200 de companii, dintre care peste 60 de agenţii de turism membre ale Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), au dat startul, în data de 13 noiembrie 2014, unei noi ediţii a Târgului de Turism al României. Toboşarul Cetăţii Sighişoara anunţa, joia trecută, la ora 11,00: „Vă aducem la cunoştinţă că se deschide oficial Târgul de Turism al României. Cea de a XXXII-a ediţie. Am zis! Aplauzele sunt pentru dumneavoastră, pentru toţi. Facem cumva să fie bine! Am zis!”.
"Sunt un susţinător a ceea ce înseamnă extinderea TVA de 9% în turism. Sunt un susţinător a ceea ce înseamnă o impozitare corectă, egală pentru toţi, sunt un susţinător a ceea ce înseamnă o nouă schemă de stat pentru incoming şi toate acestea sunt pe masa Guvernului şi în atenţia Guvernului", a precizat Florin Jianu, încă de la deschiderea târgului.
Târgul de Turism al României s-a desfăşurat, în perioada 13 — 16 noiembrie, la Romexpo, pe o suprafaţă de peste 7.600 mp. Au venit cu oferte peste 200 de companii din Austria, Bulgaria, Germania, Grecia, India, Indonezia, Israel, Italia, Moldova şi, în premieră, Palestina.
„Dorim să aducem în faţa românilor o altă faţă a tărâmului sfânt, a Palestinei. Dorim să facem o mai bună informare a ceea ce înseamnă Palestina. Tot ce oferim este la standarde înalte, inclusiv de securitate. Am venit să promovăm şi cultural ceea ce românii ştiu ca Autoritatea Palestiniană, precum şi destinaţii de pelerinaj în ţara sfântă - Israel şi Palestina, precum şi pachete combinate între Israel-Palestina şi Iordania, sau Palestina-Israel şi Egipt. Noi sperăm ca toate discuţiile avute în aceste zile să se finalizeze şi cu o semnare de contracte”, au spus reprezentaţii Palestinei prezenţi la stand.
În pofida ploii şi a preţului de 15 lei intrarea, oamenii au venit, timp de patru zile, să îşi umple genţi, rucsacuri, sacoşe, cu pliantele între coperţile cărora se regăsesc parte din visele lor.
„Probabil că ar trebui să avem un singur târg de turism şi nu două şi poziţionat undeva în luna ianuarie, să nu mai fie în noiembrie şi martie, pentru că în noiembrie avem mulţi nehotărâţi pentru vacanţele de vară, iar în martie este un pic târziu pentru a prinde reducerile, cele mai mari bune tarife. Tendinţa de a rezerva din timp excursiile s-a manifestat şi mai mult la acest târg. Avem aproape dublu numărul de rezervări early booking faţă de anul trecut, dar asta şi pentru că avem un produs mai larg”, a declarat, pentru AGERPRES, Cosmin Marinof, director naţional de vânzări TUI TravelCenter prin Eurolines.
„Ne-am propus să avem rezervări «în val» de 250.000 de euro la acest târg şi ne-am realizat această estimare. Cam 50% din rezervări au venit pe destinaţiile de vară şi aici mă refer la Turcia, insulele greceşti, Spania, iar celelalte 50% au venit din destinaţii exotice atât pentru Revelion cât şi pentru alte perioade din an”, ne-a precizat Cosmin Marinof.
Din punctul de vedere al industriei, participarea Organizaţiei Patronale a Turismului Balnear din România (OPTBR) a fost remarcată printr-un salt calitativ.
„Am văzut o prezenţă foarte bine pusă la punct a OPTR, iar asta înseamnă că sunt pe creştere, ceea ce este foarte bine. Încă nu avem cultura turistică necesară, care cuprinde şi cultura early-bookingului. În 2013, pe vremea asta, la standurile agenţiilor care vindeau early-booking-uri, era coadă, acum nu am mai văzut acele cozi, mai puţini oameni. De ce se întâmplă asta? Ca de obicei există un cumul de factori. Iar o să sară colegii mei în sus, dar situaţia economică nu este prea favorabilă pentru cumpărarea excursiilor. Chiar nu îmi dau seama ce s-a întâmplat pentru a scade apetitul românilor în cumpărarea de vacanţe. Apetit a fost, dar nu aşa ca la ediţia de anul trecut”, a precizat pentru AGERPRES, Dragoş Răducan, vicepreşedinte al Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR).
