Impozitul pe clădiri descurajează investiţiile în clădiri de calitate, în forma în care există acum, a declarat Gabriel Biriş, secretar de stat în cadrul Ministerul Finanţelor Publice (MFP), într-o conferinţă de specialitate.
"Prin impozitul pe clădiri aşa cum este acum descurajăm investiţiile în clădiri de calitate. Dacă ne e clar chestia asta ne e clar şi ce avem de făcut. Am avut acum un scandal şi a trebuit să prorogăm termenul de depunere a declaraţiilor pentru că au trebuit făcute foarte multe evaluări. De ce trebuie să evaluăm ca să calculăm impozite? Nu este mai bine să dăm baza impozabilă fixă prin lege aşa cum avem acum un sistem care funcţionează la persoane fizice?", a spus Biriş.
El a precizat că autorităţile locale au practicat cote diferite la spaţiile rezidenţiale în funcţie de proprietar, iar Ministerul Finanţelor vrea să modifice acest lucru.
"Dacă ne uităm la cotele aplicate pentru rezidenţial persoane fizice, rezidenţial persoane juridice, vedem că la rezidenţial cotele sunt egale ca şi ecarturi. Ce au făcut autorităţile locale? Probabil pentru că firmele nu votează, au aprobat în limita ecartului spre cota minimă pentru persoane fizice şi spre cota maximă pentru persoane juridice. Nu s-a gândit niciunul dintre noi, care am participat la consultări, şi nici cei care au redactat legea, că autorităţile locale o să meargă pe cote diferite la spaţiile rezidenţiale în funcţie de cine este proprietar. Este ca şi cum nu ar prea vrea venituri. În momentul în care pe spaţii comerciale faci diferenţă aşa de mare adică 0,2% pe persoane fizice şi 1,9% pentru persoane juridice e clar că interesul tău nu ţine de o corectă aşezare a impozitării, ci de o corectă aşezare a votanţilor. Am constatat, vedem ce se poate face, şi o să propunem modificări", a mai afirmat secretarul de stat.
Guvernul a decis, în 23 martie, printr-o ordonanţă de urgenţă, ca primul termen de plată a impozitelor şi taxelor pe clădiri şi mijloace de transport să fie prorogat de la 31 martie până la 30 iunie.
Potrivit Normelor metodologice de aplicare a Codului Fiscal, în cazul persoanelor care au în proprietate clădiri cu destinaţie mixtă pentru care suprafeţele folosite în scop rezidenţial şi cele folosite în scop nerezidenţial nu pot fi evidenţiate distinct, dacă proprietarul depune declaraţia privind destinaţia mixtă a clădirii, însoţită de o declaraţie pe propria răspundere prin care se atestă faptul că 'nici una din cheltuielile cu utilităţile nu este înregistrată în sarcina persoanei care desfăşoară activitatea economică' se va datora impozitul pe proprietăţi utilizate în scop rezidenţial.
Pentru clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,2 — 1,3% asupra valorii care poate fi determinată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă sau care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă. De asemenea, cota se poate aplica asupra valorii finale a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă, arată Codul Fiscal.