, purtătorul de cuvânt al Universităţii “Dunărea de Jos”. Instrumentul nu depăşeşte 1 kg, iar autonomia de funcţionare poate ajunge la aproximativ două ore, suficient pentru a scana spre exemplu într-un singur zbor oraşele Brăila şi Galaţi, inclusiv zonele industriale.
Tehnică similară cu a sateliţilor spaţiali
Tehnica de scanare este aceeaşi ca şi în cazul instrumentelor optice de la bordul sateliţilor din spaţiu, echipamentul SWING-UAV acţionând ca un mic satelit, dar în interiorul troposferei. Instrumentul optic a fost conceput în special pentru determinarea cantitativă a dioxidului de azot din atmosferă, un gaz eu un rol important în formarea ozonului, desfăşurarea schimbărilor climatice şi afectarea sănătăţii umane şi a mediului înconjurător. Fiecare spectru înregistrat este georeferenţiat de către GPS astfel ca după prelucrarea datelor obţinute, rezultatul final să fie o hartă a poluării atmosferice, aproape de sol putând fi observate şi determinate cantitativ emisiile la nivel de străzi sau artere intens circulate de către vehiculele auto. Cu acest instrument mai pot fi determinate emisiile industriale, cele din transportul fluvio-maritim, dar şi emisiile vulcanice. O altă aplicaţie extrem de utilă a acestui echipament constă în posibilitatea de a valida datele obţinute de la sateliţi despre troposferă, date care au rezoluţie de ordinul zecilor de kilometri pătraţi, sateliţii nefiind capabili să dezvăluie centrele de poluare de mică magnitudine.


Articole înrudite