563 cm era cota de luni a Dunării la Galaţi, cu trei centimetri peste cota de atenţie şi cu opt centimetri mai mult ca duminică. Apa a luat în stăpânire toată partea de vegetaţie a Falezei Inferioare iar în zona „Fructul Soarelui” a intrat şi pe astfalt, pe zona pietonală. Mai grav este că până la sfârşitul săptămânii se aşteaptă la Galaţi o creştere accelerată a debitelor şi cotelor fluviului. Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă şi-a pregătit resursele pentru a interveni acolo unde este cazul şi a alertat agenţii economici riverani să intre în faza de apărare.
„Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Galaţi monitorizează împreună cu SGA evoluţia cotelor şi debitelor Dunării şi a afluenţilor acestuia. Pentru săptămâna în curs avem prognozată o creştere accelerată a debitelor Dunării, care vor depăşi cu mult cota de atenţie, existând posibilitatea să se ajungă la 599 cm. Toţi agenţii riverani au fost avertizaţi să pună în aplicare planul de inundaţii. Pentru agenţii economici din incinta Brateşul de Jos s-a trecut la identificarea substanţelor chimice şi a celor energetice precum şi a animalelor, făcându-se pregătiri pentru evacuare dacă va fi cazul”, a precizat cpt. Eugen Chiriţă, ISU Galaţi.
Terase inundate şi înconjurate de gunoi
Fluviul s-a transformat şi într-o adevărată groapă de gunoi, deoarece viitura aduce din amonte cadavre de animale, crengi şi mizerie. Majoritatea teraselor sunt inundate cu totul sau înconjurate de gunoaie, aşa că nici nu au mai fost deschise. La altele, proprietarii înarmaţi cu saci plini cu nisip încearcă să oprească apele. Nu doar apa pune probleme, ci şi gunoaiele, care pun în pericol ambarcaţiunile uşoare dar şi pontoanele, pe care riscă să le rupă.
„Noi ne chinuim aici cu muncitorii şi facem curăţenie, dar în aşa fel încât să nu aruncăm gunoaiele tot în calea navelor. Este pericol pentru ambarcaţiunile uşoare dar şi pentru pontoane, deoarece aceste mase de gunoaie pun presiune pe ele”, a declarat Doru Chiriac, administrator la pontoane. Din cauza resturilor de lemne aduse de viitură, bacurile gălăţene au fost mutate pe timp de noapte la Tulcea, pe celălalt mal, deoarece, dacă ar sta acostate la Galaţi, curentul ar băga lemnele între elice. Tot la bac, pontonul de îmbarcare a fost ridicat la înălţimea maximă după ce zona normală de îmbarcare s-a inundat.
„Nu mai avem unde să mutăm mai sus zona de îmbarcare. Să sperăm că ne vom descurca aşa. Deocamdată nu avem restricţii la îmbarcare, doar că noaptea ţinem bacurile pe celălalt mal, deoarece acolo nu există risc să intre lemne la elice, pentru că de fapt curentul, viitura, bate spre Galaţi”, a spus Marian Pandele, şef flotă fluvială Navrom Bac.
Spre sfârşitul săptămânii, însă, lucrurile vor evolua spre creşteri de debite şi cote, spun specialiştii.