Mai multe barje sârbeşti cu cărbune au ars în zona internaţională, după ce bulgarii au refuzat să le descarce. Se pare că iniţial au încercat să descarce încărcătura la Giurgiu, dar braţul macaralei nu a ajuns, iar atunci au decis să încerce la Ruse, Bulgaria, unde există cheuri verticale. Din păcate bulgarii au refuzat şi, din cauza caniculei, cărbunii s-au aprins. Acum, autorităţile bulgare se plâng de poluarea din zonă.
Cele trei barje sârbeşti încărcate cu câte 1.200 de tone de cărbune fiecare au fost blocate de peste două săptămâni pe Dunăre în zona localităţii Zimnicea, din cauza scăderii nivelului fluviului. Din cauza temperaturilor mari cărbunele s-a autoaprina şi a ars mocnit.
Barjele transportau cărbune de la Constanţa la Belgrad şi au rămas blocate încă de la începutul lunii iulie, la kilometrul 496 al Dunării, în apele internaţionale, în dreptul localităţii Zimnicea, au declarat pentru news.ro reprezentanţi ai ISU Giurgiu.
În urma informaţiilor apărute în spaţiul public referitoare la un incendiu izbucnit pe trei barje care transportă cărbuni, pe Dunăre, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “Vlaşca” al judeţului Giurgiu a transmis următoarea informare: ”În data de 03 iulie a.c. pompierii giurgiuveni au fost solicitaţi prin apel SNUAU 112 pentru stingerea unui incendiu produs la încărcătura unei barje ce transporta cărbuni, apel efectuat de către personalul de pe împingător.
Ulterior intervenţiei, barja, alături de alte două ambarcaţiuni similare ce fac parte din acelaşi convoi, şi-a continuat deplasarea către destinaţia finală, Belgrad, însă, din cauza cotelor fluviale scăzute, a rămas să staţioneze până la identificarea unei soluţii de deplasare.
Având în vederea natura încărcăturii, pe fondul temperaturilor ridicate, cărbunele s-a autoaprins, arderea având loc în fază mocnită, fără flacără.
Reprezentanţii institutiei noastre au purtat discuţii cu reprezentantul firmei transportatoare în ceea ce priveşte modalitatea de stingere a încărcăturii, respectiv prin inundare, fapt ce ar duce atât la degradarea încărcăturii, cât şi la posibilitatea scufundării barjelor ori apariţiei unei poluări masive pe Dunăre.
Posibilitatea soluţionării problemei constă în descărcarea conţinutului barjelor, stingerea încărcăturii şi transportul celor 3600 de tone de cărbune (1200 tone în fiecare barjă) cu ajutorul a 4 astfel de ambarcaţiuni, pentru uşurarea încărcăturii pentru fiecare barjă.
Pentru efectuarea acestei manevre este necesară utilizarea unei macarale plutitoare, iar la acest moment sunt iniţiate discuţii cu omologii bulgari pentru rezolvarea situaţiei în cel mai scurt timp.
Menţionam faptul că aceasta situaţie nu pune în pericol membrii echipajului.
În continuare, echipajele noastre deruleaza misiuni de monitorizare şi sunt pregătite sa acorde sprijin in orice moment, daca situaţia o va impune”.