Aproape trei sferturi (74%) dintre companiile din România au utilizat, anul trecut, reţelele sociale pentru promovare, vânzare sau recrutare, platforma ''vedetă" fiind în continuare Facebook, relevă datele studiului EY România, Social media şi mediul de afaceri românesc 2015, dat marţi publicităţii.
"În 2015, 74% dintre respondenţi au declarat că utilizează reţelele de socializare pentru promovarea companiei şi plănuiesc să le utilizeze în continuare. 21% dintre respondenţi au afirmat că utilizarea reţelelor de socializare face parte din strategia de comunicare a companiei, în creştere cu două procente faţă de 2014", se menţionează în studiu.
Platforma "vedetă" în România rămâne în 2015 Facebook, cu 92% dintre răspunsuri (93% la nivel global), urmată de LinkedIn, cu 75% (71% la nivel global) şi de YouTube, cu 37% (55% la nivel global). În România, se remarcă creşteri semnificative ale utilizării LinkedIn (+14% faţă de 2014), YouTube (+8% faţă de 2014) şi Twitter (+8% faţă de 2014).
Potrivit cercetării, 91% dintre companii spun că utilizarea reţelelor sociale le oferă un avantaj competitiv faţă de firmele care nu folosesc reţele sociale, iar 53% dintre respondenţi generează oportunităţi de vânzare prin social media. În topul ariilor de utilizare rămân marketingul, vânzarea şi recrutarea. Creşteri semnificative oferă networkingul (48% dintre respondenţi, +13% faţă de 2014) şi analiza competitivă (21% dintre respondenţi, +6% faţă de 2014).
Creşterea notorietăţii şi expunerii în piaţă rămân cele mai importante beneficii ale utilizării reţelelor sociale; 53% dintre respondenţi vorbesc despre generarea de oportunităţi de vânzare şi 37% dintre respondenţi afirmă că utilizarea mediilor sociale au produs o creştere efectivă în venituri (+3% faţă de 2014). Chiar dacă se constată o scădere faţă de anul trecut, aproape jumătate dintre respondenţi apreciază fidelizarea clienţilor prin folosirea reţelelor sociale.
Cei mai mulţi respondenţi (23%) folosesc reţelele de socializare pentru activităţi de promovare, pe care le utilizează de 2-3 ani. 20% dintre respondenţi declară că au început utilizarea reţelelor sociale recent, în ultimii 2 ani. Peste jumătate dintre companii (58%) alocă până la 5 ore săptămânal pentru comunicarea pe reţelele sociale, în timp ce 20% alocă între 6 şi 10 ore săptămânal — procentaje asemănătoare cu cele înregistrate în 2014.
Frecvenţa de utilizare a reţelelor de socializare a scăzut semnificativ. În 2015, doar 36% din respondenţi au declarat că utilizează social media zilnic, cu 5% mai puţin decât în 2014 şi 13% mai puţin faţă de 2013. Cresc, însă, procentajele celor care utilizează social media o dată la 2-3 zile, de la 15% în 2013 şi 23% în 2014, la 28% în 2015.
De asemenea, creşte frecvenţa utilizării săptămânale a comunicării prin social media, de la 22% la 23%. Zona de rezistenţă a celor care utilizează social media o dată la câteva luni a scăzut de la 9% în 2014 la numai 3% în 2015.
Chiar dacă în scădere (de la 51% în 2014 la 46% în 2015), departamentul de marketing îşi menţine locul în topul departamentelor care se ocupă de reţelele de socializare. Totuşi, un procentaj semnificativ de 28% spun că nu au un departament în cadrul firmei care se ocupă de comunicarea prin reţelele de socializare. La polul opus, există şi firme în care de această activitate se ocupă un departament special dedicat comunicării prin reţelele sociale (12%).
În continuare, tot mai mulţi respondenţi (în creştere de la 64% în 2014 la 75% în 2015) spun că îşi administrează singuri campaniile pe reţelele de socializare şi tot mai puţini apelează la servicii externe (în scădere de la 14% în 2014 la 6% în 2015). Totuşi, 46% dintre companii spun că externalizează partea de design şi dezvoltare, 23% externalizează partea de creare de conţinut, iar câte 16% externalizează cercetarea de piaţă şi relaţiile publice (PR). Partea de strategie este externalizată de numai 10% dintre companii, în timp ce actualizarea statusurilor este ţinută in house de 90% din firme.
În 2015, ponderea respondenţilor „indecişi” cu privire la măsurarea randamentului investiţiilor în social media ale companiei scade (de la 52% în 2014 la 41% în 2015) în favoarea celor care sunt „total de acord” (18% în 2015) şi „de acord” (31% în 2015). Doar 10% au negat posibilitatea companiei de a măsura randamentul investiţiilor în activităţile de pe reţelele de socializare, comparativ cu 14% în 2014.
