17 NOIEMBRIE 2024 - Monitorul de Galați - Ediție regională de sud-est Galați Brăila Buzău Constanța Tulcea Vrancea
Modifică setările cookie-urilor
Monitorul de Galati iOS App Monitorul de Galati Android Google Play App
AJFP Galaţi: Principalele noutăţi legislative apărute în luna ianuarie 2022
AJFP Galaţi: Principalele noutăţi legislative apărute în luna ianuarie 2022

În virtutea rolului activ al organului fiscal, Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice (AJFP) Galaţi vă aduce la cunoştinţă principalele noutăţi legislative apărute în luna ianuarie 2022.

„O.G. nr. 11/2022 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru modificarea unor termene, modifică Codul Fiscal şi Codul de procedură fiscal (publicat în Monitorul Oficial nr. 97 din 31 ianuarie 2022).

Principalele modificări aduse Codului de procedură fiscală

- Autorităţile publice, instituţiile publice, instituţiile de interes public şi autorităţile judiciare pot încheia protocol privind schimbul de informaţii cu organul fiscal deţinător al informaţiei, ce se transmite prin sistemul informatic propriu al Ministerului Finanţelor/A.N.A.F., denumit PatrimVen (art. 11, alin. (6) din Codul de procedură fiscală).
- Ministerul Finanţelor preia de la ANAF activitatea de emitere a soluţiilor fiscale individuale anticipate (art. 52, alin. (21)din Codul de procedură fiscală).
- Termenul pentru soluţionarea cererii de emitere a soluţiei fiscale individuale anticipate va fi de până la 6 luni (anterior era de 3 luni) (art. 52, alin. (12) din Codul de procedură fiscală).
- Furnizarea de informaţii - Contribuabilul care pune la dispoziţie o interfaţă electronică prin care se facilitează tranzacţiile comerciale online este obligat să furnizeze periodic organului fiscal central informaţii referitoare la tranzacţiile desfăşurate prin intermediul acesteia. Natura informaţiilor, periodicitatea, precum şi modelul declaraţiilor se aprobă prin ordin al preşedintelui A.N.A.F. (art. 59, alin. (3) din Codul de procedură fiscală).
- Regim derogatoriu de declarare - A fost reglementat faptul că, pe perioada de inactivitate înscrisă în registrul comerţului (suspendarea activităţii), entităţile (SRL, SA, PFA, II, IF) nu au obligaţia depunerii declaraţiilor fiscale pentru perioada în care se află în inactivitate temporară, începând cu data de 1 a lunii următoare înscrierii menţiunii privind inactivitatea temporară în registrul comerţului.
Celelalte entităţi, care nu sunt  înregistrate în registrul comerţului, nu au obligaţia depunerii declaraţiilor fiscale pentru perioada în care se află în inactivitate temporară, începând cu data de 1 a lunii următoare înscrierii menţiunii privind suspendarea activităţii în registrul contribuabililor (art. 101, alin. (41)-(44) din Codul de procedură fiscală).
- Eşalonarea la plată - A fost eliminată condiţia ca solicitanţilor să nu li se fi stabilit răspunderea potrivit legislaţiei privind insolvenţa şi/sau răspunderea solidară (art. 186 alin. (1), litera e) din Codul de procedură fiscală a fost abrogat).
Obligaţiile fiscale stabilite prin atragerea răspunderii solidare în perioada derulării eşalonării la plată pot fi achitate în termen de cel mult 30 de zile de la data stabilirii răspunderii sau  pot  fi incluse în eşalonare, prin depunerea unei cereri de modificare (art. 194 alineatul (1), litera j) din Codul de procedură fiscală).
- Prin modificarea art. 186 alineatul (1), litera c), se flexibilizează condiţiile de accesare a eşalonării la plată, reglementate de Codul de procedură fiscală, în sensul posibilităţii de depunere a cererii de eşalonare la plată şi de către debitorii aflaţi în procedura insolvenţei, cu condiţia ca aceştia să iasă din procedura insolvenţei până la emiterea deciziei de eşalonare la plată.
Prin această măsură se are în vedere redresarea firmelor aflate în procedura insolvenţei, care îşi pot achita creanţele datorate către alţi creditori, decât ANAF, ori pentru cei pentru care singurele creanţe datorate sunt faţă de ANAF.
- La art. 236 din Codul de procedură fiscală, cu privire la executarea silită prin poprire, a fost înlocuit termenul de "bănci" cu cel de "instituţii de credit".

