Comisia Europeană a propus recent investiţii de 2,7 miliarde de euro în 152 de proiecte-cheie în domeniul transporturilor, care sprijină mobilitatea competitivă, ecologică şi interconectată în Europa, se arată într-un comunicat al forului comunitar.
Astfel, Comisia pune în practică angajamentele asumate în Planul de investiţii pentru Europa şi cele în domeniul conectivităţii la nivel european, incluzând recenta agendă "Europa în mişcare". Proiectele selectate vor contribui la modernizarea liniilor feroviare, la eliminarea blocajelor şi la îmbunătăţirea conexiunilor transfrontaliere, la instalarea unor puncte de alimentare cu combustibili alternativi şi la implementarea unor soluţii inovatoare de gestionare a traficului.
Investiţia este realizată în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei, mecanismul financiar al UE de sprijinire a reţelelor de infrastructura, şi va debloca 4,7 miliarde de euro sub forma de cofinanţări publice şi private. Astfel de investiţii nu doar ca vor moderniza reţeaua de transport a Europei, dar vor stimula, de asemenea, activitatea economică şi crearea de locuri de muncă.
În acest an, din suma totala de 2,7 miliarde de euro, Comisia alocă 1,8 miliarde de euro celor 15 state membre eligibile pentru sprijin din Fondul de coeziune, în scopul de a reduce şi mai mult disparităţile în ceea ce priveşte infrastructura.
Comisarul UE pentru transporturi, Violeta Bulc, a declarat: "Cererea de investiţii în infrastructura de transport este enormă. Acest nou val de investiţii se concentrează asupra unor proiecte ecologice, inovatoare şi digitale, pentru a moderniza reţeaua de transport a Europei. Ne aflăm astăzi cu un pas mai aproape de o veritabilă uniune a transporturilor care deserveşte interesele cetăţenilor, stimulează economia şi creează locuri de muncă. Privind în perspectiva, invit părţile interesate să valorifice în mod optim fondurile rămase, utilizând finanţările mixte pentru a spori la maximum impactul şi pentru a mobiliza toate resursele posibile".
Proiectele selectate se concentrează în principal pe sectoarele strategice ale reţelei europene de transport ("reţeaua centrală"), pentru a maximiza valoarea adăugată şi impactul la nivelul UE. Cea mai mare parte a finanţării va fi dedicată dezvoltării reţelei feroviare europene (1,8 miliarde de euro), decarbonizării şi modernizării transportului rutier şi dezvoltării sistemelor de transport inteligente (359,2 milioane de euro), precum şi punerii în aplicare a sistemelor de management al traficului aerian (ATM) (311,3 milioane de euro).
Printre acţiunile selectate se numără iniţiative emblematice precum modernizarea secţiunii feroviare Bialystok-Elk din Polonia, cu o lungime de peste 100 km; modernizarea sistemelor ATM în statele membre ale UE; finalizarea tunelului feroviar Karawanken, care leagă Slovenia şi Austria; dezvoltarea unei reţele de încărcare rapidă a vehiculelor electrice în Suedia, Danemarca, Germania, Franţa, Regatul Unit şi Italia.
Toate proiectele au fost selectate pentru finanţare prin intermediul unor cereri de propuneri competitive lansate la 13 octombrie 2016. Au fost primite 349 de cereri, solicitând în total o cofinanţare de aproape 7,5 miliarde de euro.
Acest lucru a permis Comisiei să selecteze proiectele cele mai bune şi să garanteze, în acelaşi timp, o distribuţie echilibrată din punct de vedere geografic şi între modurile de transport. Contribuţia financiară a UE se acordă sub forma de granturi, rata de cofinanţare fiind între 10 % şi 50 % din costurile eligibile ale proiectului, în funcţie de tipul acestuia şi de cererea de propuneri (până la 85 % în cadrul pachetului de coeziune).