Utilizarea reţelelor sociale pentru recrutarea de personal se menţine la cote ridicate, topul fiind condus de industria financiar-bancară, cu 56% dintre respondenţi. Instituţiile financiar-bancare semnalează şi utilizarea reţelelor sociale pentru îmbunătăţirea brandului de bun angajator (56%). Pe de altă parte 75% dintre respondenţii din turism şi 70% dintre respondenţii din comerţ utilizează reţelele sociale pentru fidelizarea clienţilor.
Există şi feedback?
În top 3 în funcţie de tipul de conţinut oferit followerilor se află informaţiile despre produsele şi serviciile companiei (77%), informaţiile despre companie — istoria companiei, testimoniale ale clienţilor existenţi, evenimente (66%) — şi informaţii despre campanii, promoţii, vânzare directă sau indirectă (52%). Mediile sociale sunt folosite din ce în ce mai mult în zona recrutărilor de personal (37% în 2015, faţă de 35% în 2014).
Cu toate că 17% dintre companiile respondente spun că nu îşi întreabă follower-ii de pe reţelele sociale în legătură cu cerinţele lor faţă de produsele şi serviciile oferite (un procent în creştere fată de anul trecut), 33% declară că îşi implică follower-ii şi acţionează conform feedback-ului obţinut. Majoritatea respondenţilor intenţionează să ţină cont în viitor de părerea consumatorilor exprimată în mediile sociale, ceea ce indică o tendinţă de normalizare a relaţiei dezvoltate cu consumatorii sociali, care îşi formează deciziile de achiziţie în mediul online.
25% dintre respondenţi (+7% faţă de 2014) folosesc instrumente de ascultare a reţelelor sociale şi reacţionează la opiniile consumatorilor. 40% dintre respondenţi declară că încă nu folosesc instrumente de ascultare, dar îşi propun să implementeze în perioada următoare. Investiţiile vor fi făcute în special în industriile IT&C (55% dintre respondenţi), retail (50%), servicii de publicitate/media (43%) şi industria farmaceutică (42%).
În ceea ce priveşte investiţiile în promovarea prin intermediul reţelelor sociale, 52% dintre respondenţi spun că au investit sub 1.000 de euro în ultimul an, 10% între 1.000 şi 3.000 de euro, în timp ce 23% peste 3.000 de euro. Un procentaj important (15%) dintre respondenţi afirmă că nu ştiu cât au investit companiile lor în promovarea companiilor lor prin social media în ultimul an, ceea ce sugerează că promovarea prin reţele sociale nu este întotdeauna o strategie la nivel de organizaţie, iar bugetele sunt distribuite la nivelul mai multor departamente.
"Strategiile moderne de marketing au o puternică componentă digitală în relaţia brand-consumator. Impactul reţelelor sociale a depăşit de mult graniţa identificării de noi oportunităţi de vânzare. Consumatorii sociali devin noua sursa de idei în dezvoltarea produselor şi serviciilor companiei, perfect adaptate nevoilor lor. Folosirea instrumentelor de ascultare a consumatorilor sociali în procesele de creare, promovare şi livrare asigura avantaje competitive majore, care vor scoate rapid din joc companiile introvertite, ancorate în 'tradiţional'", a declarat Daniel Ionescu, Marketing Strategist.
Studiul, ajuns la cea de-a treia ediţie anuală, analizează răspunsurile a 270 de reprezentanţi ai unor companii din diverse industrii din România cu privire la modul în care acestea abordează marketingul prin intermediul reţelelor de socializare şi impactul pe care acest tip de marketing îl are în prezent în activitatea lor.
"Studiul nostru, ajuns acum la cea de-a treia ediţie, îşi propune să identifice tendinţele din social media care sunt relevante pentru mediul de afaceri românesc. Ne dorim să punem la dispoziţia directorilor de marketing, dar şi a executivilor de top, un set relevant de informaţii, care să le faciliteze înţelegerea modului în care companiile din diverse industrii din România evoluează de la an la an în folosirea reţelelor de socializare, atât pentru partea de comunicare corporate, cât şi pentru construirea relaţiei cu clienţii şi pentru generarea de vânzări', spune Elena Badea, director de Marketing, EY România.
Cercetarea realizată de EY Romania are la bază un chestionar aplicat în perioada 3 — 20 noiembrie 2015. Studiul utilizat pentru datele comparative la nivel global este '2015 Social Media Marketing Industry Report — How Marketers Are Using Social Media to Grow Their Businesses'.