Vânzările de autovehicule noi în România înregistrează, în primele patru luni ale anului, un salt de 12,6%, faţă de acelaşi interval din anul anterior, în timp ce volumul de autoturisme second hand reprezintă deja 55% din totalul consemnat pe întreg anului 2016, arată datele statistice ale Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
La nivel general, livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat, în intervalul ianuarie — aprilie 2017, o creştere de 12,6%, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2016, cifră în interiorul căreia autoturismele au consemnat o majorare de de 14,4%.
În România, vânzările de autoturisme realizate în primele patru luni ale anului au fost susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind de 79%, faţă de 21% persoane fizice.
În ceea ce priveşte autoturismele rulate, în marea lor majoritate nefiscalizate, susţin reprezentanţii APIA, se observă faptul că, după primele patru luni din 2017, au fost înmatriculate peste 167.000 unităţi, echivalentul a circa 55% din volumul înregistrat pe întreg anul 2016, respectiv de 5,7 ori mai multe decât cele noi.
Potrivit sursei citate, în perioada ianuarie — aprilie a acestui an, au fost livrate cu 12,6% mai multe autovehicule noi (40.581 de unităţi), în comparaţie cu primele patru luni din 2016, însă la nivelul lunii aprilie s-a înregistrat un recul de 16,2% faţă de luna martie 2017.
Autoturismele, care reprezintă 79% din totalul livrărilor realizate în aceste prime patru luni din acest an (32.027 unităţi), înregistrează o creştere faţă de aceeaşi perioadă a anului 2016 de 14,4%, iar vehiculele comerciale (marfă şi persoane), una de 6,1%.
În clasamentul mărcilor (autoturisme + autovehicule comerciale) conduce Dacia, cu 9.611 de unităţi, urmată de către Volkswagen (4.346 unităţi), Ford (3.389 unităţi), Renault (3.064 unităţi) şi Skoda (3.055 unităţi).
Pe segmentul autoturismelor, în funcţie de volumele livrate, topul este deschis de Dacia — cu 8.341 unităţi (26% cotă de piaţă), urmată de Volkswagen (3.793 unităţi şi 11,8% cotă de piaţă), Skoda (3.055 unităţi şi 9,5% din total piaţă), Renault (2.429 unităţi şi 7,6% cotă de piaţă), Ford (2.361 unităţi şi 7,4% cotă) şi Opel (1.470 unităţi şi 4,6% din total piaţă).
În funcţie de modelele vândute, datele APIA arată că, în primele patru luni ale acestui an, cu cele 2.489 de unităţi comercializate, Dacia Logan este pe primul loc. Ierarhia este continuată de Dacia Sandero — cu 2.407 unităţi, Dacia Duster — 1.816, Skoda Octavia — 1.418 şi Ford Focus — 995.
Totodată, autoturismele diesel continuă să domine piaţa din România, cu o pondere de 52,1%, care este însă mai redusă comparativ cu cea din aceeaşi perioadă a anului trecut (55,7%).
La capitolul autovehicule ecologice, statistica de specialitate arată că acestea au ajuns la o pondere de 1,7% din totalul livrărilor realizate în primele patru luni ale lui 2017. Astfel, s-au înregistrat creşteri de 142,1% la maşinile electrice, respectiv de 185,2% la cele hibrid.
În acelaşi timp, în funcţie de culoarea preferată, albul şi griul domină în continuare cererea, acestea înregistrând 31,8%, respectiv 25,8% din totalul preferinţelor. Urmează albastru — cu 13,1% şi negru — cu 11,5%.
O altă analiză de interes este evoluţia autoturismelor cu tracţiune integrală (4x4), ce reprezenta, în primele patru luni ale anului, 24,3% din totalul livrărilor realizate, pe un volum total de 7.775 de unităţi, în creştere cu 22,8% faţă de 2016.
Pe piaţa din România 25,3% dintre autoturismele livrate sunt fabricate în Germania, 23,7% sunt de provenienţă autohtonă, 11,6% sunt din Cehia, 8,6% din Spania şi 7,7% din Turcia, arată datele APIA.