La Şantierul Naval Damen Galaţi a avut loc miercuri, 02 iunie 2021, ceremonia de punere a chilei la Nava de Suport Logistic (Combat Support Ship) / (CSS) Den Helder, eveniment ce marchează o etapă importantă în procesul de construcţie a noii nave de aprovizionare şi suport logistic destinată Forţelor Navale Regale olandeze.
Ceremonia de punere a chilei a fost oficiată de Directorul Organizaţiei pentru Echipamente Militare (DMO), vice amiralul Arie Jan de Waard şi de vice amiralul Rob Kramer, Comandantul Forţelor Navale Regale olandeze (RNLN).
Debitarea tablei pentru această navă a început în şantierul gălăţean în decembrie anul trecut. Odată cu punerea chilei, toate bloc-secţiile necesare construcţiei efective a navei în România sunt pregătite pentru asamblare. Cea mai mare parte a proiectării navei a fost realizată în Olanda, în timp ce documentaţia de execuţie a fost realizată de Marine Engineering Galaţi. Directorul Diviziei Damen Naval, Hein van Ameijden a subliniat că, în principal, strânsa colaborare dintre companiile din întregul lanţ al construcţiilor navale a făcut posibilă realizarea inovatoare a navelor militare olandeze.
Monedă din 1822, sudată de blocul chilei
Punerea chilei nu evidenţiază doar strânsa colaborare dintre toate părţile implicate ci are şi o însemnătate tradiţională. În trecut, o monedă era aşezată sub catargul de lemn în semn de prosperitate. În zilele noastre, când navele se construiesc din oţel, moneda este aşezată sub blocul chilei. Miercuri, ambii amirali au îndeplinit această operaţiune pentru CSS, sudând cu această ocazie o monedă din anul 1822 - vezi galeria de imagini ↓. Anul 1822 este deosebit de important pentru RNLN, acesta fiind anul de înfiinţare a facilităţilor marine din Den Helder (incluzând un doc uscat).
Următoarea etapă importantă din procesul de construcţie o constituie botezul navei, însă acesta va avea loc doar după ce nava va fi finalizată în 2023. După punerea în funcţiune a echipamentelor, teste şi probe de şantier, nava va naviga către Den Helder unde va fi predată organizaţiei DMO. Ulterior, se vor instala accesoriile şi sistemele de luptă, apoi în 2025 nava va fi livrată forţelor navale olandeze.
Nava a fost proiectată în strânsă colaborare cu DMO şi RNLN şi are la bază conceptul navei Joint Support Ship HNLMS Karel Doorman, construită anterior tot în şantierul gălăţean. Nava de aproximativ 180 de metri lungime va avea un echipaj standard compus din 75 de membri şi poate găzdui la bordul său încă 85 de persoane. Pe lângă spaţiul pentru combustibil şi muniţie destinate aprovizionării altor nave, nava dispune de spaţii suficiente pentru mai multe elicoptere şi douăzeci de containere.