Preşedintele Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România, Ovidiu Nicolescu, spune că situaţia sectorului de IMM este mai proastă decât situaţia evoluţiei economiei în ansamblul său. "Din analiza situaţiei de ansamblu a IMM-urilor în semestrul II al anului 2011 se continuă un trend uşor pozitiv la nivelul economiei şi la nivelul sectorului de IMM-uri, însă situaţia acestora este mai grea decât situaţia economiei în general - şi o ştim cu toţii. Mediul economic în ansamblul său şi situaţia întreprinderilor rămân în continuare grele, dificile şi ca atare se impun măsuri speciale pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii. Dacă economia în ansamblu cunoaşte o îmbunătăţire ceva mai accentuată, nu spunem mai spectaculoasă, situaţia sectorului de IMM se menţine la un nivel nesatisfăcător, deci sunt necesare măsuri", a declarat preşedintele CNIPMMR, Ovidiu Nicolescu.
Întâlnire de lucru cu parlamentarii
Acesta a precizat că de la începutul anului Consiliul, pe baza consultării structurilor teritoriale, a stabilit un set de 15 măsuri, toate de actualitate, dar că din păcate nu s-a aplicat niciuna dintre ele. Nicolescu a arătat că singurul rezultat pozitiv este finalizarea demersului iniţiat în 2011 la fostul ministru de Finanţe, Gheorghe Ialomiţianu, când a cerut mărirea pragului pentru obligaţiile de TVA de la 35.000 de euro la 50.000 de euro. "Am avut o întâlnire cu un grup de parlamentari, senatori şi deputaţi de la toate partidele, le-am prezentat cele cincisprezece măsuri şi am stabilit să lucrăm împreună la câteva proiecte de legi pentru a mai rezolva o parte din multiplele şi dificilele probleme pentru sectorul de Întreprinderi Mici şi Mijlocii", a spus Ovidiu Nicolescu.
"Propunerile nu înseamnă niciun cost din partea bugetului statului"
Preşedintele CNIPMMR a explicat că propunerile Consiliului nu înseamnă niciun cost din partea bugetului statului, totul fiind o chestiune de voinţă politică, de deschidere către mediul de afaceri, reamintind că situaţia IMM este mult mai grea decât situaţia economiei în general.
Totodată, Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România a realizat în perioada 2 - 9 aprilie un sondaj privind reducerea şi simplificarea sistemului de declaraţii fiscale, în care 93,33% dintre respondenţi au declarat că sunt de acord cu extinderea utilizării semnăturii electronice, iar aproximativ 70% au indicat ca dosarul fiscal să fie vizualizat în varianta extinsă (vector fiscal, declaraţii fiscale şi detaliere operaţiuni declarate, fişa sintetică pe plătitor în detaliu), şi nu în varianta actuală (vector fiscal, declaraţii fiscale, fişa sintetică pe plătitor restrânsă).
Reducerea sub 150 a celor 244 declaraţii fiscale şi nefiscale
De asemenea, 95,55% dintre întreprinzători sunt de acord cu comasarea declaraţiilor fiscale (71,11% cu comasarea declaraţiilor fiscale privind TVA - D300, D390 şi D394, iar 24,44% cu comasarea declaraţiilor fiscale privind impozitul pe venit D205 şi D112). Astfel, CNIPMMR propune reducerea sub 150 a celor 244 declaraţii fiscale şi nefiscale. Una dintre marile probleme cu care se confruntă întreprinzătorii este reprezentată de numărul şi diversitatea foarte mare de declaraţii fiscale şi nefiscale pe care o firmă este obligată să le depună pentru diverse situaţii. O parte din aceste declaraţii, aproximativ 244, pot fi vizualizate şi descărcate de pe site-ul ANAF (71 declaraţii/ formulare cu număr şi 173 fără număr). Membrii CNIPMMR consideră că printr-o analiză serioasă a acestor declaraţii/formulare, foarte multe dintre ele ar putea să fie comasate astfel încât numărul declaraţiilor să scadă în prima fază sub 150.
Un prim pas ar putea fi comasarea tuturor declaraţiilor/ formularelor care au legătură cu vectorul fiscal al firmei, date de contact, adresă, făcând referire în primul rând la comasarea formularelor de la numărul 010 până la 098, adică 17 formulare comasate în formularul 010 care să fie mai cuprinzător.
În vederea sprijinirii întreprinzătorilor se propune ca pe site-ul ANAF să fie introdusă o rubrică unde să se poată face propuneri pentru simplificarea şi reducerea numărului de declaraţii şi pe baza acestora Ministerul Finanţelor Publice şi ANAF să reducă numărul acestora.
Propuneri de vizualizare online
O altă propunere a membrilor CNIPMMR care ar simplifica mult timpii pe care o firmă îi pierde cu întocmirea, depunerea şi ţinerea evidenţei tuturor acestor declaraţii ar fi dacă toate aceste formulare s-ar putea transmite online către ANAF, iar firmele să aibă acces la toate aceste informaţii pe care să le poată vizualiza online în cadrul dosarului fiscal personal. O reducere a numărului de declaraţii/formulare fiscale şi nefiscale pe care o firmă trebuie să le întocmească în diverse situaţii ar crea o imagine favorabilă pentru investitorii străini, mai puţină bătaie de cap pentru firme şi contabilii lor, ar fi un puternic stimul pentru încurajarea mediului de afaceri. CNIPMRM consideră că ar fi un mare pas spre simplificarea numărului de declaraţii fiscale şi propune unificarea într-o singură declaraţie a celor trei declaraţii existente în prezent care au legătură cu TVA, este vorba de D300 (decontul de TVA), D390 (declaraţia privind operaţiunile intracomunitare) şi D394 (declaraţia privind achiziţiile şi livrările cu TVA la şi de la parteneri din România). De asemenea, ar fi de mare ajutor pentru contabili, implicit şi pentru firme, ca fişa acestor operaţiuni din aceste sume şi operaţiuni declarate să poată fi vizualizată online de fiecare firmă în dosarul fiscal online, astfel s-ar putea face anumite corecţii, într-un timp mult mai scurt.
Începând cu anul 2011 s-a introdus declaraţia unică 112 care a cumulat mai multe declaraţii fiscale, simplificând şi reducând birocraţia şi timpii pierduţi cu declararea acestora. Dacă în această declaraţie apar distinct obligaţiile de CAS şi şomaj reţinute la sursă de la fiecare angajat distinct pe CNP-ul fiecăruia, membrii CNIPMMR propun ca şi impozitul pe salariu, de asemenea reţinut la sursă, să fie trecut pe CNP-ul fiecăruia, astfel s-ar elimina întocmirea şi depunerea declaraţiei 205 care începând cu anul 2012 va înlocui fişele fiscale şi va cuprinde în fapt impozitul pe salariu pe fiecare angajat.
Membrii Consiliului solicită ca toate declaraţiile/ deciziile/ actele pe care o persoană (juridică şi/sau fizică română şi/sau nerezidentă) trebuie să le depună la ANAF/MFP să aibă un număr unic şi să nu existe declaraţii/ decizii/alte acte fără codificare. Totodată, se propune realizarea unei codificări unitare a tuturor acestor formulare (fiscale şi parafiscale), după o anumită logică, astfel încât un document/declaraţie să fie uşor de utilizat.