Principalele modificări aduse Codului fiscal

În ceea ce priveşte impozitul pe profit
- Prin modificarea art. 25 alineatul (4), litera i) din Codul Fiscal, a fost eliminată posibilitatea de reportare în următorii 7 ani a cheltuielilor cu sponsorizările (care nu puteau fi scăzute din impozitul pe profit ca urmare a neîncadrării în limitele stabilite:  0,75% la cifra de afaceri, respectiv  20% din impozitul pe profit datorat).
- Impozitul pe profit stabilit potrivit art. 40^3 (transfer de active de la un sediu permanent) se va declara doar prin declaraţii trimestriale, fără a mai avea  obligaţia depunerii declaraţiei anuale. Plata se va face în cont de venituri distinct (articolul 41,  alin. (171) din Codul Fiscal).
- Persoanele juridice care se dizolvă cu lichidare sau fără lichidare au obligaţia să depună declaraţia anuală de impozit pe profit şi să plătească impozitul până la termenele stabilite la art. 41 alin. (16)-(17) din Codul Fiscal, nu aplică prevederile art. I alin. (13) lit. a) din OUG 153/2020 şi au obligaţia să depună declaraţia anuală de impozit pe profit şi să plătească impozitul pe profit până la termenele prevăzute în cadrul acestor alineate (articolul 45,  alin. (12) din Codul Fiscal).

În ceea ce priveşte impozitul pe veniturile microintreprinderilor
- Prin abrogarea alineatului (12) aferent art. 56 din Codul Fiscal, a fost eliminată posibilitatea de reportare în următorii 7 ani a cheltuielilor cu sponsorizările, care nu puteau fi scăzute din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor ca urmare a neîncadrării în limita reprezentând 20% din impozitul datorat.

În ceea ce priveşte impozitul pe venit
- A fost stabilită pentru notari obligaţia de a completa şi valoarea tranzacţiei sub plafonul neimpozabil de 450.000 lei, în  declaraţia informativă semestrială (articolul 113,  lit. (b1) din Codul Fiscal).

În ceea ce priveşte impozitul specific (restaurante, hoteluri, terase)
- Contribuabilii obligaţi la plata impozitului specific unor activităţi, potrivit Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activităţi, cu completările ulterioare,  pentru anul 2022, nu datorează impozit specific pentru o perioadă de 180 de zile calculată de la data data intrării în vigoare a OG 11/2022 (03 februarie 2022). În acest sens, contribuabilii recalculează, în mod corespunzător, impozitul specific stabilit potrivit Legii nr. 170/2016, cu completările ulterioare, aferent anului 2022, prin împărţirea impozitului specific anual la 365 de zile calendaristice şi înmulţirea valorii rezultate cu diferenţa dintre numărul de 365 de zile calendaristice şi numărul de 180 de zile calendaristice (art. III din O.G. nr. 11/2022).

Alte prevederi
- Până la data de 31 decembrie 2022, operatorii economici care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce funcţionează pe bază de plăţi cu cardul, precum şi de acceptatoare de bancnote sau monede, după caz, au obligaţia de a dota automatele comerciale cu aparatele de marcat electronice fiscal (art. IV din O.G. nr. 11/2022).

Totodată vă facem cunoscută intrarea în vigoare a următoarelor acte normative:

- OMF nr. 85 din 26 ianuarie 2022 privind principalele aspecte legate de întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare anuale şi a raportărilor contabile anuale ale operatorilor economici la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor, precum şi pentru reglementarea unor aspecte contabile, care reglementează termenele de depunere a situaţiilor financiare anuale.

- OMF nr. 94 din 28 ianuarie 2022 privind obligaţiile fiscale şi bugetare care pot fi achitate prin intermediul cardurilor bancare la terminalele POS instalate la unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului, potrivit căruia persoanele fizice şi juridice pot achita prin intermediul cardurilor bancare la terminalele POS instalate la sediile unităţilor Trezoreriei Statului sume reprezentând venituri ale bugetului de stat sau venituri cuvenite altor bugete administrate de ANAF, atât în situaţia în care plata se efectuează în conturi de venituri bugetare, cât şi în situaţia în care plata acestora se efectuează în conturi unice.

- OPANAF nr. 90 din 26 ianuarie 2022 privind modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 470/2021 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularului 204 "Declaraţie anuală de venit pentru asocieri fără personalitate juridică şi entităţi supuse regimului transparenţei fiscale", care modifică tabelul "Produse vegetale" din "Anexa nr.... privind calcularea venitului net anual impozabil din activităţi agricole, impuse pe bază de norme de venit, la nivelul asocierii fără personalitate juridică" din formularul 204,  prin adăugarea unei noi categorii de venit "Plante furajere".

Reamintim faptul că, începând cu 01.03.2022, contribuabilii /plătitorii  persoane juridice, asocierile şi alte entităţi fără personalitate juridică, precum şi persoanele fizice care desfăşoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent sunt obligaţi să transmită organului fiscal central cereri, înscrisuri sau orice alte documente prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, respectiv prin intermediul sistemului de comunicare electronică dezvoltat de Ministerul Finanţelor/A.N.A.F - Spaţiul Privat Virtual.

În situaţia în care contribuabilii/plătitorii nu îşi îndeplinesc obligaţia comunicării prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanţă a cererilor, înscrisurilor sau oricăror altor documente, iar acestea sunt depuse la organul fiscal central în format letric, nu vor fi luate în considerare, urmând ca acesta să notifice contribuabilii/plătitorii cu privire la obligativitatea comunicării prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanţă“, precizează AJFP Galaţi.


Articole înrudite