Cine va reuşi să înţeleagă cum va trebui să comunice cu poporul, acela va câştiga alegerile. Acela ne va conduce oraşul nu pentru că vrea binele cetăţenilor sau e mai competent, ci pentru că a înţeles că trăim într-o perioadă în care - prafrazând un citat celebru - este mai uşor să minţi oamenii, decât să-i convingi că au fost minţiţi. În ultimii ani, social media a făcut mai mult rău decât bine oamenilor de rând pentru că au fost transmise mesaje manipulatoare mai mult ca oricând, iar sursele de încredere din care oamenii îşi extrăgeau informaţia de zi cu zi au fost reduse la minim sau chiar desfiinţate de surse sforăitoare.
Ţara noastră are o legislaţie precară în aproape toate domeniile, cu atât mai puţin nu s-a preocupat nimeni să reglementeze zona internetului. Aşa că poporul nu mai ştie şi nici nu-l mai interesează dacă ceea ce citeşte pe net este real sau nu, dacă un articol este documentat/verificat şi dacă cineva îşi asumă responsabilitatea pentru cele scrise. Se citeşte tot, de-a valma, de pe site-uri obscure, de pe pagini de facebook fără identitate asumată, etc. E o lume a libertăţii de exprimare fără bariere de care în primul rând profită manipulatorii. Şi cine sunt cei mai mari profitori dacă nu politicienii? Un exemplu edificator este al USR-ului care deşi este un partid fără o doctrină clară, fără o orientare asumată, a reuşit să câştige electoratul deşi în teritoriu nu au efectivele de partid cu care se laudă PNL-ul sau PSD-ul. Cum au reuşit? Simplu! Au ştiut să comunice pe înţelesul poporului. Poporul a vrut pâine şi circ şi asta a primit, însă nu trebuie uitat faptul că, în România, analfabetismul funcţional a ajuns la o cotă de aproape 50% din populaţie. Aşadar nu mai este loc de discursuri elevate, de vorbe meşteşugite şi de programe electorale încărcate, ci doar de a găsi cea mai simplă cale de a transmite un mesaj care să atingă nivelul de înţelegere al acestora.
Partidele fac sondaje peste sondaje în privinţa electoratului pentru a afla dacă votează mai mulţi din mediul rural sau urban, dacă vin la vot mai multe femei sau bărbaţi, ori dacă predomină cei cu studii medii sau superioare, etc. Cred că au ajuns irelevante aceste sondaje atât timp cât nimeni nu măsoară în sondaje nivelul de înţelegere al celor care votează, căci până la urmă aşa se defineşte analfabetismul funcţional: incapacitatea unei persoane de a înţelege ce a citit. Drept pentru care mesajele lungi ale viitorilor candidaţi la fotoliile din parlament sau din administraţiile locale nu vor mai avea impact dacă nu vor fi astfel concepute încât să ajungă şi la cei care înţeleg şi analizează, dar şi la cei care (atenţie! sunt aproape 50%) citesc, dar nu înţeleg mai nimic dacă mesajul nu este scurt şi simplu. Şi nu mai daţi vina pe pensionari că numai ei votează şi votează prost. Ei nu fac parte din generaţia analfabeţilor funcţionali! Măcar ei înţeleg şi îşi asumă opţiunea! Din altă categorie de electorat vine pericolul unei decizii volatile de vot.