Cu toate acestea Răducan apreciază că „de unde a început destul de trist, târgul s-a animat”, cu toate ca a fost mai mic ca dimensiuni decât cel din toamna lui 2013.
„Târgul de toamnă nu este cel care strânge cei ai mulţi turişti, şi ca dimensiune mi s-a părut ceva mai mic decât cel din toamna anului trecut. Asta înseamnă că, aşa cum a fost sezonul, aşa a fost şi târgul, un pic mai subţire, un pic mai mic. Şi operatorii şi-au subţiat bugetele alocate prezenţei în târg, au lipsit nume mari din industrie şi mă refer la agenţii de turism, iar cei care au participat au venit cu standuri mai mici”, a spus vicepreşedintele FPTR.
Între un catalog răsfoit, o bomboană luată ca energizant din standuri, românii se opresc în pavilionul C3 să se prindă într-o horă formată la standul Asociaţiei Naţionale de Turism Rural, Ecologic şi Cultural (ANTREC), care a adus, la Târgul de Turism al României, oferte pentru petrecerea sărbătorilor de iarnă cu preţuri începând de la 100 lei/persoană/zi (servicii de cazare - minim 2 nopţi) în pensiuni de două şi trei margarete.
„Am avut vânzări de peste 500.000 de euro în perioada târgului. Am avut o creştere a numărului turiştilor care au cumpărat în aceste patru zile de târg — peste 1.500 de români care au cumpărat şi şi-au făcut rezervări. Oamenii au cumpărat foarte mult ofertele first minut — early booking. Faţă de târgul din primăvară, când am avut vânzări de circa un milion de euro, acum avem jumătate, dar în toamna lui 2013 am avut vânzări de 300.000 de euro, deci creşterea e semnificativă. Aceasta s-a datorat, în principal, first minut-urilor. Cele mai cumpărate destinaţii au fost Grecia insulară şi Turcia pentru primăvara anului viitor, dar în general s-au vândut destinaţiile mai ieftine, pe care am avut şi oferte bune”, a precizat pentru AGERPRES, Diana Păscuţ, marketing manager la agenţia de turism Christian Tour.
Antalya revine, în forţă, în preferinţele rezervărilor românilor, în principal şi pentru că operatorii turci nu au mai crescut preţurile.
„Am vândut destul de mult şi pe Senior voyage, mai ales joi şi vineri am avut circa 200 de persoane care au cumpărat programe destinate persoanelor de peste 55 de ani, cu precădere pe destinaţiile Toscana, Coasta de Azur, Costa del Sol, Barcelona”, a mai spus Diana Păscuţ.
Aproximativ o sută de mii de români aleg ca destinaţie de vacanţă staţiunile din Turcia, iar peste 80% dintre turiştii români care merg în Antalya optează pentru pentru ofertele hotelurilor de lux şi exclusiviste. Bugetul mediu anual pentru o vacanţă în Antalya este de 750 euro de persoană.
„Cele mai multe cereri au fost pe programul de vară şi mai puţine pentru cel de iarnă. Oamenii sunt foarte interesaţi de early booking. 80% din cereri au fost pentru programul de vară 2015. Antalya a fost pe primul loc în vânzările noastre, asta şi pentru că produsul VIP pe Antalya, lansat la târg, a fost bine primit. Traficul vizitatorilor a crescut sâmbătă şi duminică. Surpriza a fost interesul pentru programul pentru Maldive de Revelion, care costă 3.700 euro/persoană. Pentru vacanţele de iarnă, Roma, Sicilia, Viena, pieţele de Crăciun, care au un preţ destul de scăzut, au fost, de asemenea, interesante şi bine vândute”, a apreciat Mădălin Măncilă, marketer al agenţiei Happy Tour.
Fie că au cumpărat sau nu pe durata târgului, chiar dacă statisticile oficiale vor arăta că târgul de turism din toamna acesta a fost unul mai mic, în care operatorii au investit mai puţin, vizitatorii vor visa frumos, luni bune, privind ofertele şi destinaţiile de vacanţă. Până în martie, la ediţia de primăvară a Târgului de Turism al României.