Românii s-au confruntat anul trecut cu pene de curent care au însumat, în medie, 290 de minute per consumator, în condiţiile în care o mare parte a instalaţiilor sunt mai vechi de 35 de ani, se arată într-un raport al Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE).
Totuşi, faţă de anul anterior, se constată o îmbunătăţire cu 6% a valorii indicatorului SAIDI, adică numărul de minute de întreruperi neplanificate (pene de curent) pe an per client. În 2012, SAIDI a avut o valoare medie de 629 de minute, potrivit Raportului ANRE privind realizarea indicatorilor de performanţă pentru serviciile de transport, de sistem şi de distribuţie a energiei electrice şi starea tehnică a reţelelor electrice în 2016.
La nivel de ţară, cele mai puţine întreruperi sunt în cazul distribuitorului E-Distribuţie Muntenia, cu 172 de minute per consumator, urmat de E-Distribuţie Dobrogea — 217 minute, SDEE Muntenia Nord — 240 de minute, E-Distribuţie Banat — 245 de minute, SDEE Transilvania Nord şi SDEE Transilvania Sud — câte 298 de minute, Distribuţie Oltenia — 330 de minute, Delgaz Grid — cu 438 de minute.
Un alt indicator important privind continuitatea serviciului de alimentare cu energie electrică îl reprezintă SAIFI pentru întreruperi neplanificate, respectiv numărul de întreruperi per client. Anul trecut, indicatorul a avut o valoare medie pe ţară de 3,83 întreruperi/client, cu 9% mai scăzută decât în 2015. În 2012, SAIFI a fost de 5,5 întreruperi.
De data aceasta, ordinea distribuitorilor este diferită. Pe primul loc este SDEE Transilvania Sud, cu 1,66 întreruperi, Distribuţie Oltenia — 2,69 întreruperi, Delgaz Grid — 3,29, E-Distribuţie Muntenia — 3,46, E-Distribuţie Banat — 3,84, E-Distribuţie Dobrogea — 5,13, SDEE Transilvania Nord — 5,69 şi SDEE Muntenia Nord — cu 6,03 întreruperi per client.
"Referitor la starea reţelelor electrice, atât ale operatorului de transport al energiei electrice, cât şi ale operatorilor de distribuţie, se constată că o mare parte a instalaţiilor aflate în prezent în funcţiune au durata de funcţionare îndelungată, preponderent mai mare de 35 de ani. Se poate constată că doar o mică parte din totalul capacităţilor energetice aflate în gestiunea operatorilor de reţea a fost reabilitată sau modernizată", spun reprezentanţii ANRE în concluziile raportului.
Astfel, ANRE recomandă operatorilor de reţea aplicarea unor programe consistente de retehnologizare şi modernizare a instalaţiilor existente. De asemenea, ANRE a solicitat operatorilor de reţea intensificarea şi eficientizarea activităţilor de mentenanţă pentru menţinerea instalaţiilor electrice în parametrii de funcţionare nominali şi realizarea unei monitorizări şi evaluări adecvate a stării reţelelor.
Începând cu anul 2017, prin standardul de performanţă pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice, devine obligatorie extinderea monitorizării calităţii energiei electrice în cel puţin 25% din staţiile de transformare deţinute de operator de distribuţie concesionar, amintesc reprezentanţii autorităţii.
"Din cauza numărului ridicat de depăşiri înregistrate, ANRE solicită desfăşurarea de investigaţii pentru depistarea şi eliminarea cauzelor acestora, precum şi implementarea unui management orientat spre îmbunătăţirea acestor indicatori de calitate. Având în vedere faptul că aceste perturbaţii în reţea pot fi cauzate de utilizatori, operatorii de reţea trebuie să se asigure că la racordarea la reţea a utilizatorilor noi, aceştia au luat toate măsurile pentru limitarea perturbaţiilor", potrivit documentului citat.