Bugetul general consolidat a trecut pe deficit după primele cinci luni ale acestui an, execuţia bugetară pentru perioada ianuarie - mai încheindu-se cu un deficit de 780 de milioane de lei, respectiv 0,10% din PIB, faţă de un excedent de 130 milioane de lei, respectiv 0,02% din PIB, după patru luni din 2016.
Potrivit datelor Ministerului Finanţelor Publice, în aceeaşi perioadă a anului trecut bugetul general consolidat consemna un excedent de 6,32 miliarde de lei, respectiv 0,89% din PIB.
Veniturile bugetului general consolidat, în sumă de 91,2 miliarde de lei, reprezentând 12% din PIB, au fost cu 2,1% mai mici în termeni nominali faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.
S-au înregistrat creşteri faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent la încasările din impozitul pe profit (+11,3%), accize (+7,4%), contribuţii de asigurări sociale (+6,1%), impozitul pe salarii şi venit (+1,7%), precum şi din taxa pe utilizarea bunurilor (+13,3%), în special din taxele pe jocuri de noroc.
În ceea ce priveşte încasările din TVA, acestea au înregistrat o scădere de 7,9% faţă de perioada similară a anului trecut, în condiţiile în care au fost afectate atât de reducerea cotei standard de TVA de la 24% la 20% începând cu 1 ianuarie 2016, care s-a reflectat în încasările din februarie, cât şi de introducerea unei cote reduse la alimente de 9%, aplicată de la 1 iunie 2015.
Încasările din contribuţii de asigurări sociale la bugetul general consolidat au fost mai mari cu 6,1% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, în condiţiile în care au fost influenţate negativ de creşterea volumului vărsămintelor la Pilonul II de pensii în urma majorării cotei de contribuţii de la 5% în anul 2015, la 5,1% în anul 2016, precum şi de aplicarea Legii 223/2015 privind pensiile militare de stat, prin care nu se mai plătesc la bugetul asigurărilor sociale de stat contribuţiile de asigurări sociale aferente angajatorului din domeniul apărării naţionale, ordinii publice şi securităţii naţionale.
La nivelul administraţiilor locale s-au înregistrat, de asemenea, creşteri faţă de anul precedent la veniturile nefiscale cu 16,3%, în timp ce la taxa pe utilizarea bunurilor s-a înregistrat o scădere de 2%. La impozite şi taxe pe proprietate s-a înregistrat o scădere de 17% din cauza amânării termenului de plată a impozitului pe proprietate până la 30 iunie, dată până la care se aplică o reducere de 10% la plata integrală a impozitului pe locuinţă, terenuri şi maşini.
Cheltuielile bugetului general consolidat, în sumă de 92 miliarde de lei, au crescut în termeni nominali cu 5,9% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, dar s-au redus cu 0,1 puncte procentuale ca pondere în PIB.
Cheltuielile de personal au crescut cu 9,8% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent fiind determinate în principal de majorările salariale acordate în a doua parte a anului 2015, respectiv 12% pentru personalul din instituţiile publice locale, 25% pentru personalul din sistemul public sanitar şi a personalului din sistemul public de asistenţă socială, 15% pentru personalul din învăţământ, 10% pentru personalul din sistemul bugetar exclusiv sănătate, învăţământ şi asistenţă socială, precum şi majorarea salariului minim brut pe ţară cu 75 de lei începând cu 1 iulie 2015.
"Menţionăm că în analiza cheltuielilor de personal trebuie ţinut cont de faptul că în trimestrul I 2015 s-a plătit prima tranşă aferentă plăţilor drepturilor stabilite prin hotărâri judecătoreşti, de aproximativ 1,5 miliarde de lei", arată comunicatul Ministerului Finanţelor.
Cheltuielile cu bunuri şi servicii au crescut cu 2,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.
Cheltuielile cu asistenţa socială s-au majorat faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent cu 7,6%, fiind influenţate în principal de majorarea cu 5% a punctului de pensie începând cu 1 ianuarie 2016 şi de dublarea alocaţiei de stat pentru copii începând cu 1 iunie 2015.
Cheltuielile pentru investiţii, care includ cheltuielile de capital, precum şi cele aferente programelor de dezvoltare finanţate din surse interne şi externe, au fost de 9 miliarde de lei, respectiv 1,2% din PIB, cu aproximativ 24,2% mai mari comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent.
La începutul acestui an, Comisia Europeană a estimat că în 2016 deficitul bugetar în termeni ESA ar urma să crească până la 3% din PIB, limita prevăzută în Tratatul de la Maastricht. Bugetul de stat este construit pe un deficit de 2,95% din PIB.